Wetgeving niet run-on-flat?

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Wetgeving niet run-on-flat?

Bericht door frazz » 19 mei 2016, 12:26

Als alles goed is krijg ik vandaag twee IMPERIAL Ecosport XL (245/45 R17 99 W / NIET RunFlat) banden binnen, en dan gaan al mijn winterbanden er af, compleet met velg (een beetje laat, I know, maar beter laat dan nooit).

Ik heb een extra set velgen van vier stuks, waarvan er twee voorzien zijn van twee BridgeStone Potenza (RunFlat) banden van de zelfde maat uiteraard.
Nu vraag ik me dus af, of het uitmaakt dat ik 2 RunFlat Banden heb en twee niet RunFlat, logische beredeneerd zou ik zeggen; Maakt niet uit.
Wil toch even vragen wat jullie er van vinden.


Groet,
Fikri

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Wetgeving niet run-on-flat?

Bericht door tom_il » 19 mei 2016, 18:47

Sommige zeggen dat de auto niet stabiel rijd.
Zelf rij ik momenteel met non RFT's vooraan en RFT achteraan en auto rijd perfect.
Met winterbanden had ik het omgekeerde, RFT's vooraan en non RFT's achteraan, op de rit naar vakantie had ik momenten dat de wagen achteraan minder stabiel aanvoelde, vermoed dat dit kwam omdat de bandendruk wat laag was achteraan.
Ik raad dan ook aan RFT's achteraan te leggen.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Wetgeving niet run-on-flat?

Bericht door frazz » 20 mei 2016, 08:58

Dank voor je reactie Tom.

De RFT's zijn ook beschreven in het Duits met hinter rechts "HR" en hinter links "HL", velgen heb ik erbij gekregen bij de auto.
Nou ik ben benieuwd. Vandaag krijg ik ook een setjes remblokken van ATE binnen voor achterin, ga het zelf er op zetten, hopelijk rijd het dan allemaal weer soepel.
Ik zal mijn ervaring na het plaatsen wel posten.

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Wetgeving niet run-on-flat?

Bericht door frazz » 23 mei 2016, 14:05

Ze hangen er onder. En ik moet zeggen dat het lekker rijd.
Goede grip en rolgeluid valt erg mee. Ik heb nu de RTF's achter en de NON-RFT's voor.
Vandaag heeft het flink geregend en maakte een scherpe bocht van 90 graden op het asfalt en voelde hem heel even glijden, maar DSC corrigeerde meteen. Super.

Voor een eerste indruk zijn de Imperial EcoSport XL prima banden.

Nuphar
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 nov 2015, 18:07

Re: Wetgeving niet run-on-flat?

Bericht door Nuphar » 13 aug 2016, 13:38

Nou, vanochtend dan uiteindelijk nieuwe banden laten monteren. Pirelli, toch run-on-flat. Prijs viel mee...maar ik moest er wel voor naar de Kwik-Fit (met enige tegenzin). Maar ze hebben ze snel gemonteerd, voor sommige zaken toch een prima adres.

Wat direct opvalt...stugge banden. Ieder hobbeltje voel je..maar verder wel een goed gevoel weer een beetje profiel te hebben...de oude waren wel op (1.8 mm).

Groeten,
Johan

swift
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 jul 2017, 17:45

Re: Wetgeving niet run-on-flat?

Bericht door swift » 24 aug 2017, 19:00

Dat je met zo'n wagen het tot 1.8mm laat komen, dat vind ik echt onbegrijpelijk.
Mensen, met drie mm is het echt stukken minder veilig voor je zelf maar ook voor medeweggebruikers.
Rijden op afgetrapte winterwielen (ongeveer 3/4mm)in de zomer is helemaal levens gevaarlijk.
Een kennis is een berger, en de meeste auto's die zomers uitglijden tijdens een zomerbui en de remweg niet halen, staan op winterbanden van minder goede kwaliteit.


zelf rij ik op non flat en geen centje pijn, om een of andere reden rij ik alweer tijden op goodyears

TCDD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 apr 2017, 10:23

Re: Wetgeving niet run-on-flat?

Bericht door TCDD » 28 aug 2017, 07:41

Ik heb sindskort achter (265/35/19) Kumho eronder liggen. En voor (235/35/19) Arrowspeed. Achterwas in totaal iets van 260 euro en voor 210 euro.

Gebruikersavatar
Kubilay
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 jun 2016, 17:06

Re: Wetgeving niet run-on-flat?

Bericht door Kubilay » 27 nov 2017, 22:40

swift schreef:Dat je met zo'n wagen het tot 1.8mm laat komen, dat vind ik echt onbegrijpelijk.
Mensen, met drie mm is het echt stukken minder veilig voor je zelf maar ook voor medeweggebruikers.
Dat klopt zeker. Meestal begint zo'n band een 'cuppend' of 'bloepend' geluid te maken. Meestal trilt de stuur bij 90-110km/h. Dus ik kan me moeilijk voorstellen hoe mensen dan zo door kunnen rijden.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Wetgeving niet run-on-flat?

Bericht door tom_il » 28 nov 2017, 11:06

Ik rij mijn banden zonder probleem (trilling of enig ander) tot de slijtage indicator die op 1.6mm staat, zonder trilling of geluid. Staat erop voor een reden. Probleem wat wel in gaten dient gehouden worden is het aflopen op de zijkant bij een BMW.
Akkoord dieper is beter tegen aquaplaning. Heb nochtans nooit enige vorm van aquaplaning meegemaakt.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
Kubilay
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 jun 2016, 17:06

Re: Wetgeving niet run-on-flat?

Bericht door Kubilay » 29 nov 2017, 10:13

Och, bij de mijne is dat nogal het probleem. Heb al een afspraak gemaakt om het uit te laten lijnen.
Bij mij slijten de achterbanden van binnenuit af en de voorbanden aan de buitenkant eerst. Dat de achterbanden beetje scheef staan zie je als je ook achter de auto staat. Zou niet weten of dat trouwens de 'fabrieksinstellingen' zijn.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Wetgeving niet run-on-flat?

Bericht door tom_il » 29 nov 2017, 11:43

Het scheef staan achteraan (ofwel camber) is idd vrij groot standaard. Dit camber heb ik zo laag mogelijk laten zetten binnen fabriektoleranties, ook een lage bandendruk (zeker bij runflats) zal deze slijtage verhogen.
Vooraan zouden ze niet mogen afslijten aan de zijkant. Camber is hier minimaal te regelen. Foutieve toe-in/uit kan hier een ongelijkmatige slijtage in de hand werken.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
Kubilay
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 jun 2016, 17:06

Re: Wetgeving niet run-on-flat?

Bericht door Kubilay » 29 nov 2017, 17:47

Ze slijten alle vier hetzelfde vergeleken met de zelfde voor- of achterband. Maar ik zal er zeker met de uitlijnbedrijf over de camber hebben. Bedankt!
Zal de uitkomst in mn showroom topic laten weten.

Ik rij nu (nog) met een zomerset. Straks een nieuwe winterset (wachtende op de banden). Welke bandenspanning zou je mij aanraden? Ik heb de handleiding en in de portier gekeken, maar het is nogal vaag. Bij mijn non-runflat 225/55/16 deed ik meestal tussen de 2.6 - 2.8. Voorbanden meestal iets minder dan achter. Toch twijfel ik er over nadat ik nu dus lees dat de spanning ook belangrijk is (wat natuurlijk logisch is).
Nu heb ik 245/40/18 runflat en ben ook van plan deze altijd met runflat te gaan rijden. Mijn maat deed er 2.5 in. Is dat ook oke?

Morgen ga ik toch naar de dealer. Daar ga ik het ook even navragen.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Wetgeving niet run-on-flat?

Bericht door tom_il » 29 nov 2017, 19:46

Vermoed dat je de tabel niet goed interpreteert.
Er staat een druk vooraan en eentje achteraan. Samen met bandenmaat en belading.
Voor 16" en 17" is dit voor mijn wagen als ik mij niet vergis 2.2bar vooraan en 2.7bar achteraan. Deze volg ik.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
Tjaam
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 sep 2013, 17:34

Re: Wetgeving niet run-on-flat?

Bericht door Tjaam » 22 jan 2018, 14:40

Ik heb jaren gelden een keer non run flat winterbanden (prima Dunlop SP Winter Sport 4D) op destijds mijn E90 laten leggen maar dat ging gelijk niet goed. Bij wat steviger bochten rijden ging de band erg vervormen, zodanig dat ESP zelfs ingreep. in overleg met bandenboer zelfde dag alsnog rumflats gemonteerd. Als je 19" of meer hebt zal het denk ik wel meevallen maar bij 17" en dus hogere bandwang zou ik er mee oppassen.
535d E61, M Coupe, 520d G31

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Performance en tuning”