Robert's M3 coupe || -SOLD-

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Gebruikersavatar
RobertRvZ
Berichten: 405
Lid geworden op: 12 jun 2012, 17:17

Re: Robert's M3 coupe || Foto's

Bericht door RobertRvZ » 11 apr 2016, 19:07

Afgelopen donderdagavond begonnen met de operatie. Wel behoorlijk wat werk maar een leuk klusje

Eerst alles onder kap vrij gemaakt, luchtfilterhuis, visco, interieurfilterbak en alle losse afdekkappen weg gehaald. Onder de auto uiteraard ook het hele spul weg aan afdekplaten. De riem ook los gehaald omdat de stuurpomp aan de kant moest voor een boutje.
Alleen zaten er ook 2 boutjes op een behoorlijke k*t plek -_- knap lastig bij te komen maar uiteindelijk toch gelukt. Pan was los alleen kwam ik er toch net ff achter dat hij op de SMG leidingen bleef hangen maar gelukkig was dat een steuntje los schroeven en toen kon de pan er onderuit. Blok in de kraan en het subframe laten zakken op de bok om voldoende werkruimte te creëren.
Hier een paar foto's van donderdagavond. Niet echt veel kunnen maken. Geen succes als je pikzwarte en vette handen heb en je telefoonhoesje wit is

Afbeelding

Afbeelding

Geen idee waarom deze op zn kop staat...

Afbeelding

En de lagerkap met lager van de 6e cilinder met daarnaast het bovenste lager. De koperkleur is al zichtbaar dus het is zeker geen overbodige luxe!

Afbeelding

Auto loopt nog niet omdat ik vrijdag wat uitzoekwerk tussendoor kreeg op mn werk dus al met al anderhalf/ 2 uur niet eraan gewerkt heb. Niet zo'n ramp want ik maak m morgenavond af omdat ik zaterdag een dagje in Amsterdam was.

De nieuwe lagers zitten er in en de carterpan zit er weer onder, stuurpomp weer op zn plek, subframe + stabi er weer onder en het blok ligt ook weer op de vooras. Morgenavond staat die weer op zn eigen wielen :mrgreen:

Nu is het nog alleen even peilstok terug steken en de losse aanbouwdelen onder de motorkap terug monteren. Dan nieuw filter en olie erop en dan kan die weer lopen :W

Weer even wat foto's

Afbeelding

Afbeelding

Staat weer op zn kop...

Afbeelding

En de gepensioneerde lagers

Afbeelding

Bovenste lager van de 1e cilinder. De koper kleur is al zichtbaar in het midden van het lager! Cilinder 2 was er net zo aan toe. Bij de overige 4 cilinders zat het nog aan de buitenkant maar het zou niet tot de 2 ton goed gegaan zijn lijkt mij.

Afbeelding
--BMW E90 318i HB 2007-- "sold"

-- BMW E46 M3 QP SMG 2003-- “sold”

Gebruikersavatar
Martijn.
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 jul 2012, 18:32

Re: Robert's M3 coupe || update

Bericht door Martijn. » 11 apr 2016, 19:50

Nuttig werkje dus !!

Kun je straks weer genieten van die heerlijke S54 :duimen: :gekdoen:
F31 340i M-Sport SHOWROOM

Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport

Gebruikersavatar
BartS
Berichten: 678
Lid geworden op: 25 dec 2013, 17:15

Re: Robert's M3 coupe || update

Bericht door BartS » 11 apr 2016, 22:02

Doe je dit klusje ook voor andere formuleren tegen betaling :p?
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!

Gebruikersavatar
schaef
Berichten: 332
Lid geworden op: 16 sep 2015, 09:20

Re: Robert's M3 coupe || update

Bericht door schaef » 11 apr 2016, 22:12

Pittig klusje maar goed dat je het hebt gedaan.

Gebruikersavatar
RobertRvZ
Berichten: 405
Lid geworden op: 12 jun 2012, 17:17

Re: Robert's M3 coupe || update

Bericht door RobertRvZ » 12 apr 2016, 21:00

Ja ik ben echt blij dat ik het toch gedaan heb! Mn collega's dachten dat ik t voor Jan l*l zou doen maar gelukkig toch niet :D

Al met al was het toch een behoorlijke klus maar hij staat weer thuis in de garage :gekdoen:
Nog niet echt gereden, 15 km ongeveer denk ik maar olie al wel lekker op temperatuur gehad.
Voor de 1e start met de nieuwe lagers wel even de bobines los gegooid zodat hij niet aan zou slaan.
Dit om eerst even goed oliedruk op te bouwen voordat ik m echt zou starten.
Daarna was het weer starten en lopen :D

Van t weekend worden er de eerste 150/200 km mee gereden maar wel eerste paar honderd km rustig aan.
In de loop van volgende week weer ff op de brug zetten om te kijken of er niks lekt.

Laatste paar fotootjes van het project :///m:

Afbeelding

En uiteraard even de plastic delen even opgefrist :)

Afbeelding

Kennelijk zweeft er een pak stof binnen mn werk rond want hele auto zat er mee vol. Dus van de week ook nog maar afspuiten/wassen voor een meeting zondag.

@BartS laat ik daar maar niet aan beginnen :P
--BMW E90 318i HB 2007-- "sold"

-- BMW E46 M3 QP SMG 2003-- “sold”

Gebruikersavatar
BartS
Berichten: 678
Lid geworden op: 25 dec 2013, 17:15

Re: Robert's M3 coupe || update

Bericht door BartS » 13 apr 2016, 15:48

Haha balen, ik durf het niet alleen aan omdat ik het nog nooit gedaan heb en heb ook geen brug of iets in die richting vandaar dat ik iemand zoek die kan helpen ;)

Mooi dat het in ieder geval niet voor niks was en nu weer lekker het nieuwe seizoen in met de ///M 3 :)
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!

Gebruikersavatar
Johan1988
Berichten: 79
Lid geworden op: 27 jul 2013, 11:42
Locatie: Veluwe

Re: Robert's M3 coupe || update

Bericht door Johan1988 » 13 apr 2016, 21:20

Respect hoor :duim:
Wou dat ik zo handig was :gek:

Ik ben ook stiekem aan het kijken naar een M3 :driving:

Gebruikersavatar
RobertRvZ
Berichten: 405
Lid geworden op: 12 jun 2012, 17:17

Re: Robert's M3 coupe || update

Bericht door RobertRvZ » 06 okt 2016, 20:48

Weer een update van mijn kant. De M3 loopt (uiteraard) nog steeds als een zonnetje en muisstil voor een S54 :) toch fijn na al de tijd en het geld wat er in gestopt is :whistle:

Poosje geleden een andere E46 M3 binnenspiegel gekocht omdat bij mijne kapot was, klein vloeistof lijntje bovenaan en dimde niet meer. Degene die ik kocht had een bolletje eronder voor auto's met alarm. Mijn auto had vanaf de fabriek geen alarm en deze heb ik gelijk na aanschaf laten inbouwen. Hierdoor had ik een los knipperend LED lampje boven mn spiegel zitten als de auto op startonderbreker of op het alarm stond.


Nou was ik eerst van plan het LED lampje van de spiegel zelf te laten knipperen alleen ging dit niet zo makkelijk dus ging dat niet door. Maar degene die het alarm heeft ingebouwd had nog wel een los lampje liggen uit een set en hier ben ik dus mee aan de gang gegaan :D

Het Ledje van het alarm zelf zit op een printje samen met een schakelaartje en is één geheel met de draad van een goeie meter dus de draad eerst doorgeknipt en door het gaatje onder het rode kapje van de spiegel gedaan, vervolgens de draadjes weer aan elkaar gesoldeerd en het lampje in de spiegel weg kunnen werken na het printplaatje van het lampje passend gemaakt te hebben.


Daarna de auto op zn kop kunnen halen om de andere uit te bouwen en de nieuwe inclusief spiegel te monteren.
Was al met al wel een poosje knutselen om het netjes te krijgen maar hij zit er in. :duim:
Ondanks dat het iets kleins is is het toch wel leuk dat het er nagenoeg origineel uit ziet.

Foto's liggen weer, geen idee hoe dat komt...

Ook erg fijn dat de spiegel weer dimt want dat is toch wel een gemis.

17 Oktober ook een vrije dag genomen om de auto eindelijk eens te kunnen poetsen en het interieur met Colourlock behandelen!
Laatst gewijzigd door Bart70 op 19 feb 2020, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd
--BMW E90 318i HB 2007-- "sold"

-- BMW E46 M3 QP SMG 2003-- “sold”

Gebruikersavatar
Mr._T-Rex
Berichten: 1954
Lid geworden op: 30 sep 2009, 18:27

Re: Robert's M3 coupe || update

Bericht door Mr._T-Rex » 07 okt 2016, 19:33

Het zijn de kleine dingen die het verschil maken :)
'05 M3 CS coupé - Showroom
'01 530i touring - daily

'02 330i M-tech II sedan - Sold
'95 328i M-tech coupé - Sold

Gebruikersavatar
RSRay
Berichten: 195
Lid geworden op: 20 okt 2008, 17:54

Re: Robert's M3 coupe || update

Bericht door RSRay » 16 okt 2016, 19:47

Prachtig tijdloos smaakvol, zo'n e46 :///m: 3

Gebruikersavatar
RobertRvZ
Berichten: 405
Lid geworden op: 12 jun 2012, 17:17

Re: Robert's M3 coupe || update

Bericht door RobertRvZ » 17 okt 2016, 22:01

Het zijn inderdaad die kleine "mierenneukerige" dingetjes maar is toch leuk om het zo te hebben :)

Vandaag een vrije dag genomen dus eindelijk tijd de auto weer eens te poetsen.
Eerst gewassen en afgedroogd en daarna met de binnenkant aan de kant gegaan zodat al het overige water ff kon uitlekken voor t poetsen.

Uitzuigen was ook wel weer eens nodig, aardige zandbak binnenin :whistle:
Vervolgens met de colourlock aan de gang gegaan. Werkt erg fijn en ook duidelijke werkwijze.
De stoelen begonnen wat glans te vertonen maar na het reinigen met de borstel was dit al veel minder geworden!
Daarna de verzegeling gebruikt om de anti slijtlaag te herstellen en toen dat volledig opgedroogd was het behandeld met de Protector. Over paar maanden weer even doen om het netjes bij te houden. De rest van het leer ook gedaan met de verzegeling en protector.

De buitenkant ook weer even onder handen genomen. Al met al een productief dagje ervan gemaakt :ja:

Zondag ook nog met de camera op pad gegaan voor wat foto's
Laatst gewijzigd door Bart70 op 19 feb 2020, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd
--BMW E90 318i HB 2007-- "sold"

-- BMW E46 M3 QP SMG 2003-- “sold”

Gebruikersavatar
schaef
Berichten: 332
Lid geworden op: 16 sep 2015, 09:20

Re: Robert's M3 coupe || update

Bericht door schaef » 18 okt 2016, 19:51

Ziet er allemaal weer top uit, heb jij ook het pakket van colorlock om bv kleine plekken weg te werken waar de verf weg is? Wil van de winter een paar kleine krasjes uit mijn bekleding halen.

Gebruikersavatar
Zoef007
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 okt 2010, 17:51

Re: Robert's M3 coupe || update

Bericht door Zoef007 » 19 okt 2016, 11:53

Goed bezig!

Gebruikersavatar
Zoef007
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 okt 2010, 17:51

Re: Robert's M3 coupe || update

Bericht door Zoef007 » 19 okt 2016, 12:15

Goed bezig!

Gebruikersavatar
RobertRvZ
Berichten: 405
Lid geworden op: 12 jun 2012, 17:17

Re: Robert's M3 coupe || update

Bericht door RobertRvZ » 19 okt 2016, 21:11

Ik heb een compleet set van colourlock gebruikt ja. De verf is op kleur gemaakt maar had ik geen tijd meer voor dus doe ik later een keer. Werkt wel super makkelijk en goed resultaat.
--BMW E90 318i HB 2007-- "sold"

-- BMW E46 M3 QP SMG 2003-- “sold”

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Showroom”