velgen invloed op topsnelheid

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Griffendahl

Re: velgen invloed op topsnelheid

Bericht door Griffendahl » 19 sep 2008, 23:18

Marc 320d schreef:Het gewicht van je wielen ga je niet merken op topsnelheid.
Het is ook niet het gewicht dat je gaat merken, het is de plek waar dat gewicht zit dat je gaat merken, plak maar eens een kilo halverwege de spaken van je fiets en ga fietsen. Verplaats dan die kilo maar eens naar de velgrand...

Even zwaar, maar wedden dat je harder moet werken om in het laatst genoemde geval even snel te accelereren.

Even ervanuit gaan dat je het zelfde type band hebt op een grotere velg met een gelijk totaal gewicht, dan is je inertia (traagheid) bij een grote velg toch hoger omdat het zwaarte punt verder naar buiten ligt. Het kost dus meer energie die op gang te brengen, echter bij gas los zal die theoretisch gezien minder snel afremmen.

bofkont

Bericht door bofkont » 20 sep 2008, 07:46

Meer dan 10 jaar geleden had ik een Alfa 75 2.0 twinspark.
16 inch velgen met 235 achter. Met pijn en moeite ging de wagen 210kmh.
Omdat deze brede band wat aanliep in de wielkasten zijn ze vervangen voor 205 achter.
Wagen liep toen met gemak 230kmh en trok echt veel beter door.

Dus een bredere zware band heeft echt invloed op de acceleratie en topsnelheid.

En ja een orginele CSL velg is van uitstekende kwaliteit en stukken ligter dan een normale velg in dezelfde maat.
Maar hoeveel mensen kopen deze orgineel, zijn toch echt duur.
Over het algemeen zijn de replica velgen van slechte kwaliteit en zijn ligter dan een OEM Bmw velg.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 20 sep 2008, 08:49

Maar in dit topic is de band even breed gebleven...

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 20 sep 2008, 10:47

Griffendahl schreef: Even ervanuit gaan dat je het zelfde type band hebt op een grotere velg met een gelijk totaal gewicht, dan is je inertia (traagheid) bij een grote velg toch hoger omdat het zwaarte punt verder naar buiten ligt. Het kost dus meer energie die op gang te brengen, echter bij gas los zal die theoretisch gezien minder snel afremmen.
Helemaal mee eens. De acceleratie zal minder zijn. Op topsnelheid doet het echter niets. Eenmaal op gang is er niet meer energie nodig om deze snelheid erin te houden. Je zal de topsnelheid dus ietsjes langzamer bereiken, maar de topsnelheid zelf zal niet minder zijn.

Bredere banden zorgen inderdaad voor een lagere topsnelheid, maar dat komt door de weerstand. Uiteraard is de rolweerstand wat hoger, maar het is vooral de hogere luchtweerstand die je merkt. In dit geval zijn de banden even breed. Als we er even van uit gaan dat de velgen ook niet noemenswaardig verschillen in breedte is er wat dat betreft dus geen verschil. Meestal worden er voor 18"wel sportievere banden gemaakt, dus met zachter rubber.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 20 sep 2008, 10:55

Marc 320d schreef:Helemaal mee eens. De acceleratie zal minder zijn. Op topsnelheid doet het echter niets. Eenmaal op gang is er niet meer energie nodig om deze snelheid erin te houden. Je zal de topsnelheid dus ietsjes langzamer bereiken, maar de topsnelheid zelf zal niet minder zijn.
Dat ben ik niet met je eens, als je acceleratie meer kracht kost kom je eerder op het punt waar je motor niet meer genoeg kracht kan leveren om te versnellen. Als je op dat punt kleinere velgen zou hebben zou er minder kracht nodig zijn om nog te versnellen, en dus zou er netto nog een versnellende kracht kunnen werken.

En dus zal je topsnelheid heel goed iets lager kunnen liggen met 18" dan met 16" er vanuitgaande dat je topsnelheid beperkt wordt door je motorvermogen en niet een begrenzer zoals een M3 die bijvoorbeeld heeft.

Farl

Bericht door Farl » 20 sep 2008, 11:35

Griffendahl schreef:
Marc 320d schreef:Helemaal mee eens. De acceleratie zal minder zijn. Op topsnelheid doet het echter niets. Eenmaal op gang is er niet meer energie nodig om deze snelheid erin te houden. Je zal de topsnelheid dus ietsjes langzamer bereiken, maar de topsnelheid zelf zal niet minder zijn.
Dat ben ik niet met je eens, als je acceleratie meer kracht kost kom je eerder op het punt waar je motor niet meer genoeg kracht kan leveren om te versnellen. Als je op dat punt kleinere velgen zou hebben zou er minder kracht nodig zijn om nog te versnellen, en dus zou er netto nog een versnellende kracht kunnen werken.
:? Ik probeer het te volgen... ;)

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 20 sep 2008, 11:59

Ik zal het proberen uit te leggen met fictieve (makkelijke waarden)

Topsnelheid is simpelweg het punt waarop de krachten die je auto afremmen (denk aan lucht- en rolweerstand, maar ook de weerstand van je wielen tegen het versnellen) even groot zijn als de maximale krachten die je auto kunnen versnellen (denk aan motorvermogen), als de kracht die je motor kan leveren groter is dan de krachten die op je auto werken om af te remmen versnel je en vice versa.

Als de snelheid nu bijvoorbeeld 200 km/h is en dat is bij 18" je max snelheid. Stel dat kracht X nu kracht is die je auto afremt (rol- en luchtweerstand) en dat kracht Y de kracht is die nodig is om je auto te versnellen. De extra kracht die nodig is om een 18" wiel te versnellen valt onder X, Y blijft gelijk want dat is je max vermogen.

Als je nu 16" wielen monteert dan wordt de X kleiner (want je wielen bieden minder weerstand tegen de versnelling) en heb je bij diezelfde 200 km/h meer Y dan X aangezien Y gelijk blijft en dat betekent dus een versnelling. Als je dus bij 200 km/h nog een versnelling hebt, dan betekent dat dat je topsnelheid boven de 200 km/h ligt.

Farl

Bericht door Farl » 20 sep 2008, 13:03

Duidelijk! Ik zou het persoonlijk niet zo storend vinden als mijn topsnelheid wat zou verlagen als ik over zou stappen naar 18 inch, maar het optrekken zou ik niet willen verliezen. Daar maak ik toch meer gebruik van dan de topsnelheid. :roll:

Maar goed, ik denk dat 17" -> 18" niet zoveel verschil geeft en vooral niet als je kwalitatieve (lees: lichte) velgen neemt met geen breedset.

bofkont

Bericht door bofkont » 20 sep 2008, 15:30

Griffendahl zonder moeilijke theoretische rekensommen.
De starter van dit topic geeft het zelf al aan.
De wagen is langzamer door grotere velgen, lijkt me vrij logisch door het zwaardere gewicht aan de aandrijflijn.

Vr gr,

René
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 20 sep 2008, 16:36

Zoals gezegd hoeft het absoluut niet perse een zwaarder gewicht te zijn, nogmaals... Het kan ook de locatie van het zwaartepunt zijn en niet het gewicht in kilo's. Kortom theoretisch kan het effect zelfs optreden bij lichtere wielen dan voorheen !!

bofkont

Bericht door bofkont » 20 sep 2008, 22:16

Ok duidelijk Griffendahl :)

Vr gr,

René
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 22 sep 2008, 21:27

Ik snap de redenatie van Griffendahl en kan er ook niets tegen in brengen.

Echter ben ik wel van mening dat het vermogen dat nodig is om de velgen/wielen te versnellen zo klein is ten opzichte van het totale beschikbare vermogen (wat dus gelijk is aan de rol-, aandrijf- en luchtweerstand op topsnelheid) dat het verschil in topsnelheid ook zo klein zal zijn dat het niet merkbaar is.

Er zijn redenen waarom je topsnelheid kan veranderen bij het wijzigen van de wielen / banden, maar het gewicht speelt hierin naar mijn mening echt een ondergeschikte rol. Bij grote twijfel wil ik er wel een sommetje aan wagen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”