Ervaring/tips inbouw VDO systeem

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
Marcel-E
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 dec 2013, 21:32

Ervaring/tips inbouw VDO systeem

Bericht door Marcel-E » 15 mei 2016, 13:48

Hallo allemaal,

Ik heb een VDO systeem overgenomen om achter de pook in te bouwen. Nu ben ik benieuwd (omdat ik geen installatieschema kan vinden) of iemand hier dit systeem zelf ook heeft ingebouwd.

Enkele vragen:
is het noodzakelijk puls etc aan te sluiten of volstaat GPS?
Waar hebben jullie de navigatiecomputer geplaatst?
Is er iemand die een installatieschema heeft?

Alles info mbt inbouw/aansluiting is welkom!

Groet,

Marcel

Cabrioot
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 jun 2013, 18:40
Locatie: Huizen en omgeving

Re: Ervaring/tips inbouw VDO systeem

Bericht door Cabrioot » 16 mei 2016, 16:28

Welk systeem wil je gaan inbouwen ? Als t een ms5000 systeem hebt dan moet je snelheidsignaal aansluiten. Een vdo systeem heeft twee iso stekkers, bruin en zwart. In de zwarte zitten alle draden die je nodig hebt om t systeem te laten werken.
Rood = permanent +12v
Paars = geschakelde +12v (bij voorkeur 1 die niet wegvalt bij starten)
Bruin = ground
Voor deze dradn geld dat het zelfde kleur hebben als in een e46
Zwart/wit = snelheidsignaal (geen idee waar je m moet oppakken, denk op cockpit maar geen idee welke pin)
Oranje = verlichting (sluit deze niet aan op dimbare dashbordverlichting)
Wit/geel = achteruitrijlicht (is niet perse nodig)

In bruit iso stekker zit ook nog handige draad (volgens mij is het bruin/wit)en dat is mute draad, deze kan je aansluiten op mute van je radio, volgens

GPS antenne kan je plaatsen achter cockpit zodat je m niet zit zitten, let wel op dat er geen metaal direct bove zit anders heb je geen gps ontvangst.

Plaats eerst computer en sluit dan alles aan en permanent +12v als laatste, zodra er voeding op staat gaat t systeem de gyroscoop instellen en als je dan nog met computer gaat bewegen heb je kans dat gyroscoop verkeerd geinitialiseerd word en systeem niet correct werkt. De computer moet bij voorkeur vlak geplaatst worden, de richting maakt niet uit.

Zodra je t systeem aan hebt kan je in menu naar instelingen gaan en dan diagnose, er word dan gevraagd om een code, toets 6330 in en je hebt extra installatiescnerm waar je alle aansluitingen kan controleren.
Nulla tenaci invia est via is nu verandert in Aston Martin Q is good for you

E87 130i daily
E46 M3 cabrio fun

Marcel-E
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 dec 2013, 21:32

Re: Ervaring/tips inbouw VDO systeem

Bericht door Marcel-E » 16 mei 2016, 19:37

Dank je! dat is al een hoop nuttige informatie!

Ik ga een PC5700 of PC5200 inbouwen, ligt er even aan. heb nu een PC5400 maar ga deze nog upgraden voor inbouw.
Duidelijk verhaal hierboven voor zo ver. toch nog enkele vragen:

Waar kan ik de VDO kabelboom het best aansluiten? maw, waar vind ik alle benodigde kabels bij elkaar? Zowel voeding als snelheid etc.

Begrijp ik het goed dat als ik een kabelboom vind met rood paars en bruin ik deze 1 op 1 kan gebruiken?

De grap is dat ik op andere forums (navigatie) ook las dat men alleen plus, geschakelde plus en aarde aansluit en dat GPS de rest kan doen.

Mochten andere gebruikers nog extra info hebben of eventueel fotos van de aansluiting dan zijn die zeer welkom.

Cabrioot
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 jun 2013, 18:40
Locatie: Huizen en omgeving

Re: Ervaring/tips inbouw VDO systeem

Bericht door Cabrioot » 18 mei 2016, 18:25

Het aansluiten is wat je zelf wil, als je accu achterin hebt dan kan je die alvast aansluiten achterin, wel zekering gebruiken en hoef je alleen met snelheidsignaal naar voren. Misschien kan je geschakelde voeding ook wel achterin vinden en de verlichting zit ook al achetrin. Gebruik voor t aansluiten niet de blauwe scotch lock, dat is troep en geeft storingen. Als je massa aansluit gebruik dan een goeie massa en boor niet gaatje in auto en gebruik die, geeft ook kans op storing. De kleuren waren volgens mij de kleuren die ik had gezegd van de auto maar ten alle tijden eerst meten. Meten is weten en met passen en meten is de meeste tijd versleten ;) . Er zijn meerdere plekken om voedingen op te pakken zoals stuurslot, zek kast maar sommige zijn lastig te vinden soms

Ik heb vroeger voor mn werk een hoop ms5000 systemen ingebouwd en die gebruikte volgens mij de pc5200 en die heeft echt snelheidsignaal nodig. Misschien dat die andere t wel kan maar t is altijd beter als t kan deze aan te sluiten, denk maar eens aan een lange tunnel, geen gps en als je dan uit tunnel komt weet navi echt ff niet waar ie is en kan je snel fout rijden als afslag direct nu tunnel ligt.
Nulla tenaci invia est via is nu verandert in Aston Martin Q is good for you

E87 130i daily
E46 M3 cabrio fun

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”