Aircopomp kapot? of iets met de ventilator?
Aircopomp kapot? of iets met de ventilator?
Ok dit is mijn probleem...
Airco is maand geleden bijgevuld omdat mijn 320d touring (bj 2000) erg slecht koelde.
Daarna werkte deze prima.
Tot een dag of 2 geleden. Ik merk nu, vooral met stationairlopen... dat de airco het moeilijk heeft. (Zeker nu het de afgelopen dagen wat warmer is). Bij stilstand in de file hoor ik een pomp of ventilator draaien en een zeurend geluid maken. Dit geluid houdt af en toe op... en start na enkele seconden weer.
Tevens merk ik dat de ventilator nu niet altijd aanslaat als de motor warm is. Dat is toch vreemd?
waar denken jullie dat het probleem ligt?
Airco is maand geleden bijgevuld omdat mijn 320d touring (bj 2000) erg slecht koelde.
Daarna werkte deze prima.
Tot een dag of 2 geleden. Ik merk nu, vooral met stationairlopen... dat de airco het moeilijk heeft. (Zeker nu het de afgelopen dagen wat warmer is). Bij stilstand in de file hoor ik een pomp of ventilator draaien en een zeurend geluid maken. Dit geluid houdt af en toe op... en start na enkele seconden weer.
Tevens merk ik dat de ventilator nu niet altijd aanslaat als de motor warm is. Dat is toch vreemd?
waar denken jullie dat het probleem ligt?
/*/*/ BMW 320D
Re: Aircopomp kapot? of iets met de ventilator?
Wellicht heb je een lekkage, want het zeurende geluid van de aircopomp heeft naar mijn weten altijd te maken met een te lage koelmiddelpeil.
Bij mijn vorige wagen was de condensor lek, binnen een maand was het systeem weer leeg. Zo'n condensor is een dure jonge. Zit achter de radiateur.
Bij mijn vorige wagen was de condensor lek, binnen een maand was het systeem weer leeg. Zo'n condensor is een dure jonge. Zit achter de radiateur.
Bedankt voor je reactie Beens. Jij denkt dus niet dat het simpelweg de ventilator is die niet werkt? Of dat de aircopomp vervangen dient te worden?
/*/*/ BMW 320D
Raakt je motor oververhit dan?
Je zou kunnen nagaan of je viscokoppeling nog goed is (meen dat dit model een visco heeft).
Maar je zegt 'niet altijd', daar haal ik dus uit dat hij het soms dus wel doet. De fan draait niet altijd constant.
Maar dat zeurende geluid is puur een indicatie dat er dus iets aan de hand is. Zelfs als het zover komt dat de pomp helemaal niet meer meedraait, hoeft het nog niet te zien dat de pomp kapot is (heb ik namelijk ook gehad). Na het vullen van de airco was het zeurende geluid weg en de pomp draaide weer vrolijk erop los.
Je zult het systeem op druk moeten zetten en laten controleren op lekkage.
Je zou kunnen nagaan of je viscokoppeling nog goed is (meen dat dit model een visco heeft).
Maar je zegt 'niet altijd', daar haal ik dus uit dat hij het soms dus wel doet. De fan draait niet altijd constant.
Maar dat zeurende geluid is puur een indicatie dat er dus iets aan de hand is. Zelfs als het zover komt dat de pomp helemaal niet meer meedraait, hoeft het nog niet te zien dat de pomp kapot is (heb ik namelijk ook gehad). Na het vullen van de airco was het zeurende geluid weg en de pomp draaide weer vrolijk erop los.
Je zult het systeem op druk moeten zetten en laten controleren op lekkage.
Ja gisteren deed de fan het nog.... het is echt bij stationair toerental dat ik het hoor.
Vanmiddag was het echter voor het eerst dat de temperatuur opliep tot aan de derde streep (3kwart)... en dat de ventilator niet aansloeg....
Systeem op druk zetten kost bij kwitfit weer 75 euro... Kan je zien of er een lek in de condensator zit?
Vanmiddag was het echter voor het eerst dat de temperatuur opliep tot aan de derde streep (3kwart)... en dat de ventilator niet aansloeg....
Systeem op druk zetten kost bij kwitfit weer 75 euro... Kan je zien of er een lek in de condensator zit?
/*/*/ BMW 320D
Bij mij was het dus de condensor, zichtbaar door lekkage aan één zijde. Maar het hoeft niet persé bij jouw wagen ook de condesor zijn. Misschien is het ergens anders een lekje. Bij het op druk zetten wordt niet naar lekkages gekeken. Je bent voor lekkagecontrole je wagen wat langer kwijt dan een halve dag.
Het feit dat de wagen oververhit gaat raken is niet positief. Dan moet je zeker controleren of de visco nog wel goed is. Ergens hier op het forum wordt gezegd hoe je dat kunt controleren, alleen kan het nu niet terugvinden.
Het feit dat de wagen oververhit gaat raken is niet positief. Dan moet je zeker controleren of de visco nog wel goed is. Ergens hier op het forum wordt gezegd hoe je dat kunt controleren, alleen kan het nu niet terugvinden.
Maar als de fan niet werkt, werkt de airco ook niet. Dus hoeft per definitie niet direct een lekkage in je systeem te zitten. Ik las zojuist dit:
viewtopic.php?f=33&t=28681
Wellicht dat je dat ook nog even kunt controleren.
viewtopic.php?f=33&t=28681
Wellicht dat je dat ook nog even kunt controleren.
thanks Beens. heb de topic ff gelezen. Denk dat ik morgen maar een afspraak maak bij ACC Coolcomfort in Utrecht.
Hopelijk kunnen zijn inderdaad snel een diagnose stellen... bedankt voor je hulp. Ik zal hier even de resultaten posten.
Hopelijk kunnen zijn inderdaad snel een diagnose stellen... bedankt voor je hulp. Ik zal hier even de resultaten posten.
/*/*/ BMW 320D
Probleem is inmiddels verholpen door Auto Coolcomfort in Utrecht.
Diagnose wees uit dat de condensor op was.... ook was de radiateur ernstig vervuild.
Hierdoor was er een te hoge druk op het systeem.
De volgende onderdelen zijn vervangen:
- condensor
- radiateur
- filter/droger
- interieurfilter
- ventilator
Uiteindelijk is TOCH OOK de ventilator vervangen.... die bleek 's middags niet meer te werken.
Reparatie was niet goedkoop... 1050 euro. Maar let wel... radiateur had ook "schoongemaakt" kunnen worden, Ik vond een nieuwe radiateur na 12 jaar wel een betere keuze.
Diagnose wees uit dat de condensor op was.... ook was de radiateur ernstig vervuild.
Hierdoor was er een te hoge druk op het systeem.
De volgende onderdelen zijn vervangen:
- condensor
- radiateur
- filter/droger
- interieurfilter
- ventilator
Uiteindelijk is TOCH OOK de ventilator vervangen.... die bleek 's middags niet meer te werken.
Reparatie was niet goedkoop... 1050 euro. Maar let wel... radiateur had ook "schoongemaakt" kunnen worden, Ik vond een nieuwe radiateur na 12 jaar wel een betere keuze.
/*/*/ BMW 320D
-
John89
Pfoei, dat is een flink bedrag, maar toch ook wat ik als eerste aangaf. De Condensor.
Maar dan mag je er nu wel vanuit gaan dat het in ieder geval goed moet werken!
Maar dan mag je er nu wel vanuit gaan dat het in ieder geval goed moet werken!
- Edit:
- Ik ben trouwens Beens1...