Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Gebruikersavatar
pnbmw
Berichten: 344
Lid geworden op: 20 feb 2010, 20:04

Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002

Bericht door pnbmw » 11 jun 2012, 13:08

Update: Ondanks het vervangen van mijn draagarm rubbers was het weggedrag nog steeds erg matig. Een zoekerig weggedrag. Zelfs op de witte wegbelijning merkte is dat het stuur in mijn hand reageerde, erg vervelend. Op een slechter wegdek sloeg het stuur soms van links naar rechts. Ik dacht dat de auto misschien uitgelijnd moet worden, dus afspraak bij Jonkers in Waardenburg. Dan maar weer eens naar een specialist. Wat blijkt de draagarm rubbers waren niet goed gemonteerd. De draagarmen zaten maar voor 50 % in de rubbers waardoor de hoek van de draagarm en wiel dus anders wordt. Dan krijg je een heel raar stuurgedrag. Draagarm rubbers opnieuw laten monteren en hij stuurt weer perfect. Dus heb je een vreemd stuurgedrag kijk daar ook eens naar, je weet maar nooit.

Tevens bleek er tijdens montage wat speling op de Fuseekogels van de draagarmen te zitten, geen APK afkeur maar toch besloten om deze beide ook preventief door Jonkers te laten vervangen.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002

Sjonnie
Berichten: 824
Lid geworden op: 20 okt 2008, 21:17

Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002

Bericht door Sjonnie » 13 jun 2012, 10:27

Mooie Touring! Lijkt wel het benzine broertje van de mijne! :P
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
'08 BMW E61 525dA T

Gebruikersavatar
mulderke
Berichten: 387
Lid geworden op: 14 okt 2010, 16:50
Locatie: oudenaarde, belgie

Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002

Bericht door mulderke » 13 jun 2012, 10:47

knappe touring, heel knappe koplampen, vooral met dat chrome er in

Gebruikersavatar
pnbmw
Berichten: 344
Lid geworden op: 20 feb 2010, 20:04

Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002

Bericht door pnbmw » 13 jun 2012, 12:31

Bedankt voor jullie reactie.

Sjonnie: klopt ze lijken erg veel op elkaar zeg. Jou Beamer ziet er ook erg netjes uit.

Auto is verder standaard, koplampen ook. :duim:
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002

Gebruikersavatar
pnbmw
Berichten: 344
Lid geworden op: 20 feb 2010, 20:04

Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002

Bericht door pnbmw » 26 jun 2012, 11:40

Ik had het afgelopen weekend plotseling een wat vreemde storing in de electronica:
- Knipperlichten doen het buiten wel maar binnen in dashboard geen knipperlampje eknipper geluid.
- Lamp in dashboard deur open blijft branden als deur dicht is.
- Knipperlicht buiten blijft knipperen indien auto uit geschakeld is. Uit zetten via alarm schakelaar.
- Op het grote navigatiescherm kon ik de keuze boordcomputer en instellingen niet selecteren.

Laten uitlezen bij de BMW dealer. Veel foutmeldingen van electronische aard.

Oplossing was:
Tellerbak met 2 schroefjes los maken. De 2 wite connectoren los maken en opnieuw aansluiten. Toen was alles weer opgelost. Blijkbaar slecht contact in de connector achter de tellerbak. Kosten € 35,00.

Wellicht heeft iemand hier nog iets aan.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002

Gebruikersavatar
pnbmw
Berichten: 344
Lid geworden op: 20 feb 2010, 20:04

Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002

Bericht door pnbmw » 07 dec 2012, 19:35

Zo weer eens een update:

In juli 2012, 1 dag voor het vertrek naar vakantie Spanje, stopte de BMW er spontaan mee. Kon nadat het contact af was gezet, ook weer starten. Cruise Control werkte niet en er brandde nog 2 lampjes. Direct naar de BMW dealer gegaan, die hebben de computer uitgelezen. Conclusie was, waarschijnlijk “ krimp” op de motorkabelboom. Veel keuze heb je dan niet, dus vervangen, zeker als je weet dat je ’s-nachts 1400 Kilometer naar Spanje gaat rijden. Veel lof voor BMW NOBRA Cars in Uden. Motorkabelboom was niet op voorraad. Ze hebben dezelfde dag een koerier naar een BMW dealer in Duitsland aan de grens gestuurd die er 1 op voorraad had. ’s Avonds kon ik de auto ophalen en ’s-Nachts op vakantie gaan. Gelukkig heb ik dat probleem daarna niet meer gehad. Kosten € 580,00

December 2012:
Bij koude start had ik een rammelend geluid bij de radiator in de buurt. Als de motor warm was, was dat geluid bijna weg. Na verder onderzoek vermoede ik de waterpomp. Dat klopte, die bleek iets lek te zijn waardoor waarschijnlijk lager kapot was gegaan. Bij Jonkers Waardenburg nieuwe waterpomp laten plaatsen. Kosten € 240,00.

Zo, kunnen we weer even voorruit zullen we maar zeggen
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002

Gebruikersavatar
BM-DUB
Berichten: 793
Lid geworden op: 08 jan 2010, 19:59

Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002

Bericht door BM-DUB » 07 dec 2012, 20:56

erg goede service dan van NobraCars. heb je geen foto's van de roadtrip naar spanje? goed om te zien dat deze mooie touring goed onderhouden wordt! :duimen:
2010 ///M6 V10 Competition Edition nr.54/63 (current)

2006 ///M6 V10 Sapphire Black (ex.)
2005 ///M6 V10 Silverstone II (ex.)
2001 ///M3 Topas Blue (ex.)

Gebruikersavatar
pnbmw
Berichten: 344
Lid geworden op: 20 feb 2010, 20:04

Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002

Bericht door pnbmw » 08 dec 2012, 08:38

Zeker goede service, foto's van de autoreis naar Spanje heb ik niet. Volgende reis zal ik dat eens doen. Thanks.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002

Gebruikersavatar
pnbmw
Berichten: 344
Lid geworden op: 20 feb 2010, 20:04

Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002

Bericht door pnbmw » 27 jan 2013, 15:58

Weer tijd om een berichtje te plaatsen.

Afgelopen week heeft mijn auto een oliebeurt en APK keuring gehad. Tot mijn verbazing werd de auto afgekeurd.
De spiraalveer rechts achter was aan de onderzijde gebroken. Een veel voorkomend probleem. Ik had dit met het rijden overigens niet gemerkt.

Omdat ik een af fabriek gemonteerd afneembare trekhaak heb zitten er aan de achterzijde versterkte veren.
Ik heb beide veren aan de achterzijde laten vervangen voor Sachs verstrekte veren. Dat merk je wel, een nog strakker rijgedrag en APK goed gebeurd.

Dat was het weer even, op naar de Inspectie II.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002

Gebruikersavatar
pnbmw
Berichten: 344
Lid geworden op: 20 feb 2010, 20:04

Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002

Bericht door pnbmw » 16 feb 2013, 19:57

Ook mijn achter ruitenwisser ging wat moeizaam. Vandaag het asje van de acherruitenwisser los gemaakt.
Ging er nog redelijk eenvoudig uit omdat hij nog niet vast zat. Even alles schoon gemaakt en licht geschuurd, koppervet ingesmeerd en in elkaar gezet. Het stelt niet veel voor om dit te doen.

Je kunt dit beter preventief doen als wacht tot het asje bijna vast zit, dan krijgt je het asje er namelijk bijna niet meer uit gedrukt.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002

Gebruikersavatar
pnbmw
Berichten: 344
Lid geworden op: 20 feb 2010, 20:04

Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002

Bericht door pnbmw » 15 mei 2013, 21:29

Nadat ik een jaar geleden mijn draagarm rubbers had laten vervangen voor niet originele had ik een wat licht trillend stuur bij circa 110 KM per uur. Ik dacht er niet aan dat dat door de nieuwe draagarm rubber kwam omdat ik ook tegelijkertijd de winterbanden op velg had laten wisselen. Afgelopen week bij Jonkers de draagarmrubbers weer laten vervangen voor originele van Lemforder. Trillingen waren daarna gelukkig direct weg, weer iets geleerd.....
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002

Gebruikersavatar
pnbmw
Berichten: 344
Lid geworden op: 20 feb 2010, 20:04

Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002

Bericht door pnbmw » 13 nov 2013, 19:41

Soms schoot mijn BMW in het noodloopprogramma direct na stationair weg rijden. Dit jaar weer 4 x gehad. Vervangen motorkabelboom bleek niet de oplossing. Vandaag heb ik het gasklephuis laten vervangen. Hopelijk is het hiermee opgelost. Tevens de thermosstaat laten vervagen. Met name met kouder weer duurde het mij iets te lang voordat de motor voldoende op temperatuur is. Nog 8000 kilometer en dan een inspectie II.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002

Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 428
Lid geworden op: 10 sep 2013, 11:15
Locatie: Twente

Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002

Bericht door Joostb » 13 nov 2013, 21:06

Wat is de huidige km stand ongeveer?

top overigens dat je niet alleen de problemen vermeld maar ook hoe je het hebt opgelost of hebt laten oplossen. Altijd goed zulke tips

Gebruikersavatar
pnbmw
Berichten: 344
Lid geworden op: 20 feb 2010, 20:04

Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002

Bericht door pnbmw » 14 nov 2013, 17:55

Graag gedaan. Zo krijg je tenminste een indruk waar je tegenaan kunt lopen bij normaal gebruik. Kilometerstand is inmiddels 181000 KM.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002

Gebruikersavatar
pnbmw
Berichten: 344
Lid geworden op: 20 feb 2010, 20:04

Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002

Bericht door pnbmw » 30 nov 2013, 17:21

Auto trilde op hogere snelheid iets met remmen. Alles van de voor ophanging is al nieuw. Omdat de schijven en blokken circa 1 jaar oud waren en nog voldoende dik toch besloten de schijven af te laten draaien. Ook de remklauw schoon laten maken omdat bleek dat 1 klauw niet meer heel soepel terug kwam. Dat bleek uiteindelijk de oorzaak.
Laatst gewijzigd door pnbmw op 20 feb 2015, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Showroom”