Auto dweilt over de weg vanwege nieuwe achterbanden?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Robbrand89
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 jun 2015, 19:35
Locatie: Papekop
Contacteer:

Re: Auto dweilt over de weg vanwege nieuwe achterbanden?

Bericht door Robbrand89 » 03 aug 2017, 12:55

Zijn de velgen nog wel netjes recht? Misschien ook slim om even te controleren.

Gebruikersavatar
Robbel
Berichten: 3069
Lid geworden op: 27 okt 2008, 17:53
Locatie: Brabant

Re: Auto dweilt over de weg vanwege nieuwe achterbanden?

Bericht door Robbel » 03 aug 2017, 15:09

Die zijn recht ja, is gecheckt.

@ Martinus: Zeg je nou dat je dweil klachten had met die Eagles?? Want die had ik dus origineel op die wielen, en nooit klachten gehad. De maten zijn 255/30/19 en 225/35/19.

Ik denk dat er een paar hele vage factoren verschillende rollen spelen in deze. De verhalen qua banden lopen zo uiteen. Het is geen 123tje. Ik denk bijvoorbeeld dat m'n Nexen banden ook helemaal niet zo verkeerd zijn. Maar het lijkt wel zo te zijn dat 1 band heel anders kan voelen op een andere, maar precies hetzelfde model auto.

Ik heb vandaag de bandenman gebeld met m'n verhaal. Hij was vrij verbaast over de klachten (Al zal ie natuurlijk nooit achteraf zeggen: "Ja nee het zijn ook gewoon flutbanden" haha). MAAR, ik mag de banden gewoon inruilen tegen Goodyears met slechts het verschil qua bandenprijs bij te betalen! Had niet verwacht (Na een maand!) 100% terug te krijgen. Was al blij als ze ze uberhaupt nog terugnamen voor en X bedrag.
Voorwaarde was wel dat ik niet had gedrift met de banden :rolf:
Maar echt super service dus!: Lafaire Autobanden in Eindhoven :amen:
_______________________________Showroom________________________________
Afbeelding
Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: Auto dweilt over de weg vanwege nieuwe achterbanden?

Bericht door Vintiem » 06 aug 2017, 19:04

En Lafaire verkoopt ze waarschijnlijk gewoon weer als" zo goed als nieuw"

Maar los daarvan, prima service

Gebruikersavatar
Robbel
Berichten: 3069
Lid geworden op: 27 okt 2008, 17:53
Locatie: Brabant

Re: Auto dweilt over de weg vanwege nieuwe achterbanden?

Bericht door Robbel » 06 aug 2017, 21:23

Zou dat onterecht zijn dan? Is hooguit 100 km mee gereden ofzo. ;)
_______________________________Showroom________________________________
Afbeelding
Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: Auto dweilt over de weg vanwege nieuwe achterbanden?

Bericht door Vintiem » 07 aug 2017, 05:49

Ik twijfel aan de kwaliteit van deze band als ik je verhaal zo lees, dus dat gun je iemand anders ook niet. Ik niet tenminste

Gebruikersavatar
Robbel
Berichten: 3069
Lid geworden op: 27 okt 2008, 17:53
Locatie: Brabant

Re: Auto dweilt over de weg vanwege nieuwe achterbanden?

Bericht door Robbel » 07 aug 2017, 17:56

kan goed dat ze onder een andere auto wel normaal functioneren. Maar het is en blijft gewoon een goedkopere budgetband. Dus daar kun je niet de wereld van verwachten. Lijkt me niks mis mee als ze ze verkopen als zgan iig.
_______________________________Showroom________________________________
Afbeelding
Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV

Largo330
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 mar 2016, 18:55

Re: Auto dweilt over de weg vanwege nieuwe achterbanden?

Bericht door Largo330 » 07 aug 2017, 19:42

De 19" wielen. Reed je daar ook al op voordat je achter nieuwe banden liet omleggen? Als je toen nergens last van had en nu wel zou ik het wel in de banden zoeken. Zowiezow na het lezen van dit topic zou ik voor banden gaan. Mij ervaring als monteur en 19" rijder in waarschijnlijk dezelfde maten, kom het vaak tegen dat slechte banden rare capriolen kan uithalen. Koop je banden? Doe het dan goed, het is je enige contact met de weg. Wie mooi wilt zijn moet pijn lijden. Raad je dus zeker af om 2 nexens voor de voorkant te kopen. Ikzelf ben momenteel bezig met 4 nieuwe banden, een goede band hoeft niet de hele wereld te kosten vooral als je per 2 koopt. Lees reviews. Mijn mening is dat ik denk dat je te bezuinigd hebt op de banden.
Om eventueel rubbers te checken zonder brug. Laat iemand zachtjes vooruit en achteruit rijden en iedere x even wat harder te remmen. De auto moet een beetje induiken, niet dat het wiel stil staan en de carrosserie nog in lengte richting verplaats. Anders toch even op de brug en met een bandenlepel even alles nalopen. Uitlijning ook zeker belangrijk, vooral met nieuwe banden. Ook dat is een puntje om niet op de bezuinigen dus bij twijfel, gewoon doen. Ook dat kost niet de wereld en is altijd goed om eens te doen.
Mijn advies. Check de rubbers goed, zie je niks, varvang voor goede banden, en laat de auto uitlijnen al is het maar preventief. Hoop dat er er iets aan heb, succes

Gebruikersavatar
Robbel
Berichten: 3069
Lid geworden op: 27 okt 2008, 17:53
Locatie: Brabant

Re: Auto dweilt over de weg vanwege nieuwe achterbanden?

Bericht door Robbel » 09 aug 2017, 16:44

Thanks voor de tips! :duimen:

Vandaag achter nieuwe Goodyears laten monteren. En wat denk je? HETZELFDE GEZEIK :bah:
Al lijkt het minder extreem. Maar het voelt toch niet zoals het hoort. Echt bizar. Om te testen of het aan de banden lag heb ik dus met de volgende combinaties gereden:

Achter: 17" oude michelin winterbanden
Voor: 19" oude goodyear zomerbanden
>>>> Geen probleem

Achter: de 19" oude goodyears (de voorwielen dus naar achter)
Voor: de 17" winterbanden
>>>> Geen probleem

Nu dus weer met nieuwe goodyears achter, en het voelt weer wat onstabielig. Al lijkt het dus wel wat minder dan met de nexens maar... wtf :s

Ondanks dat de logica me bij deze nog meer is ontgaan, toch maar is de rubbers goed (laten) checken dan.. pfff

Ik heb eerder geen problemen ervaren met de 19 inchers nee btw. 2 jaar terug alweer was dat voor t laast, dat wel.

Ik heb hem ook pas nog laten uitlijnen toen ik die nexens er net onder had. De monteur daar dacht dat dat zwabberende gevoel door gare schokbrekers kwam... ja.. die hebben we ook nog ja... :leip:
_______________________________Showroom________________________________
Afbeelding
Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV

Gebruikersavatar
Rene Harley
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 dec 2015, 11:35

Re: Auto dweilt over de weg vanwege nieuwe achterbanden?

Bericht door Rene Harley » 27 nov 2017, 12:48

Hallo Robbel, ik weet niet of het probleem van het dweilen al over is, maar ik had hetzelfde! De oplossing bij mij was de bandenspanning! Achter 3.0 of 3.1 en voor 2.9 of 3.0 en weg was het probleem!

groet René

BimmerThijs
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 aug 2015, 18:16

Re: Auto dweilt over de weg vanwege nieuwe achterbanden?

Bericht door BimmerThijs » 27 nov 2017, 13:04

Robbel schreef: De monteur daar dacht dat dat zwabberende gevoel door gare schokbrekers kwam... ja.. die hebben we ook nog ja... :leip:
Heb niet het hele topic gelezen dus weet niet of je dit ironisch bedoeld, maar gare schokbrekers veroorzaakten bij mij ook dat zweverige/rare weggedrag. Rotondes, opritten, snelweg etc; het leek wel alsof ie zweefde en bij het minste brak 'ie uit. Nieuwe, goeie schokdempers gemonteerd en wat een wereld van verschil. Overigens een enorm easy klusje om zelf te doen, via Misterauto voor 60-70 euro de stuk goeie nieuwe dempers. Doe ermee wat je wil!

Gebruikersavatar
Rene Harley
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 dec 2015, 11:35

Re: Auto dweilt over de weg vanwege nieuwe achterbanden?

Bericht door Rene Harley » 02 dec 2017, 13:29

En hoe is het uiteindelijk afgelopen met het dweilen? Opgelost of niet?

Gebruikersavatar
Rene Harley
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 dec 2015, 11:35

Re: Auto dweilt over de weg vanwege nieuwe achterbanden?

Bericht door Rene Harley » 17 dec 2017, 17:56

:gek: Jammer dat er geen reactie terug komt! Kunnen we met z'n allen misschien iets van leren?

danemiddelkoop
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jun 2015, 10:23

Re: Auto dweilt over de weg vanwege nieuwe achterbanden?

Bericht door danemiddelkoop » 18 mar 2018, 08:41

Interessant onderwerp wat mij betreft. Ik heb met mijn E46 touring hetzelfde probleem. Er kunnen een hoop dingen uitgesloten worden. Ik heb er al een hoop aan gedaan, maar de auto blijft dweilen op de snelweg. Achterkant van de auto lijkt elke keer later te reageren als ik stuur, heel vervelend gevoel. Bij wisselen van baan op de snelweg moet ik erg voorzichtig zijn omdat de auto erg dweilt. Ik irriteer me er dood aan en het zal en moet opgelost worden.

Wat heb ik allemaal al gedaan betreft onderstel
AP schroefset nieuw.
Subframe achter laten coaten en ALLE rubbers voorzien van nieuw powerflex, ook de differentieel rubbers.
Draagarm rubbers achter vervangen voor powerflex.
Lower trailing arm rubbers vervangen voor powerflex. (Onderste rubber in t fusee achter).
Nieuwe draagarmen voor
Nieuwe stabi stangen voor. (Ivm kortere stangen vanwege schroefset)
Uitlijnen, wel zelf gedaan. Kon niet perfecte waarde verkrijgen, puur omdat excentrische bout achter al op zijn maximale stelpunt zat. Weet zo de waardes niet meer uit mijn hoofd.

Weet iemand misschien wat de waardes zijn voor de beste wegligging van een E46.??

Betreft velgen
Winterset
18 inch imi voor wel 5mm spacer ivm schroefset
Voor 225 40 18 michelin alpin a4. Dit seizoen zijn ze wel op. Bandenspanning 2.8 bar
Achter 225 40 18 bridgestone blizzak. Ook deze zijn na deze winter versleten. Bandenspanning 3.0
Beide banden 4mm profiel dus wel aan vervangen toe.

Zomerset
19 inch breedset
Voor 8,5j met 225 35 19 bridgestone potenza. Bandenspanning nog niet hoger gehad dan 2,8.
Achter 9,5j met 255 30 19 continental sport contact. Bandenspanning 3,0.

Eerste wat ik nog verder ga doen is de bandenspanning hoger zetten? Voor op 3,2 zetten achter 3,5? Al lijkt dat wel best hard naar mijn idee. Maar wil het toch gaan proberen omdat er hier wel iemand was bij wie het daarna verholpen was.

Als dat niet de oplossing is dan ga ik nog andere banden proberen. Zit dan te denken aan Michelin Pilot Super Sport 4. Dan is dit voor de achterbanden, die hebben nog 3,0mm profiel..

Alle tips zijn welkom, hoor graag wat jullie ervan vinden allemaal.

Gr. Dane

danemiddelkoop
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jun 2015, 10:23

Re: Auto dweilt over de weg vanwege nieuwe achterbanden?

Bericht door danemiddelkoop » 02 apr 2018, 10:08

Zaterdag mijn zomerset gemonteerd, voor maten en type banden zie vorig bericht.

Voor maar eens de bandenspanning op 3.2 bar gezet en achter op 3.5 bar. De auto dweilt nu echt een heel stuk minder dan met de winterset, ongeveer 70% minder dweilgedrag, het dweilen is BIJNA weg. Ben er wel van overtuigd dat het aan de banden kan liggen, 2 verschillende types maken een groot verschil op het weggedrag van de E46 blijkbaar. Ik rij nog een half jaartje door met de conti's achter en dan gaan er Michelin Pilot Supers op.

Gjg
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:20

Re: Auto dweilt over de weg vanwege nieuwe achterbanden?

Bericht door Gjg » 13 apr 2018, 12:02

Hallo,

Ik had een soortgelijk probleem een tijdje terug. Uiteindelijk kwam ik erachter dat de borgmoer van de steekas niet vast zat. Dit ontdekte ik toen ik een wiellager moest verwisselen.
Na wisselen lager en goed vastzetten van de borgmoer was t dewijl gedrag weg.
Miss heeft iemand hier iets aan....

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”