Ik doe de instructie in 2 delen: eerst de gateway en daarna de AVR. (ik heb daarvoor 2 redenen: wellicht dat niet iedereen de combinatie wil inbouwen en ik ben op dit moment nog niet toegekomen aan de AVR

Goed, om te beginnen, het pakket met onderdelen ziet er zo uit:

Ik begin met het voorbereiden van een kabelboompje voor de voeding. Ik wilde de voeding graag plug&play maken zodat bij een eventuele verwijdering de boel weer netjes OEM gemaakt kan worden. Met behulp van dit topic: http://forums.5series.net/diy-do-yourse ... all-54922/ ben ik op dit idee gekomen.
Wat je nodig hebt (bij de dealer bestellen, kost een kleine 20 euro, mede omdat je de 6664 per 10 moet afnemen):
1 x UNIVERSAL SOCKET HOUSING UNCODED 3 POL. 6113 837 7072
1 x UNIVERSAL PIN TERMINAL UNCODED 3 POL. 6113 693 1929
2 x PIN-CONTACT 0,75MM 6113 000 6664
2 x BUSHING CONTACT 0.75MM 6113 000 6663
De draadboom soldeer je dan als volgt in elkaar (de rode +draad komt in positie 1 van de 3-polige stekker, de zwarte -draad in positie 2):

Vervolgens stappen we in de auto en gaan we de boel bereikbaar maken. We beginnen met de passagiersstoel naar achteren geschoven de kleine bekledingsstrip van de tunnel te verwijderen. Dit is een kwestie van grip krijgen en naar achteren schuiven:

Vervolgens verwijderen we het handschoenen kastje (pennetjes bij de oranje pijlen en 2x2 schroeven van de scharnieren, blauwe pijlen) en de afdekplaat van de voetenruimte (rode pijlen). Ook verwijderen we zekering 38 (magenta pijl) om eventuele kortsluiting te voorkomen (of je gooit de accu los). Achter de lipjes bij de paarse pijlen zit een inbus maatje 2,5 waarmee de wisselaar vast zit.

Met de voetenkap los ziet het er zo uit. De paarse pijl geeft de ruimte aan waar zometeen de draadboom van de voeding en de glasvezel bekabeling doorheen kan:

De stekker van de wisselaar is samengesteld uit 2 kleinere stekkers: eentje van de glasvezel leidingen en eentje voor de voeding:

Beide kleinere stekkers zijn los te maken door het indrukken van een lipje:

Verwijder beide pinnen uit de voedingsstekker (borglipje indrukken en eruit trekken) van de vorige foto en druk ze in stekker 6113 837 7072, de paars-rode in positie 1 en de bruine in positie 2:

Vervolgens pakken we het stekkertje van de voeding waaruit we net de 2 pinnen verwijderd hebben en stoppen daar de 2 overgebleven pinnen van de zelfgemaakt draadboom in, de +draad gaat in positie 1 en de -draad in positie 2:

Ons kabelboomje bevestigen we aan de nieuwe voedingsstekker van de auto (oranje pijl) en het oorspronkelijke voedingsstekkertje stoppen we weer in de houder voor de wisselaar (blauwe pijl):

In die houder prikken we ook de glasvezel kabels uit het Dension pakket met de stikker "CDC side" erop:

Vervolgens prikken we de oorspronkelijke glasvezel stekker in het verloopstukje dat in het Dension pakket zit:

De weer volledige stekker van de wisselaar klikken we weer op z'n plaats en de voedingskabel en glasvezel trekken we zo veel mogelijk door de opening die eerder aangegeven is (paarse pijl). De wisselaar kan weer terug gemonteerd worden en de gateway kan worden ingeplugd met de 2 glasvezel stekkers en de voeding. (vergeet niet de zekering weer terug te steken)

Mijn plan was om de gateway in een van de sleuven te hangen maar dat past helaas net niet, hij zal nu met tie-wraps ervoor worden gehangen zodat ie als het ware net boven het voetpaneel hangt.
Als je de moeite wilt nemen om ook de bovenzijde van het handschoenen kastje te verwijderen dan zijn er meer mogelijkheden om de gateway te plaatsen.
Tot zover deel 1, binnenkort deel 2: de AVR.