Driver airbag stage 1 resistance

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
AlexS

Driver airbag stage 1 resistance

Bericht door AlexS » 12 sep 2013, 18:58

Hallo allemaal,

ik krijg steeds wat regelmatiger deze airbagstoring terug, maar ik vind de omschrijving erg vaag. Weet iemand wat een concrete oorzaak hiervan kan zijn? Melding komt redelijk willekeurig opzetten, blijft soms ook zomaar maanden weg.

Google kom ik ook niet veel verder mee, verhalen variëren van airbagunit tot bedrading tot sleepring oftewel multiple gok. Graag hoor ik goeie ideetjes hierover, voordat ik sleepringen en airbags ga vervangen. Helaas is mijn DIS ineens buiten werking geraakt dus kan ik ook via die weg geen betere diagnose stellen.

Alvast thx!
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

daNpy
Contacteer:

Re: Driver airbag stage 1 resistance

Bericht door daNpy » 12 sep 2013, 21:34

Dan meet de airbag geen computer geen airbag meer (2,8 ohm).

Kan idd aan de sleepring liggen, of elders een kabelbreuk. Sleepring is wel plausibel want dat is eigenlijk het enige wat echt beweegt.
REVIN short shifters! Voor bijna alle BMW's.
6-naar-4 of 8-naar-4 cilinder toerentalsignaal omvormers, voor als de codeerpluggen niet verkrijgbaar zijn.

De AutoFans.nl Trackday kalender!

AlexS

Bericht door AlexS » 12 sep 2013, 21:47

thx voor je snelle antwoord.. Als er geen ander plausibel verhaal komt denk ik inderdaad dat de sleepring als eerste eraan gaat!

U-car

Bericht door U-car » 12 sep 2013, 22:00

Weet niet of het vergelijkbaar is, maar ik had ook een brandend airbaglampje bij +40 graden in Turkije afgelopen zomer. Lampje ging uit als ik even van de stoel afging en er nogmaals in ging zitten.

Dealer (in Turkije) vertelde me dat het hoogstwaarschijnlijk de sensor in de stoel zelf is. Sinds de terugreis naar NL geen last meer van gehad overigens.
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R

AlexS

Bericht door AlexS » 13 sep 2013, 10:01

Dank voor het meedenken! Overigens denk ik dat dat een andere storingsmelding geeft (wel zelfde storingslampje inderdaad); die heb ik namelijk heeel af en toe op de rechterstoel. Ik had ook ergens wel eens gelezen dat de bestuurdersstoel niet zo'n sensor heeft, omdat op die plek altijd iemand zit zodra er gereden wordt.

Toch kan ik dat wel proberen door op de rechterstoel te gaan zitten, daar de storing te wissen en zien of ie meteen weer terugkomt.

AlexS

Bericht door AlexS » 26 sep 2013, 13:17

UPDATE; sleepring vervangen en het lijkt weer keurig te werken allemaal!! Thx voor t meedenken!

Niels

Bericht door Niels » 26 sep 2013, 19:30

daNpy schreef:Dan meet de airbag geen computer geen airbag meer (2,8 ohm).

Kan idd aan de sleepring liggen, of elders een kabelbreuk. Sleepring is wel plausibel want dat is eigenlijk het enige wat echt beweegt.
Hebben alle airbags in de E46 een weerstand van 2.8 ohm??

daNpy
Contacteer:

Bericht door daNpy » 27 sep 2013, 07:23

Jup!
REVIN short shifters! Voor bijna alle BMW's.
6-naar-4 of 8-naar-4 cilinder toerentalsignaal omvormers, voor als de codeerpluggen niet verkrijgbaar zijn.

De AutoFans.nl Trackday kalender!

Jeremy

Bericht door Jeremy » 21 feb 2015, 22:22

Even een topic ophalen;

Ik heb een twee a drie maanden geleden ook een rood airbag lampje gehad. De bijbehorende foutcode was "Drivers airbag stage 1 resistance too high". Toen heb ik de foutcode gereset met mijn BMW scanner en eigenlijk niet meer gezien. Ik dacht dat het dus sporadisch was. Echter kreeg ik 'm vandaag weer, dus weer met een rood airbag lampje. Weer gereset en hij kwam binnen 2 kilometer/10 min rijden weer terug.

Nu is mijn vraag hoe ik kan bepalen of het daadwerkelijk de airbag is of de sleepring, en wat een sleepring kost en of dit zelf te doen is?

Jeremy

Bericht door Jeremy » 28 feb 2015, 23:10

Niemand die mij hier mee kan helpen?

Ik heb verder geen klachten aan het stuur, dus alle knopjes (cruise control en radiobediening) werken gewoon. Volgens mijn vaste garage is het de airbag module welke een fout aangeeft, maar ik zie in de BMW Scanner toch echt alleen de "Driver's airbag stage 1 resistance too high" staan. De foutcode is gewist maar blijft terugkomen, de ene keer na 2km en de andere keer na 75km, maar terugkomen doet ie.

AlexS

Bericht door AlexS » 28 mar 2015, 14:24

Bij mij was het na t vervangen van de sleepring meteen opgelost.

Gebruikte kopen is niet duur, vervangen is niet ingewikkeld. Achteraf was het ook de meest logische oorzaak, omdat stage 1 aangeeft dat het om het eerste circuit van de airbag gaat (is een 2 fasen systeem). De sleepring is inderdaad het enige bewegende deel erin dus is de kans het grootst dat daar je storing uitkomt.

Cabrioot

Bericht door Cabrioot » 28 mar 2015, 20:26

Ik wil niet lopen miepen maar het onderdeel wat de verbinding van de auto naar de airbag in het stuur etc verzorgt is geen sleepring maar een clockspring. In de oudere autos waar geen airbag in het stuur zat maar alleen een claxon werd er gebruik gemaakt van een sleepring. Met de komst van de airbag is dit onderdeel een clockspring geworden, denk hierbij aan een opgerolde flatcable (niet met draden maar met printsporen die in een dun flexibel strook plastic zitten). Deze clockspring zit op een bepaalde manier opgerold zodat je paar slagen naar links en rechts kan maken met een vaste verbinding via de flatcable. Het is belangrijk dat je deze juist monteerd want als je een hele slag (360 graden) ernaast zit dan kan je bij eerste volledige draai aan het stuur deze (de inwenidge flatcable) gelijk kapot maken. Let er dus op dat als er geen gele borgclip in zit je eerst het midden bepaald. De clockspring voor de airbag is geen simpele sleepring ;)
Nulla tenaci invia est via is nu verandert in Aston Martin Q is good for you

E87 130i daily
E46 M3 cabrio fun

Jeremy

Bericht door Jeremy » 30 mar 2015, 13:42

Thanks voor jullie antwoord heren, ik ga binnenkort toch eens een heel weekend uittrekken voor de auto en dan pak ik 'm gelijk mee. Kost ook de wereld niet inderdaad, €79.- bij de dealer nieuw... :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”