Enkele dagen geleden is mijn auto gerepareerd voor obd code p0171 mixture too lean.
Volgens de garage veroorzaakt door een defecte lmm.
De bosch lmm is vervangen voor een pierburg versie welke nu zijn werk doet.
De problemen van slecht starten en inhouden zijn sinds de reparatie weg, maar nu zit ik sinds enkele dagen na de reparatie met een fors verhoogd verbruik.
Ik hoef mijn gaspedaal maar licht in te drukken en mijn verbruiksmeter schiet al naar de maximale uitslag.
Allereerst dacht ik dat het aan mijn motor brandstof adapties lag, aangezien die opnieuw ingeleerd zijn toen ik de problemen voor het eerst ondervond en mijn open luchtfilter er van verdacht. Dit blijkt na een reaet niet de oplossing te zijn. Ook het standaard luchtfilter zorgt voor dezelfde problemen.
Iemand enig idee wat ik nog kan controleren?
Ik kan zelf mijn auto uitlezen met inpa of dis/gt1 als iemand meer info nodig heeft.
De auto heeft overigens geen storingsmeldingen in zijn geheugen anders dan de uac sensor die defect is (schijnt bekende kwaal te zijn bij de e46 blijkt volgens bmw monteur). Deze sensor is enkel voor het detecteren van schadelijke gassen indien je luchtcirculatie van je aanjager op automatisch hebt staan.
316i hoog verbruik
Re: 316i hoog verbruik
Zo meet je het verbruik niet, sorry. Het kan prima zijn dat de verbruiksmeter nu eindelijk weer vol uitslaat waar hij dat eerst niet deed, maar wat je nu ziet is in principe normaal. Tenzij je echt bedoelt dat zodra je het pedaal maar aanraakt , de verbruiksmeter op 20 staat want dat is inderdaad erg enthousiast.
Het is denk ik wijsheid om eerst 1 a 2x een tank te vullen tot de 2e klik-stop, dagteller op 0 en dan te rijden. Rijd je ritten zoals je die normaal ook doet (qua rijstijl en afstanden) en tank dan opnieuw af na minstens een halve tank te hebben gereden.
Kijk hoeveel liter erin gaat, lees de dagtellerstand af en maak het sommetje. Ik ben benieuwd of het verbruik dan nog steeds zo slecht is als je vermoedt.
Het is denk ik wijsheid om eerst 1 a 2x een tank te vullen tot de 2e klik-stop, dagteller op 0 en dan te rijden. Rijd je ritten zoals je die normaal ook doet (qua rijstijl en afstanden) en tank dan opnieuw af na minstens een halve tank te hebben gereden.
Kijk hoeveel liter erin gaat, lees de dagtellerstand af en maak het sommetje. Ik ben benieuwd of het verbruik dan nog steeds zo slecht is als je vermoedt.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
-
Littledevil9
Lijkt mij heel normaal, bij mij schiet de teller ook gelijk na maximaal als ik gas geef. Misschien werkt hij nu eigenlijk pas correct?
Zoals AlexS zegt: even een tank of 2 aankijken.
Zoals AlexS zegt: even een tank of 2 aankijken.
-
muldereric
Ja wellicht zit het gewoon tussen mijn oren en is het verbruik gelijk aan wat het was voordat de LMM vervangen werd.
Ik zal het inderdaad eens aankijken.
BTW: kan een open luchtfilter zoals een K&N i57 kit schade toebrengen aan de LMM of is dit een fabeltje?
Ik hoor van sommige mensen dat zij expliciet géén open luchtfilter monteren omdat het de LMM van slag brengt :S
Lijkt me beetje vreemd aangezien de LMM corrigeerd voor temperatuur en dichtheid van de lucht waardoor het gebruik van een open luchtfilter geen effect zou mogen hebben op de meting...
Ik zal het inderdaad eens aankijken.
BTW: kan een open luchtfilter zoals een K&N i57 kit schade toebrengen aan de LMM of is dit een fabeltje?
Ik hoor van sommige mensen dat zij expliciet géén open luchtfilter monteren omdat het de LMM van slag brengt :S
Lijkt me beetje vreemd aangezien de LMM corrigeerd voor temperatuur en dichtheid van de lucht waardoor het gebruik van een open luchtfilter geen effect zou mogen hebben op de meting...
Sommige van dat soort sportluchtfilters zijn geimpregneerd met een speciaal soort olie. In enkele gevallen wil die olie wel eens een LMM beschadigen (de hittefilm). Ik heb 'r geen ervaring mee, maar vind het verhaal wel aannemelijk, maar dan pas na een flink lange tijd (of als de eigenaar bij het zelf impregneren veel te veel gebruikt heeft).
Misschien mensen hier met concrete ervaringen?
Misschien mensen hier met concrete ervaringen?
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
Je lucht massa meter kan wel eerder stuk gaan, aangezien een open lucht filter eerder fijn stof doorlaat dan een standaard filter. Aangezien je LMM dan het eerste is wat na je luchtfilter zit, krijgt deze het stof te verwerken en daar houd een LMM niet zo van. Daarnaast houdt een LMM ook niet van olie en daar zijn de meeste openluchtfilters mee ingesmeerd.
Deze ervaringen heb ik meegemaakt bij de Alfa Romeo club.
Het verhaal van AlexS klopt dus wel.
Deze ervaringen heb ik meegemaakt bij de Alfa Romeo club.
Het verhaal van AlexS klopt dus wel.
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat