Zo, na tijden hier niets meer gepost te hebben wil nog niet zeggen dat ik stil heb gezeten.
Zo is er een Eibach Pro set onder gekomen en heb ik in de herfst vorig jaar CSL velgen kunnen scoren
Tevens had ik een M stuur gescoord, man wat is dat een heerlijke mod
Maar 3 week geleden sloeg het noodlot toe, s'ochtends vroeg op weg naar weg na getankt te hebben wou ik de provinciale weg op draaien en een luid gebrom onder de motorkap. Ik dacht een lekke band en heb hem direct aan de kant gezet, banden gecontroleerd, niks... *zucht*
Weer in de auto, de motor gestart en het brommen begon weer, licht gedraaid aan het stuur en het brommen werd erger, de stuurbekrachtiging dus. Heel voorzichtig a 20 k/m en 1000rpm weer naar mijn knutselschuur (thnx opa) gereden. En het vloeistof gepeild, was laag en bruin, geen goed teken. Toen maar oma's koektrommeltje, suzuki wagon r + geleend en naar het werk gegaan. Daar direct op e46fanatics.com om het euvel op te zoeken. Omdat ik GROOT onderhoud in de planning had direct maar een bestelling bij Schmiedmann geplaatst.
De maandag voor koniningedag had ik een collectief vrije dag, dus een extra lang weekend om er mee bezig te gaan.
Dit pakte helaas was minder goed uit, na al het olie uit het reservoir te hebben gezogen ( bruin en zwarte aanslag ) heb ik de bodemplaat gedemonteerd.
- Spoiler: Laat zien

De hydrauliekslang dus ook lek... *zucht*

, niet op gerekend, zaterdag middag waren er ook geen bmw dealers in de buurt open, nog meer *zucht*

. Maandag maar met BMW Dijker in Nieuwe Pekela gebeld en een hydrauliek slang besteld en s'woensdags gehaald. Tevens een guibo - stuurrubber besteld, na het lezen over belabberde wegligging na complete vervanging stuurdelen (draagarmen, stuurstangen, schokbrekers) en dit stond ook op mijn planning dus deze direct mee gepakt.

Dus woensdag avond de pomp demonteren, eerst maar het luchfilterhuis aan de kant en de elektrische ventilator gedemonteerd. Een doppie 17 op de spanrol en de multiriem er af gehaald. Wat bleek, ook de slang naar de koelleiding lek, nog meer *zucht*

ook deze maar weer besteld, samen met een nieuw reservoir ( als je toch bezig bent) Daarna de banjobout van het stuurhuis los en de hydrauliekslang van de pomp gehaald. En de slang naar het reservoir gedemonteerd. Toen de pomp gedemonteerd.
Donderdagavond, schoonmaak avond, liters remmenreiniger bij de A-C-tion gehaald om de lekkage sporen van men motorblokje te halen. Top spul
Tevens de verstevigingsbalk die onder de motor hang van een nieuw lak laagje voorzien.

Vrijdag, yes de overige spullen ook bij Dijker binnen. Dus vrijdag avond alles weer gemonteerd, MOOI
Het reservoir met nieuwe olie gevuld en de motor kort gestart, 3x van links naar rechts gestuurd, maar merkte maar een klein verschil. De auto stond nog op de bokken dus kwam geen kracht op het systeem. Eerst nog even alles gecheckt, en tot bij het aandraaien van de slang naar de pomp draaide de slangklem dol, *schrik*

, een nieuwe (steverige) opgezocht en deze weer gemonteerd, toen de auto weer laten zakken en nogmaals gestuurd, en bij de 2x keer een gebrom, en het nieuwe pompje pompt

. Reservoir gecontroleerd, zat vol met bellen en deze maar de nacht over laten staan.

Vanochtend alles gecheckt en dubbel checkt, en een proefstukje gereden, wat een vreemd gevoel is het na een tijdje in een andere auto gereden te hebben en je een slechtsturende te herinneren.
De pomp die ik vervangen heb was een LF20 ook weer met een LF20, ook al schijnen de LF30's beter te zijn (heavy duty) maar daarmee ook een hogere druk te genereren waardoor het lichter zou sturen.
Nou........ de bimmer stuurt nu ook echt HEEL licht, hmm.....

. En dit wou ik voor het stuur gevoel eigenlijk niet, maar het went vast wel.
De auto weer op de bokken, alles nog een keer gecheckt op lekkages, niks

.
De bodemplaat schoongemaakt en gemonteerd.

Direct maar de zomer velgen dr onder gedrukt, met splinternieuwe Dunlop Sportmaxx RT's.
Maar eerst de naven en remklauwen van blankelak voorzien, op de foto lijk het wat raar/slecht. Maar in het echt lijkt het super, zal morgen nog even een goeie foto dr van maken. Maar dit was een tip van mijn oom en het lijkt echt heel goed ( beter als zilver of rood gespoten ) en heeft een wat glimmende zwarte kleur en niet die vreemde kleur door de flits van de foto, en ook maar de wielbouten even behandeld.

En het moment suprême :
De bandjes nog even van tire shine voorzien

En een paar plaatjes geschoten

Ik had het over "Groot" onderhoud, wat staat er nog op de planning:
- Meyle Hd draagarm rubbers voor en achter
Schokbrekers voor en achter
Meyle Hd differentieel rubbers
Versnellingsbak ophangrubbers
Stabilisatierubbers voor en achtter
Hardy schijf
Waterpomp (aluminum schoepen)
Thermostaat
Caterventilatie (incl alles slangen,
DISA
Inlaatrubber
Spanrollen
CDV delete
Remblokken voor en achter
Vanos revisie ( besian set + anti rattle kit )
Kleppendekselpakking
Schakelpook rubbers
Kachelweerstand
Hiervan is 80% al binnen, en ga ik binnenkort mee aan de slag. En dan lijkt het me wel verstandig om hem eens te laten taxeren na zo'n investering
Maar eerst op hemelvaart vakantie met de familie