BMW e36 vraag motor

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
charlie92
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mar 2017, 20:01

BMW e36 vraag motor

Bericht door charlie92 » 24 mar 2017, 20:13

hallo

een domme vraag...
ik heb 5 jaar geleden een bmw e36 318i gekocht en deze was na een jaar kapot, distributieriem gescheurd.
nu wil ik hem helemaal terug opknappen.
Na wat te sleutelen heb ik gezien dat hij 16 kleppen heeft... :gek:
dus is er waarschijnlijk ooit een IS motor in gestoken ?
Hoe kan ik weten welke type motor dit juist is voor onderdelen te vinden ? aangezien het chassisnummer uitkomt op een gewone 8klepper. staat er ergens een code op de motor zelf ?

mikespek
Berichten: 489
Lid geworden op: 26 nov 2014, 21:55

Re: BMW e36 vraag motor

Bericht door mikespek » 24 mar 2017, 20:30

16 kleppers hebben geen distributie riem.
Zet ff een foto neer van het blok.
En anders op je ecu staat een chasisnr met die nummer kan ik het blok voor je achterhalen

charlie92
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mar 2017, 20:01

Re: BMW e36 vraag motor

Bericht door charlie92 » 24 mar 2017, 21:36

mikespek schreef:16 kleppers hebben geen distributie riem.
Zet ff een foto neer van het blok.
En anders op je ecu staat een chasisnr met die nummer kan ik het blok voor je achterhalen

Bedankt voor de snelle reactie.
Veel ken ik er nog niet van...
Zoals gevraagd de foto's:
Laatst gewijzigd door Bart70 op 19 feb 2020, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolink verwijderd

mikespek
Berichten: 489
Lid geworden op: 26 nov 2014, 21:55

Re: BMW e36 vraag motor

Bericht door mikespek » 25 mar 2017, 06:57

Is gewoon de m40 8 klepper, dus het blok wat er orgineel in hoort. Als je distributie geknapt is en een paar kleppen krom zijn zou ik een m42 erin hangen.
Dat is dus wel de 16 klepper, dan krijg je er 30pk bij, en is een veel beter blok, en zo goed als plug and play
En aan het eind van de streep denk ik even duur als dat blok goed te krijgen, m40 wil ook nog wel nokkenassen eten

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: BMW e36 vraag motor

Bericht door Dutchie » 27 mar 2017, 07:52

Het lijkt een 16 klepper, maar wat je ziet is 8 kleppen en 8 klepstoters :whistle: de 16 kleppers hebben een dubbele nokkenas.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: BMW e36 vraag motor

Bericht door Dutchie » 27 mar 2017, 07:54

Je kunt er een M42 inhangen als upgrade, maar je zou ook voor een M43B18 kunnen kijken, is ook een 8 klepper, maar wel de vervanger van de m40, en dus met een distributie ketting.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

charlie92
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mar 2017, 20:01

Re: BMW e36 vraag motor

Bericht door charlie92 » 28 mar 2017, 18:48

Bedankt voor de info!
Ik heb besloten om deze toch te herstellen, en op het gemak eens kijken voor een m42 op de kop te tikken.
Kleppen zijn er ondertussen al uit. 1tje stond wat krom de rest viel goed mee. De cilinderblok netjes opgeschuurd.
voorvleugels, motorkap en voorbumper worden herspoten. Ik twijfel nog om een M3 voorbumper te nemen of gewoon de originele oplaten. De look vind ik top maar het is en blijft een 318... :roll:
Laatst gewijzigd door Bart70 op 19 feb 2020, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: BMW e36 vraag motor

Bericht door Dutchie » 29 mar 2017, 12:53

Super nette auto verder! neem ook gelijk je motorruimte even onder handen, contrast tussen exterieur en motorruimte is mij net wat te groot :P

M42 is altijd een goede vooruitgang, maar de stap naar een M43B18 zou ook al een wereld van verschil maken als het aankomt op betrouwbaarheid.

Daarnaast zijn er ook 316's en 318's uitgevoerd met een affabriek M-pakket, zo'n M bumper mistaat dus nooit :)
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Bill_Splate
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 feb 2017, 13:51

Re: BMW e36 vraag motor

Bericht door Bill_Splate » 29 mar 2017, 12:57

Is de 2014 R6 ook van jou? Mooie bike! Nog mooier met geïntegreerde knippers in de kuip :ja:.

charlie92
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mar 2017, 20:01

Re: BMW e36 vraag motor

Bericht door charlie92 » 30 mar 2017, 16:50

maar de m43 is een 8 klepper ? dan zou ik denk ik toch de 42 willen voor de 16 kleppen... wat zijn de verschillen, graag jullie raad!

de r6 is een 2016 met akrapovic demper, stuurdemper en kleiner tandwiel vooraan. eigenlijk verder mee gestopt wou er nog een volledige lijn op ook maar een vriend heeft de r1 gekocht dusja ben er nog niet uit of ik de r6 verder doe of overschakel naar de r1. Eerst de bmw inorde zetten :)

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: BMW e36 vraag motor

Bericht door Dutchie » 31 mar 2017, 07:43

Het grote verschil met de ombouw naar M43 ipv M42 is dat die M43 8 klepper plug&play is (denk ik, qua kabelboom enzo), en die motor is in ieder geval beter betrouwbaar tov de M40, de ombouw is makkelijker, en blokkies zijn goedkoper, en de M42 moet je omkeuren (Maar het risico gepakt te worden is nihil natuurlijk). Maar on the other hand, de M42 inbouwen is ook in een dagje geswapped, blokkies zijn net zo betrouwbaar, en natuurlijk een pk'tje of 20 extra :)
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Bill_Splate
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 feb 2017, 13:51

Re: BMW e36 vraag motor

Bericht door Bill_Splate » 31 mar 2017, 12:38

Ah 2016, my bad :bang:. Zo'n crossplane R1 klinkt wel mooi en de vermogensafgifte is wel fijn. Wel heeft zo'n R6, ondanks het lagere koppel, meer bruikbaar vermogen. Lekker doortrekken zonder dat ie op het achterwiel wil. Heb zelf een R1 en ik wil eigenlijk iets heel anders: een GS Adventure :). Het lijkt mij prachtig om lekker ver weg te gaan met een motor/een motorvakantie doen. Met zo'n R1 zie ik mij dat gewoon niet doen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”