vraag elektra van trekhaak aansluiten?!
vraag elektra van trekhaak aansluiten?!
Hallo allen,
Ik ben bezig met het installeren van mijn trekhaak kabelset. (13 polige)
Alleen zit met 2 vraagjes daarover en die krijg ik maar niet gevonden op het internet.
- ik moet een zwarte draad aansluiten op klem 15! Maar waar ergens kan ik klem 15 vinden?
- Tevens moet ik een zwart-rode draad aansluiten op de magnetische schakelaar van de starter? (zo staat het omschreven in de beschrijving, maar kom daar niet echt wijs uit)
hoor het wel van jullie
Ik ben bezig met het installeren van mijn trekhaak kabelset. (13 polige)
Alleen zit met 2 vraagjes daarover en die krijg ik maar niet gevonden op het internet.
- ik moet een zwarte draad aansluiten op klem 15! Maar waar ergens kan ik klem 15 vinden?
- Tevens moet ik een zwart-rode draad aansluiten op de magnetische schakelaar van de starter? (zo staat het omschreven in de beschrijving, maar kom daar niet echt wijs uit)
hoor het wel van jullie
Laatst gewijzigd door Pi-Airke op 19 apr 2013, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- buhrmann
Re: trekhaak kabels monteren
klem 15, Is dat niet de kabel achter de zekeringkast?
En ik moest ook nog iets aansluiten bij de lichtschakelaar...
En ik moest ook nog iets aansluiten bij de lichtschakelaar...
Volvo V70 2.5D remap 170pk (2000) *current*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
Re: trekhaak kabels monteren
ja die lichtschakelaar heb ik al. Maar moet van de uitbreidingsset van de 13-polige kabelset nog die 2 dingen aansluiten en kom daar niet uit
- buhrmann
Re: vraag elektra van trekhaak aansluiten?!
Bedoel je dan de 'dauer plus' (constante spanning)?
Dat staat er dus allemaal niet in de beschrijving. Het is echt een minimalistische beschrijving. Van het originele kabel gebeuren zit er netjes plaatsjes bijgevoegd. Alleen die uitbreiding set is allemaal getypt en dus lastig uit te komen wat ze er nu allemaal precies mee bedoelen.
Als ik het goed herinner dan moet de "klem 15" naar de zekering kast op de half voorbereide zekering aansluiting (ook klem 15 dacht ik) van de trekhaak.
klem voor de trekhaak is pin 44. Heb je geen plaatje waarmee je aangeeft wat je bedoelt met klem 15?
Ben nog steeds niet wijzer geworden.
Ben nog steeds niet wijzer geworden.
klem 15 is de 12v na contact
klem 30 is de 12v voor contact
klem 31 is de massa
klem 30 is de 12v voor contact
klem 31 is de massa
met andere worden ik kan dan beter de stroom even van het contact afhalen?
Dat ik daar even doormeet welke kabels het zijn en die dan gebruik? Of zie ik dit verkeerd?
Dat ik daar even doormeet welke kabels het zijn en die dan gebruik? Of zie ik dit verkeerd?
je moet ind even in de zekeringenkast meten, daar zal een leeg gat zitten met 1 poot daar kan je dan jou zwarte draad bij doen en een zekering in steken. staan toch ook wel schema's op internet??
voor groot gedeelte is het allemaal in plaatjes terug te vinden. Dit is alleen uitbreidingsset tbv 13 polige en daar staat alles vermeld in tekst ipv met foto's. En heb ik niks van gevonden op internet.
Vandaar dus ook de vraag hier gesteld
Vandaar dus ook de vraag hier gesteld
- buhrmann
Ik heb een jager kabelboom gemonteerd (ook 13polig), met de handleiding die erbij zat...
Ik weet niet hoe goed je duits is, maar hier kun je ze volgens mij downloaden:
http://www.kupplung.de/Elektrosaetze/sp ... 088-4.html
Ik weet niet hoe goed je duits is, maar hier kun je ze volgens mij downloaden:
http://www.kupplung.de/Elektrosaetze/sp ... 088-4.html
ja dat klopt dat heb ik ook allemaal aangesloten zitten.
Maar er zit ook zo'n uitbreiding set bij.
deze:

en hierbij is de beschrijving beschreven en niet netjes met plaatjes aangegeven zoals de rest van de kabelboom. Dit maakt het daardoor wel vrij lastig vooral omdat dit zo raar allemaal uitgelegd staat!
Kijk voor de klem 15 kan ik nog wel uitkomen dat moet gewoon een constante spanning worden. Waar dus altijd 12v op staat.
Voor die andere staat beschreven dat ik die moet doorvoeren naar de magnetische schakelaar van de starter. Begrijp ik dan hieruit dat dit een geschakelde 12 volt voeding moet zijn of wat? Dus zodra contact aangaat dat daar stroom op komt te staan of mag hier maar kortstondig 12v op staan?
Maar er zit ook zo'n uitbreiding set bij.
deze:

en hierbij is de beschrijving beschreven en niet netjes met plaatjes aangegeven zoals de rest van de kabelboom. Dit maakt het daardoor wel vrij lastig vooral omdat dit zo raar allemaal uitgelegd staat!
Kijk voor de klem 15 kan ik nog wel uitkomen dat moet gewoon een constante spanning worden. Waar dus altijd 12v op staat.
Voor die andere staat beschreven dat ik die moet doorvoeren naar de magnetische schakelaar van de starter. Begrijp ik dan hieruit dat dit een geschakelde 12 volt voeding moet zijn of wat? Dus zodra contact aangaat dat daar stroom op komt te staan of mag hier maar kortstondig 12v op staan?
niemand die antwoord weet op mijn vraag 

-
+15 is gewoon een geschakelde plus van je contact slot. Als jij de sleutel omdraaid staat er spanning op, sleuter eruit is spanning eraf.
Deze is te vinden in je zekeringkast, doe hem daar gewoon bij.
er zitten enkele vrije opties (waaronder ook een contante) in de zekeringkast daar kun je hem veilig bijzetten. (evt met een zekeringetje ertussen)
Deze is te vinden in je zekeringkast, doe hem daar gewoon bij.
er zitten enkele vrije opties (waaronder ook een contante) in de zekeringkast daar kun je hem veilig bijzetten. (evt met een zekeringetje ertussen)