Catless downpipes BMW e92 335i N54

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Gebruikersavatar
Melvin.BMW
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 mar 2015, 14:13

Catless downpipes BMW e92 335i N54

Bericht door Melvin.BMW » 29 mei 2017, 07:35

Beste Forumleden

Na veel rondzoeken naar meer informatie/ervaringen krijg ik nog niet echt een duidelijk beeld van hoe en wat qua catloze downpipes installeren op de 335i modellen, vandaar een topic over dit onderwerp.
Afgelopen jaar mijn 335i N54 laten chiptunen en de secundaire katalysatoren laten vervangen voor een katloze middenpijp. Zoals de tuner aangaf 'mogen' de primaire kats achter de turbo's niet verwijderd worden ivm APK keuring. Hier heb ik een aantal vragen over. Ik ben benieuwd wie hier meer informatie of ervaring mee heeft.

- Heeft iemand een 335i in bezit met een volledig catless systeem? Hoe is het geluid qua turbo's en hoe is de ervaring qua vermogen/gasreactie?
- Hoe luid wordt de auto als de originele demper behouden blijft maar wel alle kats verwijderd zijn?
- Bestaan er mogelijkheden waardoor je dit kunt verbergen tijdens de APK of blijft het zichtbaar voor de computer dat de Lambda's zijn uitgeschakeld en wordt dit een gevalletje van ieder jaar terugbouwen ?
- Welk merk Catless downpipes zou je adviseren?
- Zou je het uberhaupt adviseren of beter een andere oplossing? (het gaat mij voornamelijk om het geluid van de op en afspoelende turbo's :) Hier zijn genoeg video's over te vinden maarja dat blijft toch lastig beoordelen...

Ik hoop dat iemand hier meer informatie over kan geven!
Thanks!

Groeten Melvin

ramon79
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mei 2010, 18:00
Locatie: Assendelft

Re: Catless downpipes BMW e92 335i N54

Bericht door ramon79 » 30 jul 2017, 21:09

Ik volg

Gebruikersavatar
Toink
Berichten: 418
Lid geworden op: 16 jun 2012, 21:58

Re: Catless downpipes BMW e92 335i N54

Bericht door Toink » 31 jul 2017, 05:56

Denk dat je ervaringen vooral op het Amerikaanse forum vindt. Voor APK van nieuwere auto's wordt alleen nog gekeken of de computer storingen geeft.

Pak je catless downpipes dan krijg je uitlaatgasstoringslampje (gelezen, niet uit eigen ervaring). Dus uitprogrammeren of racecats ertussen, maar ook daarvan lees ik dat t niet altijd storingsvrij wordt.

Voor mij een te dure gok daarom heb ik ze er nog op zitten. Ik volg dus ook ;-)

Ballistic
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 sep 2010, 09:24

Re: Catless downpipes BMW e92 335i N54

Bericht door Ballistic » 31 jul 2017, 09:56

- Heeft iemand een 335i in bezit met een volledig catless systeem? Hoe is het geluid qua turbo's en hoe is de ervaring qua vermogen/gasreactie?
Ik heb catless downpipes. De mid cats heb ik er nog wel inzitten en raad ik ook aan om 1: Dronend geluid tegen te gaan en 2: uitlaatgas stank enigzins te beperken,Met open downpipes is het al erg genoeg en 3: Het is geen beperkende factor in de uitlaat.

- Hoe luid wordt de auto als de originele demper behouden blijft maar wel alle kats verwijderd zijn?
Zolang je de linker uitlaat klap dicht laat zal het meevallen. Ik verwacht een dronend geluid bij 2500+ toeren. Wanneer je de uitlaat klep open zet (golf T mod) verwacht ik dat je een onacceptabel zwaar dronend geluid in de cabine krijgt.

- Bestaan er mogelijkheden waardoor je dit kunt verbergen tijdens de APK of blijft het zichtbaar voor de computer dat de Lambda's zijn uitgeschakeld en wordt dit een gevalletje van ieder jaar terugbouwen ?
Ja. Vorige week toevallig mijn 335i door de APK gekregen (MHD Stage2+, Intercooler, Downpipes, Intake, upgrade chargepipe. ~425pk)
Dit vergt wel enige voorbereiding en hardware (ECU, electronica) aanpassingen.

- Welk merk Catless downpipes zou je adviseren?
AR Design of iets dergelijks. Dit kan je makkelijk zelf opzoeken. Niets van E-bay in ieder geval.

- Zou je het uberhaupt adviseren of beter een andere oplossing? (het gaat mij voornamelijk om het geluid van de op en afspoelende turbo's :) Hier zijn genoeg video's over te vinden maarja dat blijft toch lastig beoordelen...
De standaard turbo's hoor je bijna niet. Zelfs afblaas geluid hoorbaar maken is lastig. Een dual-cone intake maakt het iets makkelijker en het niet terugplaatsen van de afdekkleppen/filters/etc onder de motorkap maakt het hoorbaarder.
Wil je koele geluiden en boeit vermogen je niet? Monteer dan een een Dual-cone intake en een nieuwe chargepipe met een blowoff valve.

Ik krijg het idee dat je beter naar een Supra of Nissan kan gaan kijken. Mijn gevoel zegt dat je dan beter op je plek bent. BMW's houden we graag enigszins standaard.

Gebruikersavatar
Melvin.BMW
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 mar 2015, 14:13

Re: Catless downpipes BMW e92 335i N54

Bericht door Melvin.BMW » 09 nov 2017, 15:49

Bedankt voor je nuttige reactie Ballistic :duim:
Excuses ik heb dit topic een tijdje uit het oog verloren, maar bij deze:

Uit je antwoord op de 1e vraag begrijp ik dus dat de mid cat's een stuk minder luchtweerstand bieden als de voorste cat's en je deze ook ivm de 'brom' in de auto dus beter kan laten zitten. Las hier en daar inderdaad ook al dat wanneer je deze verwijderd er een stuk hoorbaardere 'brom' in de auto komt.
Wat betreft mijn laatste vraag heb je me niet helemaal goed begrepen denk ik. Ik bedoel puur het beetje turbo whisle geluid vanuit de uitlaat. Je mag best een beetje horen dat het een twin turbo is toch, helemaal origineel vind ik um persoonlijk erg stil voor het vermogen. Ik hoef er zeker geen afblaas of ander subaru/civic trompet geluiden uit, zoals m'n bmw al uitstraald hou ik het ook graag zo origineel mogelijk ;)

Ik heb besloten om niet voor een vol Catless systeem te gaan ivm het mogelijk te luide geluid en de benodigde softwarematige aanpassingen. Heb je toevallig ervaring met race cat's 200cell of 300 cell (die nog wel door de APK komen). Zijn dit de kosten waard ten opzichte van het vermogenswinst?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Performance en tuning”