Piepende stuurstang
Piepende stuurstang
Ik heb een 530D high executive uit 2004, automaat, en had last van een zwaar piepend geluid als ik het stuur draaide naar links of rechts. Dit geluid was niet altijd aanwezig en had te maken met de luchtvochtigheid. Nu bleek dat de bus in het stuurkolom droog werd. Je kon dit wel inspuiten maar het ging niet echt weg totdat iemand mij een tip gaf. Ik moest de auto eerst warm rijden. Daarna ergens gaan stilstaan, in de "'N" zetten en daarna gas geven en erop letten dat het toerental tussen de 2500 en 300 zat. Daarna moest ik het stuur helemaal naar links en rechts draaien en dit 5/6 minuten lang waarbij het toerental tussen de 2500 en 3000 bleef. En warempel, het piepen was weg!
Re: Piepende stuurstang
Leuke tip!
Hoe vaak ben je van links naar rechts gegaan met je stuur in die 5/6 minuten??
Ik heb dat gepiep ook echt super irri. Bij de stealer gevraagd ze zeiden bekend euvel we gooien wat door je ATF heen daarmee lost het wel op... we zullen wel zien ik heb een afspraak op 5 dec..
Hoe vaak ben je van links naar rechts gegaan met je stuur in die 5/6 minuten??
Ik heb dat gepiep ook echt super irri. Bij de stealer gevraagd ze zeiden bekend euvel we gooien wat door je ATF heen daarmee lost het wel op... we zullen wel zien ik heb een afspraak op 5 dec..
F10 N57N
Was het daarmee opgelost, ik heb dat heel af en toe weleens, vooral in de zomer.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 22 feb 2016, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
Ik heb hier ook last van gehad totdat ik de gouden tip heb gekregen van een bimmerportal forumlid.
Het is ook eigenlijk heel simpel en logisch.
Een beetje gevaarlijk wel, dus try-at-your-own-risk
Tijdens rijden de stuurpositie aanpassen wordt altijd af te raden, maar dat gaan we hier wel een beetje doen.
Zoek een rustige omgeving op waar je vrij kan sturen. Grote parkeerplaats oid.
Bij stilstand, zet de stuurverstelling-lock op vrij. de hendel naar beneden halen. Nu kan het stuur naar je toe en van je af bewegen en omhoog en omlaag doen. Dit alles teglijkertijd met heen en weer sturen. Ik zou dit heel langzaamrijdend doen. Probeer in zoveel mogelijk stuurstanden naar links en naar rechts te sturen.
Ik heb dit een keer gedaan een jaar geleden en ik rij alweer een jaar kraak/piep/schuur-vrij.
Ik deed eigenlijk alles tegelijk, sturen en stuurpositie aanpassen. Leek wel alsof ik pannekoeken beslag aan het maken was. Vermoedelijk heb ik net dat stukje ongesmeerde frictie bereikt met smeer en alles is weer 100%. Mocht ik ooit weer iets horen piepen, ga ik dat meteen weer doen.
Het is ook eigenlijk heel simpel en logisch.
Een beetje gevaarlijk wel, dus try-at-your-own-risk
Tijdens rijden de stuurpositie aanpassen wordt altijd af te raden, maar dat gaan we hier wel een beetje doen.
Zoek een rustige omgeving op waar je vrij kan sturen. Grote parkeerplaats oid.
Bij stilstand, zet de stuurverstelling-lock op vrij. de hendel naar beneden halen. Nu kan het stuur naar je toe en van je af bewegen en omhoog en omlaag doen. Dit alles teglijkertijd met heen en weer sturen. Ik zou dit heel langzaamrijdend doen. Probeer in zoveel mogelijk stuurstanden naar links en naar rechts te sturen.
Ik heb dit een keer gedaan een jaar geleden en ik rij alweer een jaar kraak/piep/schuur-vrij.
Ik deed eigenlijk alles tegelijk, sturen en stuurpositie aanpassen. Leek wel alsof ik pannekoeken beslag aan het maken was. Vermoedelijk heb ik net dat stukje ongesmeerde frictie bereikt met smeer en alles is weer 100%. Mocht ik ooit weer iets horen piepen, ga ik dat meteen weer doen.
handbak 2005 e60 525d, kopellingsventiel-delete, chassis versterkende trekstang, straight flow einddemper, dpf off, egr off, turbo van 530d, VVT tune: 253PK 572NM