Upgrade geluidsinstallatie 318Ci.

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
GHuige
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 mar 2016, 19:16

Upgrade geluidsinstallatie 318Ci.

Bericht door GHuige » 29 mar 2016, 14:14

Goedemiddag mede forumleden,

Graag wou ik een nieuwe topic starten over de ombouw van mijn standaard BMW geluidsinstallatie van mijn BMW 318Ci (hoop dat ik het gelijk op de goede pagina doe), omdat ik dit graag wil delen met anderen en ook om tips te krijgen van anderen.

Hieronder mijn set-up die ik er in wil plaatsen:

-Gladen One 165 (voor speakers);

-Blam 165 RC (hoedenplank speakers);

-Mosconi D2 100.4 (4 kanaals versterker voor de speakers);

-Gladen SQX12 Extreme VB;

-Mosconi Gladen ONE 1000.1 (monoblok voor de subwoofer);

-overig materiaal zoals zekeringen, contacten, verdeelblok, kabels etc...

Van de bovenstaande onderdelen heb ik in principe alles behalve de subwoofer , remote om de subwoofer te regelen en het monoblok.

In eerste instantie was ik ook van plan om een andere radio te plaatsen (dynavin), maar aangezien de wisselvallige reviews heb ik toch besloten om de originele business cd radio te behouden omdat ik de originele looks niet wil verpesten van de wagen. (Dus moet werken met high input.)

Ook wil ik nog een manier bedenken om de subwoofer iets meer door te laten komen vanuit de koffer, heb er al aan gedacht om zelf een hoedenplank te maken maar heb de originele nog niet gedemonteerd om te kijken of dit wel realistisch is om te doen aangezien het net wat complexer in elkaar zal zitten als in een hatchback...
Moest dit uiteindelijk toch wat onrealistisch zijn wil ik waarschijnlijk een 2ehands hoedenplank kopen en hier gaten in maken en dan afdekken met grote afdek roosters, zoals je wel eens ziet bij sedans en andere coupé's die subwoofer(s) in de hoedenplank hebben zitten.

Wat ook zeker niet mag ontbreken zijn dempingsplaten op alles wat maar kan mee resoneren.

Op het forum heb ik gelezen dat voor de plus kabel er tussen de accu en het handschoenenkastje een rubber zit waar ik de kabel door kan voeren. Heb dit nog niet gecontroleerd dus als ik dit fout heb gelezen of er is een betere doorvoer locatie dan hoor ik het graag!

Voor de min kabels wil ik deze gewoon zo dicht mogelijk op de versterkers aansluiten

Voor de versterkers heb ik ook nog geen echte vaste locatie bedacht maar ik heb ergens gezien dat bij de e46 met HK soundsystem dat de versterker hiervan links achterin zou zitten bij de wielkast... Moest het kunnen wil ik hier dan ook mijn versterkers plaatsen, anders denk ik een dubbele bodem te gaan maken in mijn kofferbak.

De speakers wil ik aansturen door de originele kabels te gebruiken dus wil ik de speaker kabels van de radio naar de versterkers achterin laten lopen via de middenconsole en weer terug naar de aansluiting voor de speakers (heb hiervoor al een verloopstuk).

Waar ik nog niet helemaal zeker van ben is hoe ik moet aftakken van de speaker kabels om de subwoofer aan te sturen (aangezien ik dus met high input werk en geen sub out heb op de radio).

Het zal nog wel even duren vooraleer dit project klaar zal zijn maar wil er iig z.s.m. aan beginnen. Verder moet ik ook nog even wennen om alles mooi in een verhaaltje te zetten dus moest het een niet altijd even logisch verhaal zijn, alvast mijn excuses hiervoor.

Ik zal er binnenkort ook een paar foto's plaatsen.

Ik kijk uit naar jullie reacties en tips!

Groetjes,
Gilson.
- 318Ci e46

GHuige
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 mar 2016, 19:16

Re: Upgrade geluidsinstallatie 318Ci.

Bericht door GHuige » 01 mei 2016, 21:09

Hallo mede forumleden,

Begon stilaan wel eens tijd te worden voor een update...

Heb toch een kleine wijziging gemaakt in mijn plan van wat ik hierboven beschreven heb,
ik heb namelijk toch besloten om de dynavin N6 aan te schaffen en heb m nu een paar dagen in m'n auto gemonteerd zitten.

De inbouw:

De microfoon van de radio heb ik onder de achteruitkijk spiegel geplakt en de kabel van daar langs de hemel naar de linker A-stijl geleid en dan verder door getrokken onderlangs het dashboard naar de radio toe:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De GPS antenne zit bij mij nu verborgen achter de rechter A-stijl wat redelijk makkelijk was doordat er een magneet in de antenne zit voor montage. Kabel kon ik makkelijk weg duwen langs de zij kant van het dashboard, wel even het handschoenen kastje verwijderd om deze dan door te duwen naar de radio en de overige lengte op te binden...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

wat helaas wel een beetje jammer was, bij het loshalen van de rechter A-stijl lijst kwam ik er achter dat deze met z'n stof bovenaan vast geplakt leek te zijn aan het rubber met secondelijm oid, dus heb deze na lang te kl*ten maar voorzichtig proberen weg te snijden, ik weet het, het is niet mooi maar kon geen enkele andere manier bedenken om deze los te halen zonder de stof van de lijst af te trekken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

USB kabel van de radio naar het handschoenen kastje geleid, climate control unit is een plek naar beneden gegaan in een nieuw frame (met helaas wat kleurverschil) en dan alles aangesloten en de radio er in gezet en het resultaat is zeker niet verkeerd, ziet er redelijk origineel uit en de radio werkt voor mijn gebruik (voorlopig) redelijk prima,
2 min puntjes:

- Het display reflecteerd nogal snel en de helderheid is voor overdag misschien toch net een tikkeltje te weinig bij fel licht;
-kan een liedje via usb of bluetooth niet doorspoelen.

Afbeelding

Vandaag ben ik ook nog even bezig geweest met dempings materiaal alvast aan te brengen op de kofferklep,
was ook niet bepaald het moeilijkste klusje, 10 clips loshalen en 2 schroeven van de tool kit en de bekleding kwam er mooi af. Plaatwerk ontvet, dempings platen geplakt en de randjes afgeplakt met aluminium tape.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes,
Gilson.
- 318Ci e46

Beem
Berichten: 61
Lid geworden op: 09 jun 2014, 15:37

Re: Upgrade geluidsinstallatie 318Ci.

Bericht door Beem » 18 mei 2016, 17:26

Het reflecteren van het scherm kun je misschien wel verminderen door er een matte screen protector op te maken. Ziet er netjes uit verder!

GHuige
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 mar 2016, 19:16

Re: Upgrade geluidsinstallatie 318Ci.

Bericht door GHuige » 09 jun 2016, 14:09

Dankjewel voor de tip! Zal ik eens proberen.
- 318Ci e46

roy10
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 aug 2017, 06:59

Re: Upgrade geluidsinstallatie 318Ci.

Bericht door roy10 » 28 okt 2017, 17:36

Hallo, passen die Blam speakers goed ?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”