platte aluminium buis naast motor

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

platte aluminium buis naast motor

Bericht door thijsvanzwam » 09 mei 2015, 19:48

Inmiddels begin ik de E61 van binnen en buiten te kennen. heb hier en daar al wat kapjes verwijderd om te zien wat er achter zit en ben al druk bezig met de speakers aanpassen.

Er is alleen een ding wat ik niet kan plaatsen, een platte alluvium buis langs de motor (bijrijderskant) de buis zit vlak naast de koplamp met een kunststof sok achter de grill gemonteerd en loopt tot achteraan de motor waar hij -naar mijn idee- nergens mee is verbonden. (hij gaat in een bocht omlaag en lijkt daar open te zijn)

het gaat hier om een N43b20 motor uit een 520i

kan iemand mij vertellen wat de taak van deze buis is? het luchtinlaattraject zit immers aan de andere kant van de motor en volgens mij heb ik er geen turbo opzitten.

thanks!
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

montana81
Berichten: 108
Lid geworden op: 11 apr 2012, 21:08

Re: platte aluminium buis naast motor

Bericht door montana81 » 09 mei 2015, 20:40

Hallo,

Het dient om rijwind langs de katalysatoren te krijgen om daar de boel een beetje koel te houden.

Groet

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: platte aluminium buis naast motor

Bericht door thijsvanzwam » 10 mei 2015, 07:54

aha... dat is verklaarbaar! thanks voor de reactie!
op zich ook wel logisch, bij al mijn eerdere auto's met voorwielaandrijving zat de motor natuurlijk dwars geplaatst en de cat er onder, dus in de rijwind. deze auto is nagenoeg helemaal dicht van onder dus zal er iets van koeling moeten bijgebouwd worden. :)
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”