Sinds een paar weken ben ik de eigenaar van een BMW 525D E61 uit 2006. Een bevriende relatie van mij heeft een BMW-garage (ATL) en vroeg mij al jaren om uit mijn V70 D5 met Rica Stage 2 tuning te stappen en het BMW gevoel te ervaren. Nu was dit het probleem niet zozeer, ben altijd BMW fan geweest, maar mijn V70 was een zeldzaam volle uitvoering die niet direct kon worden geëvenaard door een 5-Touring (standkachel, rear-cam, top audio, 7-zitter, schuifdak, alles elektrisch, zonnerollo's, etc). Ook de 240PK/510NM zou moeten worden overtroffen.
Toen mij een 525D werd aangeboden, stond met name de prestatie-achteruitgang mij tegen. Guus wist mij echter te overtuigen dat door goede tuning dit kon worden weggenomen. Dit is niet overdreven. Dankzij de snellere automaat, chiptuning, ander luchtfilter etc lijkt hij harder te presteren dan mijn V70. Hier komt het genot van het 6-in-lijn geluid en achterwielaandrijving bij. 0-100 doet hij onder de 7 seconden en gezien het feit dat de Autobahn praktisch in mijn achtertuin ligt, kon ik eenvoudig even een testrun maken. Bij 235 hield ik het i.v.m. de H-winterbanden voor gezien, maar de rek is er absoluut nog niet uit. Dat zit dus wel snor.
Het is een High Executive en hij is voorzien van leer, panoramadak, elektrische stoelen, Navi Professional met TV, Dension iPod-speler, Style 138 lichtmetaal, Xenon met grootlicht-assistent, stoelverwarming. Het is geen LCI, maar al wel een overgangsmodel met nieuwe sleutel+startknop, nieuw type navi, etc.
Wat direct opvalt is de stilte aan boord, dit heeft BMW goed voor elkaar. Daarnaast de wegligging, de rust in het stuur en het mooie 6-in-lijn geluid.
Bij aanschaf is er een modificatie uitgevoerd in de achterklep-bekabeling, kreeg hij nieuwe dakrubbers, heeft hij een grote beurt + tuning gehad, is de Dension erin gekomen, zijn de koplampen gepolijst en is er een multi-riem vervangen. Ik ga dus de komende tijd uit van km's zonder noemenswaardig onderhoud.
Ik ben vooral geïnteresseerd in de mogelijkheid om de verlichting nog anders te kunnen (laten) programmeren, dus dat overdag uitsluitend de angel-eyes branden en 's avonds de xenonlampen erbij komen, maar ook dat bijvoorbeeld de lampen gaan branden bij het ontgrendelen van de auto. Momenteel is dit nog een donkere boel 's avonds, dit was bij mijn V70 beter geregeld. Wellicht dat het Bimmerportal hier uitkomst biedt.
Wat foto's:

Groeten Maarten