Kleppen stellen en drijfstanglagers m3
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 02 jul 2013, 00:34
Kleppen stellen en drijfstanglagers m3
Ik had een vraagje over de kleppen en drijstanglagers. Moet dit gebeuren bij een grote beurt of om de zoveel duizenden kilometers? Alvast bedankt Edwin !
Re: Kleppen stellen en drijfstanglagers m3
klepspeling controleren om de 100.000 km (en dan blijkt in 90% van de S54B32 motoren de speling nog binnen de tolerantie te zitten).
Als jouw M3 S54B32 de terugroepactie van de drijfstanglagerschalen heeft gehad (of van ná bj 04/2003 is) én je gebruikt de juiste olie én het niveau én de ouderdom van deze olie is OK, hoef je daar niets meer aan te doen.
Als je dan toch aandacht aan je blok wilt besteden, controleer dan andere gevoeligheden van een S54B32:
Vanos (zowel 'Vanos-gear', + solenoid, + oliepompschijf, + alle O-ringen vd Vanos),
de bouten op de nokkenastandwielen
de klepslepers.
Als jouw M3 S54B32 de terugroepactie van de drijfstanglagerschalen heeft gehad (of van ná bj 04/2003 is) én je gebruikt de juiste olie én het niveau én de ouderdom van deze olie is OK, hoef je daar niets meer aan te doen.
Als je dan toch aandacht aan je blok wilt besteden, controleer dan andere gevoeligheden van een S54B32:
Vanos (zowel 'Vanos-gear', + solenoid, + oliepompschijf, + alle O-ringen vd Vanos),
de bouten op de nokkenastandwielen
de klepslepers.
Beest Met 4 Wielen
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 02 jul 2013, 00:34
Re: Kleppen stellen en drijfstanglagers m3
Ahah bedankt mijn auto heeft toen die terugroepactie gehad! Zit een compleet nieuwe ruilmotor dit is in 2005 gedaan door bmw en mijn auto is van 06/2002 . Motor is gewisseld bij 52000km en staat nu op 148000! Dus zit er wel aan te komen om dit te controleren. In ieder geval hardstikke bedankt!
Re: Kleppen stellen en drijfstanglagers m3
Klepspeling controleren moet bij elke inspectie 1 en 2 uitgevoerd worden!
Re: Kleppen stellen en drijfstanglagers m3
Correct, officieel volgens BMW M GmbH dient de klepspeling bij elke inspectie I / II gecontroleerd worden. Zo staat het idd in de boekjes te lezen en tot zover de theorie.
De praktijk is echter dat klepspeling van een S54B32 nauwelijks buiten de toleranties te krijgen is. Vandaar mijn opmerking over elke 100.000 km controle.
Over die 100.000 km valt ook wel weer wat te zeggen; een M3 telt namelijk geen kilometers voor de onderhoudsintervallen, maar liters brandstof. Een M3 rekent de onderhoudsinterval uit nav verstookte liters brandstof. De maximale onderhoudsinterval heeft BMW vastgelegd op 2250 liters brandstof.
De praktijk is echter dat klepspeling van een S54B32 nauwelijks buiten de toleranties te krijgen is. Vandaar mijn opmerking over elke 100.000 km controle.
Over die 100.000 km valt ook wel weer wat te zeggen; een M3 telt namelijk geen kilometers voor de onderhoudsintervallen, maar liters brandstof. Een M3 rekent de onderhoudsinterval uit nav verstookte liters brandstof. De maximale onderhoudsinterval heeft BMW vastgelegd op 2250 liters brandstof.
Beest Met 4 Wielen
Re: Kleppen stellen en drijfstanglagers m3
Hoe zit het met de vanosventielen ?
Lees het een en ander over vanosventielen die kunnen breken en motorschade kunnen veroorzaken. Ik kreeg bij het uitlezen ook al een melding over de vanosventiel.
Wil het laten na kijken en anders preventief vervangen. En ook gelijk de versterkte Beisan seals mee pakken.
Is het een en ander makkelijk zelf te doen ? Had gezien dat de vanosventielen- werk best lastig is ivm het terugzetten en de juiste timing van de valve aanhouden..
Of kent er iemand een goed adres?
Lees het een en ander over vanosventielen die kunnen breken en motorschade kunnen veroorzaken. Ik kreeg bij het uitlezen ook al een melding over de vanosventiel.
Wil het laten na kijken en anders preventief vervangen. En ook gelijk de versterkte Beisan seals mee pakken.
Is het een en ander makkelijk zelf te doen ? Had gezien dat de vanosventielen- werk best lastig is ivm het terugzetten en de juiste timing van de valve aanhouden..
Of kent er iemand een goed adres?
M3 e46 Individual Estoril Blue| Eissenman sport 4x76| KW v2 | Porsche 4pot klauwen | csl schijven | powerflex zwart in subframe/diff/RTABS | Michelin cup +
Re: Kleppen stellen en drijfstanglagers m3
Een 'Vanos-revisie' is, mits je beschikt over het juiste gereedschap, zelf te doen. Met name het stuk gereedschap wat ik maar voor het gemak 'de nokkenasbrug' noem, is eigenlijk wel noodzakelijk om te hebben. Met de nokkenasbrug zet je de beide nokkenassen weer op tijd. Je kan wel de nokkenas tov de vanos-gears markeren, maar met de nokkenasbrug voorkom je veel gedoe achteraf.
Het vervangen van de verschillende O-ringen is simpel, het vervangen van het inwendige van de beide Vanos-gears is ook goed te doen. Het vraagt enige ervaring om te kunnen beoordelen of het centrale deel in de beide gears goed loopt (niet te stroef en niet te los)
De grootste problemen met de Vanos zitten hem in de aandrijving van de vanosoliedrukpomp. Deze pomp wordt door de uitlaatzijde nokkenas aangedreven, dmv 2 uitstekende pennen. Deze beide pennen vallen in een boring in de oliepompschijf. Die boringen zijn af fabriek al veel te ruim, waardoor de kans bestaat dat de schijf gaat stuiteren en als gevolg daarvan een pen afbreekt. Ook een fabriekscontructiefout zit hem in de bouten op de nokkenastandwielen. BMW heeft hiervoor te zwakke bouten gemonteerd.
Denk ajb niet dat alleen een S54B32 met veel kilometers van bovenstaande punten last van hebben, elke S54B32 die 30.000 - 40.000 km gedraaid heeft, heeft hier al last van.
Er is wel iemand die ik kan aanbevelen voor een Vanos revisie, maar er zullen er vast meer zijn. Als je wilt weten wie, pm maar ff dan.
Overigens: Beisan heeft alle benodigde spullen op hun site staan, incl een zeer heldere handleiding.
Het vervangen van de verschillende O-ringen is simpel, het vervangen van het inwendige van de beide Vanos-gears is ook goed te doen. Het vraagt enige ervaring om te kunnen beoordelen of het centrale deel in de beide gears goed loopt (niet te stroef en niet te los)
De grootste problemen met de Vanos zitten hem in de aandrijving van de vanosoliedrukpomp. Deze pomp wordt door de uitlaatzijde nokkenas aangedreven, dmv 2 uitstekende pennen. Deze beide pennen vallen in een boring in de oliepompschijf. Die boringen zijn af fabriek al veel te ruim, waardoor de kans bestaat dat de schijf gaat stuiteren en als gevolg daarvan een pen afbreekt. Ook een fabriekscontructiefout zit hem in de bouten op de nokkenastandwielen. BMW heeft hiervoor te zwakke bouten gemonteerd.
Denk ajb niet dat alleen een S54B32 met veel kilometers van bovenstaande punten last van hebben, elke S54B32 die 30.000 - 40.000 km gedraaid heeft, heeft hier al last van.
Er is wel iemand die ik kan aanbevelen voor een Vanos revisie, maar er zullen er vast meer zijn. Als je wilt weten wie, pm maar ff dan.
Overigens: Beisan heeft alle benodigde spullen op hun site staan, incl een zeer heldere handleiding.
Beest Met 4 Wielen
Re: Kleppen stellen en drijfstanglagers m3
Hee vang,vang schreef:
Er is wel iemand die ik kan aanbevelen voor een Vanos revisie, maar er zullen er vast meer zijn. Als je wilt weten wie, pm maar ff dan.
Overigens: Beisan heeft alle benodigde spullen op hun site staan, incl een zeer heldere handleiding.
Hier heb ik evt. wel interesse in, in diegene die dat fatsoenlijk kan voor dit al teveel geld.
Gr. Bertus
www. M3 register .nl