Vermogensverschil
-
Martin280967
Vermogensverschil
Mannen, ik zit met het volgende; De laatste tijd is het koud geweest en we weten dat onze auto dan wat meer verbruikt. Maar, ik heb ook vermogensverlies en klinkt de motor rauwer in de koude periode, nu het weer ruim boven de 10graden is, loopt m'n auto weer als een zonnetje en met toch wel merkbaar meer vermogen. Herkend iemand dit euvel(tje) en heeft een antwoord? De auto is een E46 320ci van 2002. Alvast bedankt. 
-
Robbrand89
- Contacteer:
Re: Vermogensverschil
kan je LMM zijn. je kunt proberen om de stekker los te maken en dan een stukje te rijden.
-
Martin280967
In het weekend ga ik het even testen, hoop dat het idd alleen de LMM is. Ik laat het nog weten, alvast bedankt. 
-
Martin280967
Inmiddels loopt de motor weer rauw en na afkoppelen van LMM geen verschil met rijden. Na het aansluiten van de LMM tijdens draaiende motor viel deze uit, na wat rare geluiden uit de LMM. Opnieuw gestart en loopt iets beter weer maar niet zoals het hoort, ik vermoed dus dat de LMM niet meer lekker werkt, hoop niet dat het een draadbreuk of los contact is. Als iemand tips heeft waar ik de LMM het beste kan bestellen, dan graag. Ik heb bij mister auto het e.e.a. zien staan, de Hella LMM is het goedkoopst en specifiek voor een M54 2.2 motor, de anderen zijn een stuk duurder dus ik denk kwalitatief beter? Graag jullie mening.
-
Robbrand89
- Contacteer:
Meestal als je geen verschil merkt is de LMM juist niet kapot. Als je hem los koppelt dan gaat de motor in een nood programma met vooraf ingestelde waarde. Heel vaak als je LMM kapot is dan doet de motor het dan opeens weer goed als je de boel los trekt omdat de motor dan niet stuurt op basis van te lage waarde van de LMM maar van het noodprogramma.
In dit geval vermoed ik dat er meer aan de hand is.
Je zou nog kunnen kijken of je de waarde die de LMM moet hebben bij een bepaald toerental kunt achterhalen zodat je met uitlees apparatuur kunt kijken of deze de juiste waarde aangeeft.
In dit geval vermoed ik dat er meer aan de hand is.
Je zou nog kunnen kijken of je de waarde die de LMM moet hebben bij een bepaald toerental kunt achterhalen zodat je met uitlees apparatuur kunt kijken of deze de juiste waarde aangeeft.
-
Martin280967
Bedankt voor je reactie, nu begin ik toch weer te twijfelen. Het gekke is dat als ik vol gas geef om te accelereren, de motor rauw klinkt en niet lekker trekt, ga ik langzaam van het gas af dan trekt ie ineens als een lier en de motor klinkt niet meer rauw. Ik heb geen uitlees apparatuur behalve een OBD-stekker met Torque, maar daar vind ik geen foutcodes mee. Dus als iemand voor mij kan uitlezen tegen vergoeding uiteraard, dan graag.
Als je Torque hebt, dan kom je al een heel eind (voor wat standaard OBD betreft ten minste). Ik gebruik OBD fusion, maar met Torque kan je ook grafiekjes maken van bepaalde PID's zoals bijvoorbeeld de mengselregeling, de LMM meting of de luchttemperatuur. Omdat je temperatuurafhankelijke problemen hebt, is misschien het kijken naar de temperatuurmeting de moeite waard... misschien is de inlaattemperatuursensor niet meer goed....
Verandert er iets na warmlopen van de motor?
Verandert er iets na warmlopen van de motor?
-
Martin280967
Het gekke is dat als de motor nog niet op temperatuur is, beter loopt dan als hij warm is. Ik begin ook de vanos te verdenken, aangezien de auto soms schokt tijdens optrekken. De enigste keer dat de motor echt vlekkeloos liep was nadat ik de CV heb vernieuwd en Forté heb gebruikt om de boel te spoelen, dit is wel alweer 2 jaar en 70.000km geleden. Starten en lopen nog steeds zonder problemen, stationair ook altijd netjes rond de 700tpm. Ik ga kijken wat ik met Torque kan ontdekken maar ben bang dat ik er niet uitkom hiermee, want alle meldingen zijn groen aangegeven, dus geen foutcodes. De auto heeft nu 311.000km gelopen, heb nog geen lampje hoeven vervangen buiten het gebruikelijke onderhoud, maar sta open voor suggesties voor wat het dan evt. zou kunnen zijn met deze km-stand.
-
Martin280967
Ik denk dat ik er al uit ben, heb op Problemcar.nl de oplossing gevonden. Iemand anders had exact dezelfde klachten als ik en na alles vervangen te hebben, LMM en de nodige sensoren, bleek het dus toch de Vanos te zijn die niet meer goed was. Tijd voor een afspraak met Patrick denk ik dus. Bedankt voor jullie feedback. 
-
Martin280967
Ik ben er dus niet uit, Torque heeft toch een paar storingen uitgelezen. P0102 Mass or Volume Air Flow Circuit Low Input. En nog een storing op bank 1 over te arm mengsel, per ongeluk heb ik het gewist zonder op te slaan. Er is dus toch iets aan de hand wat lucht betreft, ook als ik gas geef hoor ik de gasklep open en dicht gaan, wat ik overigens ook nog nooit gehad heb. Er is dus ergens een lek, valse lucht of vacuüm, Dat wordt nog een zoekwerk.
Trek de aansluiting van de LMM eens los en kijk of de code over bank 1 weer terug komt (P0171?).
-
Martin280967
Bedankt voor je snelle reactie, de LMM is in orde, het schijnt toch weer mijn CV te zijn, heb dezelfde klachten weer die typisch vanuit de CV komen. Vermogensverlies en rauw klinken. 2 jaar geleden de CV vernieuwd met een flush erover heen en hij liep weer als de brandweer.
De klachten passen bij meerdere oorzaken, en aangezien de CV klep vervangen is...
Vermogensverlies en rauw klinken is een ding, maar krijg je er ook foutmeldingen bij? En welke precies?
Hoe loopt hij stationair?
Code P0102 kan zijn ontstaan toen je de LMM loskoppelde. Probeer even te verifieren dat deze code met aangesloten LMM ook echt niet terug komt.
De onbekende code over mengsel bank 1 is interessant om te weten wanneer deze terug komt. Dat kan veel zeggen over de oorzaak van je symptomen.
Een vacuum lek (zoals bij een kapotte CV) veroorzaakt over het algemeen alleen stationair problemen en foutcodes, maar geen vermogensverlies...
Vermogensverlies en rauw klinken is een ding, maar krijg je er ook foutmeldingen bij? En welke precies?
Hoe loopt hij stationair?
Code P0102 kan zijn ontstaan toen je de LMM loskoppelde. Probeer even te verifieren dat deze code met aangesloten LMM ook echt niet terug komt.
De onbekende code over mengsel bank 1 is interessant om te weten wanneer deze terug komt. Dat kan veel zeggen over de oorzaak van je symptomen.
Een vacuum lek (zoals bij een kapotte CV) veroorzaakt over het algemeen alleen stationair problemen en foutcodes, maar geen vermogensverlies...
-
Martin280967
De foutcodes kunnen idd van het loskoppelen zijn geweest, heb net de foutcodes gewist en zijn niet meer teruggekomen. Dat was dus een dom foutje van mij. De CV was in 2011 ook al vervangen zag ik, het probleem wat dat betreft keert dus toch weer terug. Heb het vanavond nog met Patrick erover gehad dat niks onmogelijk is. Wat opvalt is dat zodra het voor langere tijd koud is, dit probleem ontstaat. De CV is volgens mij weer dicht geprut, heb exact hetzelfde als 2 jaar geleden. Na vervanging was ie weer als nieuw, dus wel degelijk invloed op het vermogen en karakter van de motor.
-
Martin280967
Even een update, toch storingen tevoorschijn gekomen, P0102, P1342, P1344 en P1346. De eerste code heeft met airflow te maken, de rest in het aandrijfsysteem. Ik heb Torque gebruikt en die gaf ook aan dat op bank 1 en 2 het mengsel te arm is. Dat verklaart wel het acceleratieverschil bij vol en weinig gas. Er is dus echt iets aan de hand, wat weet ik nog niet maar daar kom ik volgende week woensdag wel achter omdat ik dan bij Patrick van PMMotorsport op bezoek ben. Als iemand me nu al uit m'n lijden kan verlossen door te vertellen wat er aan de hand is, ik weet het namelijk echt niet. De afspraak met Patrick blijft zowiezo staan, maar ik zou wel lekkerder slapen ervan als ik weet wat er scheelt. Alvast bedankt allemaal.