Vraag met betrekking tot kabelboom audio en navi

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
nielsvo
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mei 2017, 15:52

Vraag met betrekking tot kabelboom audio en navi

Bericht door nielsvo » 03 mei 2017, 16:46

Ik ben deze week begonnen met het inbouwen van een Mk3 16:9 navigatiesysteem in mijn auto. Eerst een deel van het interieur eruit gehaald, en toen getest of alles naar behoren werkte door de nieuwe kabelboom even los door de auto te leggen. Bijna alles werkt! Ik zit alleen met een vraag/probleem:
Op de nieuwe kabelboom zitten minder draden voor de speakers dan op de oude. Ik ben op onderzoek uitgegaan door de auto en voor de twee middentoon-speakers in de hoedenplank heb ik stekkers, voor de twee kleine speakertjes (tweeters) in de zijpanelen echter niet. Deze zitten wel op de oude kabelboom. Voorin eigenlijk hetzelfde verhaal. Voor de middentoon-speakers in de voordeuren heb ik wel draden, maar voor de kleintjes weer niet. Nu zit ik er zelf aan te denken om beide kabelbomen te pellen en dan proberen om de bedrading voor de speakers van de oude kabelboom af te knippen en aan de nieuwe te solderen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft of me wat tips kan geven?

Merin
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 dec 2013, 17:32

Re: Vraag met betrekking tot kabelboom audio en navi

Bericht door Merin » 03 mei 2017, 17:17

Wat voor systeem zit er nu in je auto?
En zo te zien heb je een coupe, komt het systeem wat je gekocht hebt ook uit een coupe?
Sedan, touring en coupe hebben alle 3 speakers op andere plekken zitten namelijk.
Ik had in mijn coupe geen navi, daar heb ik een MK4 16:9 ingebouwd dmv de originele BMW na inbouw kabelboom.

nielsvo
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mei 2017, 15:52

Re: Vraag met betrekking tot kabelboom audio en navi

Bericht door nielsvo » 03 mei 2017, 17:42

Origineel zat er een radio cassette in met cd-wisselaar en autotelefoon. Heb trouwens ook optie 0676 Hifi luidsprekersysteem op de auto zitten. Misschien dat daar een andere kabelboom bij hoort?
Geen idee of de nieuwe kabel ook uit een coupe komt, maar denk van wel omdat er geen stekkers zitten die naar de achterdeuren van een sedan zouden gaan. Dus deze kabelboom is of van een coupe of van een cabrio. Stekkers voor de speakers in hoedenplank komen wel precies op de juiste plek de kabelboom uit. Deze speakers heb ik aangesloten en werken ook. (Heb de hele set van een kennis gekregen en die weet het ook niet).

nielsvo
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mei 2017, 15:52

Re: Vraag met betrekking tot kabelboom audio en navi

Bericht door nielsvo » 04 mei 2017, 22:18

Even een kleine update. Een kwestie van "try and error". Gelukkig bleef de error uit. Ik heb gewoon de extra speaker kabels aan de boom gesoldeerd. Geeft verder geen problemen. Een ander probleem is wel dat ik aan de passagierszijde geen geluid heb. Dit probleem zit vermoedelijk in de BM53 module. Morgen maar weer verder puzzelen. ;)

nielsvo
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mei 2017, 15:52

Re: Vraag met betrekking tot kabelboom audio en navi

Bericht door nielsvo » 05 mei 2017, 11:26

Door middel van een 9V batterij en twee draden kunnen testen of er vanaf de stekker wel signaal door de kabels naar de speakers ging. Dit blijkt zo te zijn. Het probleem zit dus in de BM54 module (een welbekend probleem heb ik al ergens gelezen). Dus nu ga ik maar op zoek naar een vervangende radiomodule.

Dan heb ik nog een andere vraag. Is het ook mogelijk die leuke mevrouw van de navigatie in het Nederlands te laten spreken?

Zeevang

Re: Vraag met betrekking tot kabelboom audio en navi

Bericht door Zeevang » 30 mei 2017, 09:45

Ja dat kan dmv navcoder de taal op nl zetten

Merin
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 dec 2013, 17:32

Re: Vraag met betrekking tot kabelboom audio en navi

Bericht door Merin » 30 mei 2017, 23:05

nielsvo schreef:Door middel van een 9V batterij en twee draden kunnen testen of er vanaf de stekker wel signaal door de kabels naar de speakers ging. Dit blijkt zo te zijn. Het probleem zit dus in de BM54 module (een welbekend probleem heb ik al ergens gelezen). Dus nu ga ik maar op zoek naar een vervangende radiomodule.

Dan heb ik nog een andere vraag. Is het ook mogelijk die leuke mevrouw van de navigatie in het Nederlands te laten spreken?
Je kan ook de BM54 laten maken, of als je zelf een beetje kan solderen lukt dit prima zelf.
Goedkoper dan een 2ehands op marktplaats kopen die meestal duur zijn en je niet weet hoe lang die goed blijven.
Nederlandse taal is met NAVCODER of Inpa te installeren.

Gebruikersavatar
Marcel RSD
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37

Re: Vraag met betrekking tot kabelboom audio en navi

Bericht door Marcel RSD » 31 mei 2017, 08:11

Merin schreef: Nederlandse taal is met NAVCODER of Inpa te installeren.
Kleine correctie hierop:
Nederlandse taal is met DIS of Navcoder (betaalde versie) te coderen. Met Inpa kun je alleen diagnose uitvoeren en modules testen.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506

Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats

Zeevang

Re: Vraag met betrekking tot kabelboom audio en navi

Bericht door Zeevang » 31 mei 2017, 20:58

hi
mij lukte het met gewoon de gratis versie van navcoder, de taal aanpassen

Gebruikersavatar
Marcel RSD
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37

Re: Vraag met betrekking tot kabelboom audio en navi

Bericht door Marcel RSD » 01 jun 2017, 07:39

Aanpassen is wat anders dan coderen. Of Jochem heeft deze optie vrijgegeven in de gratis versie ?
Als de taal al is geïnstalleerd op in de navigatie computer kun je deze wel zo aanpassen.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506

Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats

Zeevang

Re: Vraag met betrekking tot kabelboom audio en navi

Bericht door Zeevang » 01 jun 2017, 10:57

neuken is ook iets anders dan sexen ;-)

jopie heeft het vrijgegeven

Taal was niet geïnstalleerd want kwam uit D met alleen D FR EN en erop, dus ik noem het coderen :whistle:

Merin
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 dec 2013, 17:32

Re: Vraag met betrekking tot kabelboom audio en navi

Bericht door Merin » 01 jun 2017, 12:30

Marcel RSD schreef:
Merin schreef: Nederlandse taal is met NAVCODER of Inpa te installeren.
Kleine correctie hierop:
Nederlandse taal is met DIS of Navcoder (betaalde versie) te coderen. Met Inpa kun je alleen diagnose uitvoeren en modules testen.
Absoluut met INPA te doen, als je de navigatiemodule benaderd met INPA kan je in CODING de NL taal inleren.

nielsvo
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mei 2017, 15:52

Re: Vraag met betrekking tot kabelboom audio en navi

Bericht door nielsvo » 11 jun 2017, 16:17

Thanks voor de reacties! Zal er binnenkort eens mee bezig gaan ;)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”