Hulp en advies gevraagd; 19 inch op E46 coupe?

Bespreek alles omtrent (M) aërodynamicapakket, BMW performance, angel eyes, uitlaten, velgen hier.
Gebruikersavatar
Frank 318CI
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 feb 2015, 22:33

Hulp en advies gevraagd; 19 inch op E46 coupe?

Bericht door Frank 318CI » 10 jul 2017, 20:33

Onlangs heb ik een knap setje 19 inch velgen (styling 199) gekocht en voorzien van nieuwe bandjes. Maar bij montage blijken deze wel heel erg aan te lopen.

Natuurlijk heb ik van te voren mezelf wel ingelezen of het zou passen en zie onderen andere in het "Post hier je velg/bandenmaat [E46 only] " topic dat er meerdere E46 zijn die met eenzelfde banden maat en ET waarde rijden waarbij de velgen niet aanlopen.

Het gaat om een breedset, styling 199 met;
8J ET37 voor. (225 / 35 / 19)
9J ET39 achter. (255 / 35 / 19)

Nu mijn vraag:
ik zat vandaag eens te kijken naar de zijkant van mijn auto en wat me opviel is dat de auto 'achterover hangt'.
Boven de voorbanden heb ik meer ruimte heb als boven de achterwielen. (vanaf de grond gemeten voor 68cm tot onderkant spatbord, achter maar 64cm). Zou het hier mee te maken kunnen hebben? Wellicht dat de achterveren na 13 jaar dienst hun kracht iets of wat verloren hebben??

Afbeelding

Afbeelding

Graag jullie advies en/of tips.

Alvast bedankt! ;)

matheeuwissen
Berichten: 3712
Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
Contacteer:

Re: Hulp en advies gevraagd; 19 inch op E46 coupe?

Bericht door matheeuwissen » 10 jul 2017, 21:26

De achterveren van de E46 willen nog wel eens breken. Dus ik zou daar eerst eens naar kijken.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

Gebruikersavatar
Frank 318CI
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 feb 2015, 22:33

Re: Hulp en advies gevraagd; 19 inch op E46 coupe?

Bericht door Frank 318CI » 10 jul 2017, 21:33

Is bij het monteren van de banden niet opgevallen, maar heb ik natuurlijk ook niet opgelet.
Bedankt voor de tip!

Purm

Re: Hulp en advies gevraagd; 19 inch op E46 coupe?

Bericht door Purm » 17 jul 2017, 19:42

dat hoort standaard zo...boven de voor banden zit meer ruimte als achter...wil niet weg nemen dat er ook een veer gebroken kan zijn.

Gebruikersavatar
Frank 318CI
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 feb 2015, 22:33

Re: Hulp en advies gevraagd; 19 inch op E46 coupe?

Bericht door Frank 318CI » 17 jul 2017, 20:02

ah okay, dankjewel ;)
heb ze van het weekend nog een keer gemonteerd, om te kijken of ik iets over het hoofd gezien heb en of er inderdaad een veer gebroken was, maar helaas. geen van beide. :roll:
aan de voorzijde werkt en rolt het allemaal prima, maar aan de achterzijde loopt het toch wel flink aan bij bochten, rotondes, etc.

ik twijfel een beetje wat nu te doen, wielkasten rollen of andere banden erop leggen, wellicht dat ik met een maat smaller en platter wel genoeg speelruimte heb.

iemand wellicht nog andere ideeën?

Purm

Re: Hulp en advies gevraagd; 19 inch op E46 coupe?

Bericht door Purm » 17 jul 2017, 20:22

tja je zou het hart van de velg iets kunnen laten uitfrezen misschien??, dus dat je et waarde hoger wordt en de velg iets naar binnen gaat

Gebruikersavatar
martinus83
Berichten: 618
Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
Locatie: Noord-brabant

Re: Hulp en advies gevraagd; 19 inch op E46 coupe?

Bericht door martinus83 » 03 aug 2017, 07:25

Purm schreef:tja je zou het hart van de velg iets kunnen laten uitfrezen misschien??, dus dat je et waarde hoger wordt en de velg iets naar binnen gaat
Daar win je maar weinig mee, misschien een mm of 3.

Ik zou toch eens een andere veringset overwegen als de boel zo slap is. Ik had op mijn touring met 19 inch met et waarde 36 bandenmaat 235/35-19 en dat liep ook af en toe aan, welliswaar met verlaging op vrij laag.
Met originele vering is zon getrokken bandje weer niet zo mooi.

Maar smallere band is een optie, scheelt toch een hoop, monteer dan een 235. Kassen rollen kan natuurlijk ook maar jou veerweg is vrij lang, en soepel door je oude vering.
Maar een coupe heeft meer ruimte, jij zit met je velg 3 mm meer naar binnen.
Als je je vering vervangt door vaste Koni of een leuke AP schroefset oid heb je dubbel winst als je het mij vraagt. Sportiever, kunt wat lager en ik gok aanloopvrij. Kun je altijd nog andere banden monteren of rollen (bij dreamworks voor een touring 175 euro incl wielkuip, bumpersteun etc aanpassen)

Gebruikersavatar
robolop
Berichten: 200
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:59

Re: Hulp en advies gevraagd; 19 inch op E46 coupe?

Bericht door robolop » 05 aug 2017, 19:37

Aan u verf is te zien waar de band aanloopt. als je alles goed opwarmt kan je de boord met een rubberen hamer wat om kloppen zonder de lak te beschadigen
Het gaat niet, bestaat niet.

Gebruikersavatar
martinus83
Berichten: 618
Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
Locatie: Noord-brabant

Re: Hulp en advies gevraagd; 19 inch op E46 coupe?

Bericht door martinus83 » 22 aug 2017, 11:01

robolop schreef:Aan u verf is te zien waar de band aanloopt. als je alles goed opwarmt kan je de boord met een rubberen hamer wat om kloppen zonder de lak te beschadigen
Beter breng je hem naar dreamworks en laat je het doen voordat je de boel vernageld met een hamer.. :gek:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Styling”