overzicht klachten automaat en oplossingen

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
goos
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 mar 2011, 22:39

overzicht klachten automaat en oplossingen

Bericht door goos » 01 apr 2015, 00:10

Ik heb de behoefte om een overzicht te krijgen van alle problemen die er zijn met de automatische bak, met daarbij de genomen acties en het effect daarvan. Ik denk dat het handig is om niet onnodig geld uit te geven voor acties die toch niet helpen. Wellicht kunnen we alles later in overzichtelijk in een tabel zetten.

Ik zal beginnen met een voorbeeld: e61 530i 175.000 km 2005, laatste olie verversing bij 130.000 km (3 jr geleden bij ZF in Dordmund.)
Ruim een jaar later kreeg ik bij het schakelen van 5 naar 6 een redelijk harde duw in de rug. Ben toen naar Zf in Delftgrau geweest, zij hebben de adaptie waarde gereset. De Bak schakelde daarna van 2 naar 3 en van 3 naar 4 met een schokjes op, als je op het moment van schakelen het iets gas terugnam voelde je niets. Ook voelde je nu het terug schakelen. He ruwe opschakelen van 5 naar 6 was verdwenen. Volgens ZF moest zou het wel beter worden, de bak moet nog inleren. Echter het werd niet beter. Agv deze klachten is nu na ruim een jaar ergernis, de mechatronic vervangen. Het resultaat: het opschakelen gaat nu vrijwel schokloos , maar de schokjes bij het terug schakelen blijven licht irritant aanwezig. Geen harde schok als je net stilstaat bij hard remmen. Je ziet bijna elke versnelling terug schakelen op de toeren teller, deze gaat dan van 800 toeren even omhoog naar ca 1300 - 1500 toeren , om daarna weer snel verder te zakken.Toeren tal varieert niet tijdens constante snelheid.

De revisie specialist zegt dat hij dit niet eenvoudig kan verhelpen( oorzaak niet geheel duidelijk), gezien de km stand en de leeftijd vd auto adviseert hij er geen geld meer aan uit te geven. Het kan geen kwaad. .

gr Goos
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i

rubbere ronnie
Berichten: 419
Lid geworden op: 07 nov 2014, 18:55

Re: overzicht klachten automaat en oplossingen

Bericht door rubbere ronnie » 01 apr 2015, 00:34

Hoi goos,
Het spijt me dat ik je niet kan helpen met je vraag, maar ik moet toch even wat kwijt.
Ik vind het niet alleen belachelijk dat een auto van toch een van de topmerken dit probleem al heeft bij deze km stand.
Maar dat een monteur da ook nog eens zegt dat je er geen geld meer in moet steken ivm die km stand en leeftijd vind ik helemaal achterlijk.
Er zijn mensen die 100 000 km per jaar rijden, en dat zou betekenen dat een auto als deze in 2 jaar is afgeschreven.

En dat voor een auto die misschien wel 60.000 euro heeft gekost vind ik het toch wel erg bijzonder.

Hopelijk achterhaal je het probleem zodat je weer een auto hebt die rijdt zoals hij hoort te rijden. :duim:

Lowkey
Berichten: 566
Lid geworden op: 24 mar 2012, 11:56
Locatie: Groningen

Re: overzicht klachten automaat en oplossingen

Bericht door Lowkey » 01 apr 2015, 01:23

Hoelang heb je de auto zelf al? Als je uitgaat van 2 a 3 k € afschrijving per jaar is inruilen nog geen slechte optie? Je weet immers nu waar je op moet letten.
F10 N57N

Gebruikersavatar
Patrickk
Berichten: 1871
Lid geworden op: 19 dec 2009, 04:21
Locatie: Vaart op de rijn heen en weer

Re: overzicht klachten automaat en oplossingen

Bericht door Patrickk » 01 apr 2015, 07:00

Er zijn bakken die al met 60k uit elkaar liggen. Dat ligt niet zozeer aan de bak maar meer aan degene die er mee rijd/hebben gereden.
Leg je vraag eens voor bij CRV in Veenendaal, misschien dat hij je verder kan helpen/adviseren?
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33


Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

bmw530i
Berichten: 877
Lid geworden op: 23 jul 2011, 21:35

Re: overzicht klachten automaat en oplossingen

Bericht door bmw530i » 01 apr 2015, 15:35

Ik heb 2 e60 s gehad eentje met 72000km en nu een met 230000km schakelde allebij het zelfde maar dat terug schakelen met oplopend toerental hoort zo en dat je dan iets voelt is normaal op schakelen is bijna tot niet te voelen.
Het is natuurlijk moeilijk te bepalen hoe of wat zo op een forum.
Vorige e60 530i,530d lci huidige f10 530d

Gebruikersavatar
goos
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 mar 2011, 22:39

Re: overzicht klachten automaat en oplossingen

Bericht door goos » 01 apr 2015, 22:24

Bedankt voor jullie reacties,
Ik rijd deze auto al 3,5 jaar, 1e keer naar zf omdat ik olielekkage had, gelijk maar laten verversen in Dordmund, auto schakelde goed (E61 schakelde altijd wel veel zenuwachtiger als de e39). De rest vh verhaal is bekend, Dus al 3x naar specialist geweest (kosten totaal ca 1900 euro) en nog niet optimaal. Ik moet zeggen, des te meer geld je uitgeeft des te kritischer ben ik wel. Ik weet zeker dat als een leek erin rijd hij niets opmerkt. Gelukkig is het wel beter geworden.
Ook heb ik net de ccc stuk gehad, ik heb even op het punt gestaan om de auto in te ruilen. Maar ja, ook net nieuwe banden onder auto, Toch maar niet, ik moet er maar aan wennen. Ook heb ik geen idee wat normaal is en wat niet, omdat ik nooit in een andere e60 of 61 heb gereden. Ik ben dit item gestart, omdat ik vermoed dat meer mensen niet tevreden zijn over de automaat, wellicht als we al onze ervaringen bundelen dat we kunnen voorkomen dat er onnodige reparaties worden verricht. Als ik het forum lees, zijn er leden die razend enthousiast zijn over spoelen en dat de bak daarna veel soepeler schakelt. Maar er zijn ook leden met vergelijkbare klachten waar bij het spoelen geen verbetering opleverde (zonde van het geld). Waarin zit nu dat verschil. Wat ik nog niet verteld heb , ik heb ook de LMM vervangen omdat ik op een amerkaans forum gelezen had dat bij vergelijkbare klachten, het probleem daarna opgelost was. Ik was na het wisselen ook even enthousiast , omdat ik toch duidelijk voelde dat het beter was, maar achteraf toch niet echt. Even een ander ervaring nog met de automaat. Ik ga in de zomervakantie meestal met de caravan naar Spanje, 2 jaar geleden begon de bak op de hand( om te veel schakelen in de bergen te voorkomen) toch opeens te schakelen naar een lagere versnelling. Dit had ik nog nooit meegemaakt, tijdens deze vakantie werd de motor ook te warm agv een kapotte electrisch waterpomp, waar ik overigens nog wel met langzaam rijden ben thuis gekomen. Na het wisseln vd waterpomp is ook het spontaan schakelen op manuaeel nooit meer opgetreden. Wellicht grijpt het motormanagement bij storing aan de waterpomp in op het programma vd automatische bak. Ik heb deze ervaring later nog aan ZF in Dordmund gemaild, maar zij wisten er geen goed antwoord op te geven.
Graag nodig ik iedereen nogmaals uit om je ervaring met automaat perikelen te delen. Ik pas even, eerst maar weer even rijden ipv geld uitgeven.
gr Goos
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i

Gebruikersavatar
Degids
Berichten: 1016
Lid geworden op: 20 dec 2014, 10:50

Re: overzicht klachten automaat en oplossingen

Bericht door Degids » 02 apr 2015, 08:31

Mijn ervaringen:
1) Bij aankoop had de automaat het euvel dat bij constante snelheden (cruise control bijv.) tussen de 80 en 120 het toerental schommelt. Dat is gewoon de lockup die wil inschakelen, maar waarbij er toch lichte slip blijft en daardoor gooit de automaat de lock er weer af en schiet het toerental weer omhoog en dat herhaalt zich dan tot in oneindigheid. Wat is daar aan de hand: frictiemateriaal van de lockup is te ver versleten om een goeie lock te maken, oplossing: nieuwe koppelomvormer. ATF spoeling zou kunnen helpen, maar dat is slechts uitstel. Immers, het frictiemateriaal is gewoon te ver heen.

2) Ik heb het gevoel dat er in de 1ste en 2de versnelling teveel slip is. Ik heb gelezen dat mijn automaat pas de lockup inschakelt vanaf de 3de versnelling, dus gelukkig slijt hier je koppelomvormer niet van, maar evenzogoed heb ik er een slecht gevoel over. Ik zou graag eens met een andere 535d rijden om te voelen of mijn gevoel terecht is, of dat dit gewoon bij de 535d hoort. Bij voorzichtig optrekken verloopt het toerental normaal, maar bij vlot optrekken lopen de toeren gewoon naar de 2k terwijl je voelt dat de snelheid daarbij achterblijft. Ook bij het opschakelen naar de 2de versnelling gaan de toeren eigenlijk niet omlaag, het lijkt wel een variomatic... Eenmaal in de 3de versnelling donderen de toeren omlaag en voel je dat de toeren wel evenredig aan je snelheid zijn.
Mijn voorlopige conclusie is dat het niet aan de koppelomvormer ligt (die is nieuw), maar aan het hydraulisch brein die de koppelomvormer aanstuurt. Die bepaalt mijns inziens de mate van slip namelijk.
Ik heb ook nog zitten denken dat het misschien er aan ligt dat de swirlflaps verwijderd zijn. Je motor krijgt dan in lage toeren toch een heel ander karakter.

Gebruikersavatar
Patrickk
Berichten: 1871
Lid geworden op: 19 dec 2009, 04:21
Locatie: Vaart op de rijn heen en weer

Re: overzicht klachten automaat en oplossingen

Bericht door Patrickk » 02 apr 2015, 08:53

@Degids,

Bij 1 ben ik het met je eens.
Bij 2 niet helemaal.
Als er teveel slip is bij de eerste en 2de versnelling kan dat wel degelijk de koppelomvormer zijn en ook bij de 1ste en 2de versnelling slijt deze. Als het materiaal in de koppelomvormer verbrand is slipt dit ook.
Als de motor met optrekken naar de 2k gaat maar de auto gaat niet gelijk mee slipt deze weer.

Je swirlflaps verwijderen staat hier volledig los van het heeft niks met slippen te maken.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33


Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Gebruikersavatar
Degids
Berichten: 1016
Lid geworden op: 20 dec 2014, 10:50

Re: overzicht klachten automaat en oplossingen

Bericht door Degids » 02 apr 2015, 10:35

Ik ben er van overtuigd dat het niet de koppelomvormer is. De oude koppelomvormer gedroeg zich namelijk EXACT hetzelfde. De kans dat een nieuwe koppelomvormer exact op dezelfde manier kapot is (terwijl de lockup wel weer perfect werkt) is astronomisch klein. Het moet de aansturing zijn.
Bovendien het slijten van het frictiemateriaal in de 1ste en de 2de versnelling kan niet voorkomen. De lockup wordt immers niet ingeschakeld, dus kan het frictiemateriaal niet slijten. Overbrenging in 1 en 2 is puur door ATF vloeistof. Het enige wat kan gebeuren is dat de ATF vloeistof heet wordt, maar daar gaat het carbon frictiemateriaal echt niet van slijten.
Bij de term "slip" moet je niet denken aan twee vaste materialen die fysiek contact maken en daarbij slippen, maar aan het overbrengingsverlies die inherent is bij een vloeistofoverbrenging (van impeller naar de turbine, turbine draait langzamer dan de impeller).

Gebruikersavatar
Patrickk
Berichten: 1871
Lid geworden op: 19 dec 2009, 04:21
Locatie: Vaart op de rijn heen en weer

Re: overzicht klachten automaat en oplossingen

Bericht door Patrickk » 02 apr 2015, 10:40

Zolang de lockup niet ingeschakeld kan hij slippen.
Ook in de 1ste en 2de. Als deze niet zou slippen kom je niet vooruit.
Als je band van de plaat af is kom je helemaal niet meer vooruit omdat je dan ijzer op ijzer hebt.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33


Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Gebruikersavatar
Degids
Berichten: 1016
Lid geworden op: 20 dec 2014, 10:50

Re: overzicht klachten automaat en oplossingen

Bericht door Degids » 02 apr 2015, 10:45

Ja, dat zeg ik, dat is inherent aan een vloeistofoverbrenging. Maar die slip moet je niet zien dat twee vaste materialen langs elkaar heen schuren. Dus vindt er geen slijtage plaats. Hoogstens de ATF vloeistof die "afgebroken" wordt in de loop der tijd.

Laatst gewijzigd door Degids op 02 apr 2015, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Patrickk
Berichten: 1871
Lid geworden op: 19 dec 2009, 04:21
Locatie: Vaart op de rijn heen en weer

Re: overzicht klachten automaat en oplossingen

Bericht door Patrickk » 02 apr 2015, 10:48

Ik heb geen foto bij de hand maar ik heb mijn oude plaat mee gekregen
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33


Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Gebruikersavatar
Degids
Berichten: 1016
Lid geworden op: 20 dec 2014, 10:50

Re: overzicht klachten automaat en oplossingen

Bericht door Degids » 02 apr 2015, 10:58

Ik zeg ook niet dat je lockup met frictiemateriaal niet kan slijten, ik zeg alleen dat het alleen kan slijten bij het inschakelen en ingeschakeld zijn van de lockup.
1ste en 2de versnelling schakelt de lockup niet in, dus slijt hij niet. Die schijf draait gewoon vrolijk rond in de vloeistof, geen frictie, geen slijtage.
Een sprekend voorbeeld kun je zien in het filmpje op 5 minuten. Daarbij zie je twee ventilatoren tegenover elkaar staan. De ene brengt energie over naar de andere door lucht. Dat is bij een koppelomvormer hetzelfde principe, maar dan met vloeistof. Geen frictie.
Pas bij inschakelen van de lockup kan er frictie plaatsvinden.

Dennis BMW 530D E60

Re: overzicht klachten automaat en oplossingen

Bericht door Dennis BMW 530D E60 » 20 apr 2015, 10:37

Hallo,

Ik ben sinds kort eigenaar van een BMW 530D E60 (2003) en merk dat de automaatbak een bonk geeft bij het schakelen naar de R, maar dan alleen wanneer de auto eerst in N/D geeft gestaan.

Iemand bekend met dit probleem en hoe kan dit opgelost worden (nieuwe olie/filter)??

Dankje!!

Gebruikersavatar
Degids
Berichten: 1016
Lid geworden op: 20 dec 2014, 10:50

Re: overzicht klachten automaat en oplossingen

Bericht door Degids » 20 apr 2015, 13:20

Ik heb dit ook. Geen hoorbare bonk, maar wel voelbaar. Overigens, naar z'n D schakelen voel ik helemaal niets.

Ik heb onlangs de koppelomvormer vervangen gekregen en daarbij is logischerwijs alle olie vervangen door nieuwe. De bonk bij R is er nog steeds, dus een oliewissel gaat je geen resultaat leveren helaas.
Ik denk eigenlijk dat het weinig kwaad kan. Bij al m'n automaten die ik gereden heb voelde ik wel wat bij het schakelen naar de R.

Dat gezegd hebbende, als het al meer dan 80k km geleden is dat er nieuwe olie in de bak gegaan is, dan zou ik sowieso de bak laten flushen (zonder reinigingsmiddel).
Geloof niet in de verhaaltjes dat transmissie-olie een levenlang meegaat.
Als je buitenlandse sites daarover raadpleegt, dan schrijven zij vaak zelfs intervals van 25k of 30k (miles) voor.
Nou denk ik dat dat bij ons middelwarme klimaat erg overdreven is.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”