sporadisch word de accu leeggetrokken

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 428
Lid geworden op: 10 sep 2013, 11:15
Locatie: Twente

sporadisch word de accu leeggetrokken

Bericht door Joostb » 07 feb 2016, 21:05

Mijn auto rijd dagelijks, en af en toe logeert hij een week op schiphol in de parkeergarage.

Ik heb nu een paar keer al het probleem gehad dat de accu compleet leeggetrokken word -_- Gelukkig elke eker voor de deur.
Echt heel vervelend omdat ik soms met spoed weg moet, vliegtuig moet halen of 's nachts onderweg ben.

Het gekke is dat hij enkele weken geen enkel probleem heeft, ook een week stil staat zonder problemen, starten en lopen. En dit weekend was het weer raak. Vrijdagavond nog gereden, zondagmorgen weg rijden en zo dood als het maar kan. Alle deuren zaten goed dicht, geen lampjes blijven branden.

Ook vervelend dat er fabrieksalarm op zit, handmatig openen en overstarten betekend dat het alarm even af gaat wat voor de buurt ook echt vervelend is op bepaalde tijdstippen.

- 4 weken geleden is er een nieuwe accu in gekomen
- laadstroom van dynamo is gecontroleerd en deze zit tussen de 13.8 en 14.1 V stationair en word prima bijgeladen (vanmiddag althans)

de zekeringen check kan ik wel doen, maar omdat het probleem zich slechts zelden voor doet sluit dat niets uit. Heeft iemand tips voor een E46 (touring) waar naar te kijken wat mogelijk dit probleem kan veroorzaken? In princiepe schakelt de auto na 16 minuten toch vrijwel alles uit?

Alvast bedankt! Want ik begin de auto aardig zat te worden, ook het idee telkens als je wil starten "zal hij het doen?" is onaangenaam

Rico40
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 jan 2012, 18:05
Locatie: Apeldoorn

Re: sporadisch word de accu leeggetrokken

Bericht door Rico40 » 07 feb 2016, 21:12

Ik had dit probleem ook en heb de auto toen laten nakijken en bleek dat de Kachelweerstand de boosdoener was,deze gaat op den duur een eigen leven leiden en zorgt voor je lekstroom,grote kans dat dat ook bij jou het geval is!

Gebruikersavatar
metalman
Berichten: 115
Lid geworden op: 14 aug 2014, 20:36
Locatie: Nederweert

Re: sporadisch word de accu leeggetrokken

Bericht door metalman » 08 feb 2016, 01:49

Wat fabrieksalarm betreft, dit kun je bijv. Met bmw-scanner ook inschakelen zodat deze met de sleutel word in of uitgeschakeld.
Misschien even laten programmeren, hier zitten genoeg leden die over deze software beschikken.....
You can't allways get what u want........

wallietax
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 apr 2013, 20:15

Re: sporadisch word de accu leeggetrokken

Bericht door wallietax » 08 feb 2016, 10:49

Ik had het zelfde probleem!


ook als eerste verdachte de Egel kachelweerstand vervangen maar dat was het dus niet.

Naar later bleek was het de orginele BMW Motorola telefoon die schijnbaar s,nachts vrolijk frequenties aan het zoeken was en daardoor de accu compleet leegtrok!

Mocht je zo,n telefoon hebben koppel dan de telefoon eens los van de lader.


gr.wallietax 8)

Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 428
Lid geworden op: 10 sep 2013, 11:15
Locatie: Twente

Re: sporadisch word de accu leeggetrokken

Bericht door Joostb » 08 feb 2016, 19:18

Bedankt voor de reacties :)
Ik had dit probleem ook en heb de auto toen laten nakijken en bleek dat de Kachelweerstand de boosdoener was,deze gaat op den duur een eigen leven leiden en zorgt voor je lekstroom,grote kans dat dat ook bij jou het geval is!
voordat ik mijn post hier plaatste heb ik uiteraard ook zelf even wat huiswerk gedaan en de welbekende egel kwam regelmatig naar voren. Heel vaak zelfs! Echter ook bij veel mensen blijkt dit niet altijd de oplossing te zijn geweest.

Ik heb zelf een hekel aan om lukraak van alles te vervangen, zeker als het niet goedkope onderdelen zijn. dus;

- kun je zien of meten of die kachelweerstand defect is?
- hoe weet ik zeker dat het nieuwe exemplaar wél goed is?

Robbrand89
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 jun 2015, 19:35
Locatie: Papekop
Contacteer:

Re: sporadisch word de accu leeggetrokken

Bericht door Robbrand89 » 08 feb 2016, 19:33

Lampje in de kofferbak gaat ook uit?

wallietax
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 apr 2013, 20:15

Re: sporadisch word de accu leeggetrokken

Bericht door wallietax » 08 feb 2016, 21:05

Mijn monteur stelde toen voor om vloeitjes in de roosters te plaatsen zodat als
de kachel s,nachts aansloeg je aan de vloeitjes kom zien of de kachel geblazen had
zodat de vloeitjes op de grond lagen

Ik heb er niet op kunnen wachten en heb toen inderdaad eerst de Egel kachelweerstand vervangen.

gr.wallietax 8)

Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 428
Lid geworden op: 10 sep 2013, 11:15
Locatie: Twente

Re: sporadisch word de accu leeggetrokken

Bericht door Joostb » 08 feb 2016, 21:12

Lampje in de kofferbak gaat ook uit?
ja! Ik heb een touring, dus dan is het vrij makkelijk checken ;)
Mijn monteur stelde toen voor om vloeitjes in de roosters te plaatsen zodat als
de kachel s,nachts aansloeg je aan de vloeitjes kom zien of de kachel geblazen had
zodat de vloeitjes op de grond lagen
wat een toptip! Ik heb alleen geen vloeitjes :P maar kan wel een alternatief verzinnen, ga het zeker proberen :duim:

Gebruikersavatar
chrisb
Berichten: 779
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:06

Re: sporadisch word de accu leeggetrokken

Bericht door chrisb » 08 feb 2016, 21:34

Bij mij was t de navigatie computer. Deze bleef aan nadat de auto Vd stroom af was. En trok in een dag of 4 m'n accu leeg. Heb m nu voorlopig ff los gekoppeld en geen last meer van een lege accu.

Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 428
Lid geworden op: 10 sep 2013, 11:15
Locatie: Twente

Re: sporadisch word de accu leeggetrokken

Bericht door Joostb » 09 feb 2016, 19:41

Ik heb een accubooster in de auto liggen, maar het is nu elke morgen starten en lopen. Misschien toch maar eens lekstroom meten en zekeringen trekken. En vloeitjes moet ik ook nog regelen :)

Gebruikersavatar
Joshuwawa
Berichten: 166
Lid geworden op: 13 apr 2014, 17:33

Re: sporadisch word de accu leeggetrokken

Bericht door Joshuwawa » 10 feb 2016, 13:25

Ondanks dat de laadspanning goed is kan het nog wel is zijn dat de koolborstel(s) versleten is/zijn. De beste check hiervoor is door hoge toeren te draaien en kijken of het accu lampje dan gaat branden. Het is maar een tip :)

Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 428
Lid geworden op: 10 sep 2013, 11:15
Locatie: Twente

Re: sporadisch word de accu leeggetrokken

Bericht door Joostb » 22 mar 2016, 08:14

Even een update; de problemen lijken weer als sneeuw voor de zon te zijn verdwenen.

Elke dag is het starten en lopen, zelfs na een week stilstand en temperaturen iets onder 0. Niets aan het handje.... Toch zit het mij niet lekker, want ik weet 100% zeker dat alle deuren goed dicht zaten en verlichting uit, en heb geen zin om vandaag of morgen weer te staan. Dus de booster gaat gewoon met de auto mee vooralsnog.

Gebruikersavatar
Lex_b3
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 jun 2011, 21:43
Locatie: Huizen

Re: sporadisch word de accu leeggetrokken

Bericht door Lex_b3 » 19 jun 2018, 08:24

Even een schopje.

Ik zal een lang verhaal kort houden:

Sinds ik mijn compact heb, heb ik een schommelende kachel, welke ook nog een aantal minuten staat te blazen na gebruik, en af en toe als ik begin/einde dag instap dan hoor ik deze kachel ook. Ik dacht dat dit hoorde aangezien ik nooit last heb gehad van een lege accu. +- tijdsbestek 2 jaar.

half jaar geleden t/m nu: Waar de auto na anderhalve week stil staan probleemloos startte, deed hij het tegelijkertijd soms na 1 dag al niet meer. Accu én dynamo vervangen, electra gecontroleerd, en na vervanging was het circuit (weer) helemaal top.

Sporadisch een lege accu dus. Ik heb de motor van de ruitenvloeiervloeistof achter 1 keer kunnen betrappen op draaien terwijl ik de auto net op slot deed. Meteen Google erbij gepakt en draadbreuk in de achterklep zou een oplossing kunnen zijn. Inderdaad; wanneer ik de klep opende, de draadboom een goeie slinger gaf en weer op slot was het weg. Dit is een paar dagen later nog een keer gebeurd, daarna niet meer.

Vanmorgen was na een dag rust toch weer de accu leeg..

Ik lees veel over die kachelweerstand, dus die zou ik misschien een keer moeten vervangen, maar hoe ga ik erachter komen wat er aan de hand is met de achterklep? Want ik denk toch dat die meer schade aanricht dan de kachel.

Kachel is overigens wel regelbaar, en blaast tijdens gebruik constant. Alleen met contact aan of uit (wanneer je uitstapt) dan hoor je m een soort van pompen. aan-uit-aan-uit etc..

Gebruikersavatar
wiren
Berichten: 484
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:39

Re: sporadisch word de accu leeggetrokken

Bericht door wiren » 19 jun 2018, 21:21

Ik zou beginnen met de kachelweerstand te vervangen. Dit valt nog mee in de kosten en is redelijk makkelijk te doen.
Het defecte draad in de slang tussen kofferklep en carrosserie kan je repareren door er een stuk draad van dezelfde dikte ertussen te solderen met daarna een krimpkous eroverheen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”