Bericht
door AdE39 » 26 mei 2013, 22:19
Hallo beste Rawin,
Als de remschijven worden vervangen, dan dient men de raakvlakken van de naaf, waar de remschijf raakt, wel echt brandschoon te zijn.
Ik gebruik daarvoor een speciale pad, die in een boormachine geplaats kan worden, en met deze pad, kan de naaf gecleand worden, alle roest en vuil is dan gegarandeerd weg!
De rem tang/klauwen, deze dienen wel goed terug te gaan na het remmen, gaat dit te stroef, dan blijft de remcilinder tegen de schijf drukken, de remschijf word dan naar de buitenzijde gedrukt, en dat moet voorkomen worden.
Zijn alle draagarmen echt helemaal goed, zo ook de bovenste kogels.
De dom lagers:
Deze zitten aan de bovenzijde van de veerpoten, tussen het binnenscherm en de bovenzijde van de veerpoten.
Is er speling in dat dom lager, dan is de kans erg groot, dat er hier door speling is, en uiteraard trilling.
Speling in de schokdempers van de voor as!
Trilling die ontstaat bij het remmen, dat is meestal de schuld van de rubbers en de koppelstangen van de stabilisatorstang rubbers!
En wat ik dus al reeds eerder zei, de rem klauwen/remtangen/remschijven van de voor as.
Betreft het hier een automaat, laat dan de remmen los bij de stoplichten, of als u stil staat. Gebruik of de vrijstand, en de handrem, als men op een hellend vlak staat.
Waarom zou u dan denken.
Dat zal ik u vertellen.
Als men geremd heeft, bijvoorbeeld bij de stoplichten, en men houd de remmen vast met het rem pedaal, dan koelt de remschijf af, enkel waar de remblokken de remschijf raakt, daar blijft de hitte vast gehouden door de vast geklemde remblokken, en daar koelt het dus niet af.
Het gevolg, dat de remschijven op deze manier direct krom zijn!
Zijn de subgframe rubbers gecontroleerd?
Deze rubbers worden echt vaak vergeten.
Hier rust het motorblok op, en hier zitten dus ook de draagarmen aan gekoppeld!
Zij de subframe rubbers stuk, of te slap, dan heeft men dus trilling bij het remmen of het rijden.
Beter is, om de auto op de brug te plaatsen, en op hoogte te brengen, laat de auto op bokken rusten, zodat de gehele voor as vrij is en onbelast. Hanteer een bandijzer, en bekijk echt alle bevestigingspunten waar de vooras aan het subframe aan het chassis is bevestigd.
Bekijk dan ook echt alle rubbers die in de voor as aanwezig zijn!
Trilling in het stuur, dat is afkomstig van af de voor as.
Trilling onder uw stoel en in de bodem plaat, dat is afkomstig van de achteras, of het tussen lager of de Hardy schijf. Of eventueel van de kruis koppelingen in de cardan as ( dit is de as, die tussen de versnellingsbak en het differentieel is gemonteerd ), of de homokineten van een aandrijf as tussen het differentieel en de naaf, waar de wielen op zijn gemonteerd.
Slecht geballanceerde velgen met banden, of een hoogte slag in de velgen, Een hoogte slag kan ontstaan door of op een grote steen, of stoeprand te rijden met zeer lage bandenwang, denk daarbij aan een 40 serie band,( eivormige velgen of scheef zittende banden op de velg ). Een balanceer loodje verloren van het ballanceren .
De velgen schoon gemaakt aan de binnezijde, en wat vast gekleefde steentjes verwijderd, dan verandert de ballans wel van het wiel, dan dient de velg opnieuw geballanceerd te worden!
Te hard, en met geblokkeerde wielen geremd met een hoge snelheid, dan zit er een plat vlak in het loopvlak van de band.
Als er ergens onverwijld speling op zit, dan merkt men het direct!
Ik kan zoveel dingen op gaan schrijven, maar een goede monteur, die zal dit echt moeten kunnen vinden.
Systematisch zoeken is dan het devies!
Met vriendelijke groet,
Ad