De kogels heb ik vervangen omdat complete draagarmen voor de iX nogal aan de prijs zijn en ik geen aftermarket armen kon vinden. Via Schmiedmann heb ik twee voor de 325iX geschikte fuseekogels gekocht, met daarbij een "handpers" zodat de draagarm niet uitgebouwd hoeft te worden. Volgens de gebruiksaanwijzing zou de kit zowel voor de E36 als E30 geschikt moeten zijn maar dat klopt niet helemaal. Eigenlijk is de kit alleen geschikt voor de E36 fuseekogels die een wat grotere diameter hebben dan die van de E30. Maar met een extra hulpstuk is hij toch goed voor de E30 te gebruiken. Voor het uitpersen heb ik een Sonic hoge 27mm dop gekocht als vervanger voor hulpstuk 3, deze past precies over de E30 fuseekogel heen. De andere hulpstukken moet je ook wat "creatief" gebruiken zodat het toch allemaal past. De hulpstukken zijn genummerd van 1t/m 4
![Afbeelding](http://i1352.photobucket.com/albums/q646/Ronald_van_Leeuwen/BMW/DSC02646_zpsb1c09cf0.jpg?t=1360876738)
Het kitje met de handpers
![Afbeelding](http://i1352.photobucket.com/albums/q646/Ronald_van_Leeuwen/BMW/9fc733ae-4b4f-4bce-86b7-1bee48e82f8b_zps48278899.jpg?t=1360963524)
De Sonic 27mm dop die nodig is om de E30-kogel er uit te persen als vervanging van hulpstuk 3.
![Afbeelding](http://i1352.photobucket.com/albums/q646/Ronald_van_Leeuwen/BMW/dba50b63-f7c0-4c5c-8e3e-1136dae45d7b_zps6d2bb84c.jpg?t=1360963724)
Nieuwe fuseekogel
![Afbeelding](http://i1352.photobucket.com/albums/q646/Ronald_van_Leeuwen/BMW/1f5253c5-49ba-4575-8390-2b30367c5117_zps0e8847cb.jpg?t=1360965340)
Veerpoot los van de draagarm, gebruik goed passende trekker om stuurstang- en fuseekogel te lossen. En bind de veerpoot met een touw of id. vast zodat je goed bij de draagarm kan.
![Afbeelding](http://i1352.photobucket.com/albums/q646/Ronald_van_Leeuwen/BMW/DSC02632_zps113d564b.jpg)
Bouw de pers als volgt op: draai spindel van de pers helemaal naar buiten en plaats hulpstuk 1 onderop. Zet de 27 mm dop op de draagarm over de oude kogel heen. Probeer nu ietwat schuin en met wat schuiven en wringen de pers met hulpstuk 1 over de draag arm en de dop (hulpstuk 3) te krijgen. Als dit is gelukt zorg er dan voor dat hulpstuk 1 goed aansluit op de onderkant van de draagarm, en de dop recht boven de kogel zit.
![Afbeelding](http://i1352.photobucket.com/albums/q646/Ronald_van_Leeuwen/BMW/e3bbeda4-ee08-4183-aacc-55c0bee01639_zps2733b50f.jpg?t=1360966697)
Nu kun je beginnen met het uitpersen m.b.v. een baco of een ratel met een flinke pijp als verlengstuk. Je moet een behoorlijke druk op de kogel zetten, ik gok toch gauw een halve ton. Maar gewoon doordraaien tot hij met een klap loskomt.
![Afbeelding](http://i1352.photobucket.com/albums/q646/Ronald_van_Leeuwen/BMW/94bd1eae-e1bc-4f86-a201-dcbec855c3f9_zpsf389a63d.jpg?t=1361010535)
![Afbeelding](http://i1352.photobucket.com/albums/q646/Ronald_van_Leeuwen/BMW/02938338-0585-4dbf-893d-dedc825c8954_zpsa6f1091f.jpg?t=1360967564)
Oog van draagarm met er onder de oude fuseekogel
![Afbeelding](http://i1352.photobucket.com/albums/q646/Ronald_van_Leeuwen/BMW/9e448756-18d5-4bca-8748-3658b7440503_zpsb5e3e3f7.jpg?t=1361010665)
Voor het persen van de nieuw kogel gebruik je hulpstuk 1 met daarin hulpstuk 3 en aan de bovenkant hulpstuk 4. Let goed op dat je alles recht uitlijnt zodat je de kogel er niet scheef inperst.
![Afbeelding](http://i1352.photobucket.com/albums/q646/Ronald_van_Leeuwen/BMW/3f1d5bb3-8c6b-4727-a6f5-d5c9d76b7885_zps8f6b5dbc.jpg?t=1361010938)
Pers de kogel in de draagarm tot deze goed aansluit.
![Afbeelding](http://i1352.photobucket.com/albums/q646/Ronald_van_Leeuwen/BMW/5e71b828-da90-46a7-9431-bb64f52b09ae_zpsb114b1de.jpg?t=1361011147)
De kogel zit er op, nu kun je de draagarm met de fusee- en stuurkogel weer monteren aan de veerpoot.
![Afbeelding](http://i1352.photobucket.com/albums/q646/Ronald_van_Leeuwen/BMW/dd91327b-97ef-45ba-9ff3-c94e58fc2a48_zpseeee0bc8.jpg?t=1361012024)
Aanhaalmomenten nieuwe borgmoeren: stuurkogel 37nm en fuseekogel: 64nm.
Veel succes!
groeten, Ronald