Naam: Joffri
Gebruikersnaam: Joffri
Regio: Noord-Holland
Welke BMW je rijdt: E39 touring 2001
Ik heb na mijn eerste auto (peugeut 406 coupé 3.2 v6) allerlei leaseauto's gereden. Smart for4, chevrolet nubira op gas, volvo c30 diesel, volvo c30 benzine, BMW 1 serie, Audi A4 en een Golf GTE.
Nu kies ik ervoor een lekkere ruime auto privé te rijden omdat een zakelijke auto ook privé te rijden gewoonweg financieel niet meer aantrekkelijk is. Ondanks dat ik voor het laatst aan een voertuig gesleuteld heb toen ik nog een PUCH reed durf ik het wel aan een 15 jaar oude BMW te kopen met bijna 300K kilometers op de teller.
Ik ben daarvoor naar het hoge noorden gereden, vlak tegen de Waddenzee aan vond ik een zwarte e39 touring uit 2001 met een 2,174 liter 6 cilinder voor nog geen 1.700 euro

Om te beginnen heb ik bewust gekozen voor een uitvoering ZONDER leer. Leer is natuurlijk best fijn, maar zodra er flink in zo'n auto is gezeten wordt dat toch snel wat vergane glorie. De vorige eigenaar (of een van de 6 eerdere) had een hond die dankbaar gebruik maakte van de achterbak. Los van de afgekloven afdekking was de hondenlucht oorverdovend.
De eerste stap was daarom een ozonbehandeling en volledige schoonheidsbehandeling aan de binnenkant. Daarnaast konden zij voor een marginaal bedrag meteen de koplampen polijsten want daar was nauwelijks nog doorheen te kijken. Het resultaat was een redelijk frisse auto, maar de koplampen lijken ook aan de binnenkant verweerd. Ik verwacht dat het voor de APK (april) net geen issue is maar het was toch een beetje teleurstellend.
Verder zijn de ruitenwissers vervangen, olie ververst, de speakers vervangen en heb ik nu zo'n 3000 KM zelf op de teller gezet, onderwijl noterend wat gebreken zijn. Hier komen ze

- De linker stuurstangkoppeling is versleten en dat zorgt voor wat bonkig gedrag op slechte wegen en een wat "zoekerig" gedrag in bohten naar rechts op hoge snelheid. vervangend materiaal is besteld en kostte erg weinig. http://www.autodoc.be/vaico/2216982
- Een beetje olielekkage die lijkt te komen uit de verbinding tussen oliefilter en het motorhuis of carter. Nieuwe rubber pakking ga ik binnenkort installeren.
- Stuurbekrachtiging heeft even tijd nodig om op druk te komen. Ik hoop dat het komt door vervuilde of een gebrek aan olie in het systeem. Daar ga ik morgen naar kijken.
- Rechter achterdeur opent niet van binnenuit. waarschijnlijk gewoon iets afgebroken. Geen prio, fix ik later wel.
- Een van de mistlampen heeft geen glazen kap meer. Ik kon geen kapje los vinden dus heb 2 nieuwe mistlampen besteld.
Omdat dit allemaal redelijk nieuw voor mij is google ik veel op de symptomen waarvan ik de oorzaak zoek. Zodoende kwam ik telkens weer hier terecht. Fijn dat er zo'n grote community is voor BMW in het algemeen en de fantastische E39 in het bijzonder.
Ik had natuurlijk met foto's moeten komen maar heb eigenlijk niet zoveel; wel deze snapshot van de originele website/ad:
https://s23.postimg.org/uyip509uj/IMG_4446.jpg
Ik zal zeker doorkomen met meer foto's als jullie dat op prijs stellen.
Nu al dankbaar voor alle waardevolle info en met hartelijke groet,
Joffri