Amai, zo te zien al lang het topic hier nietmeer bijgehouden. Dus zullen we dat nog eens doen
Toen ik twijfelde om hem te verkopen , ben ik op zoek gegaan naar de historiek van de wagen en er zeer veel van te weten gekomen. Ik twijfelde al een tijdje aan 2 onderhouden die ingevuld waren in het onderhoudsboekje en ook aan de laatste 4 stempels bij de onderhouden. De 4 stempels hadden namelijk allemaal de de datum "2011" erin staan.
Nu had ik juist enkele documenten van de e36 bij toen ik bij Vanosch in Hasselt voorbij kwam, dus dan maar alles opgevraagd. Daar had ik een zeer vriendelijke magazijnier die me heeft verder geholpen en het nodige heeft geprobeerd om me verder te helpen. Maar kon me over de service niet veel vertellen omdat het niet bij hun gebeurd was , maar telkens bij Jorssen in Aalter.
Ook had hij opgemerkt dat mijn wagen in deze configuratie niet te verkrijgen was nl. een 3.2 6-bak was pas geproduceerd vanaf 11/1995 en mijne wagen is van 07/1995. Daarom de originele optielijst even opgevraagd en gecontroleerd ter plaatse. Alles klopte inderdaad mijn e36 is effectief in 07/1995 geproduceerd met de 3.2 motor en 6versnelligsbak.Hij merkte wel ineens een rare optie op in de optielijst "Presswagen", zelf hadden ze bij Vanosch hier nog niet van gehoord. Hij wist me te vertellen, dat ze soms iets ongeveer tegekomen met een wagen die echt bedoeld is voor in de showroom te staan.Hij rade mij aan Bmw Belux in Bornem te contacteren als ik hierover meer info wou.
Eerst naar Jorssen gebeld als ik thuis kwam ivm het onderhoudsboekje. Hier hebben ze mij gerust gesteld dat alles perfect klopte wat in mijn boekje staat.Maar wss zouden ze deze pas in 2011 afgestempeld hebben,omdat ze het telkens vergeten waren om meteen te doen. Ze konden mij hiervan geen bewijs doormailen. Ze vertelde me wel als ik persoonlijk naar Jorssen kan komen , met de documenten dat de wagen effectief op mijn naam staat, dat ik dan een kopie krijg van alle info dat zij over mijn wagen hebben. Ze geven dit enkel persoonlijk omdat ze via telefoon niet konden controleren dat ik het effectief was. Dus heb ik snel een ritje naar daar toen gedaan en heb ik nog een extra bewijs dat het de echte kilometers zijn met de historiek
Hierna even naar Bmw Belux in Bornem gebeld ivm de produtiedatum en "Presswagen" optie van mijn wagen. Na wat uitleg en weer controle van de optielijst, had persoon aan de lijn hogerop info moeten gaan vragen omdat het voor hem ook een raadsel was.
Een uurtje erna kreeg ik terug telefoon terug van Bornem. Nu wisten ze me te vertellen, dat mijn wagen een voorstellingswagen voor de pers geweest is in Duitsland. En hierbij wist hij me ook te vertellen , dat mijn e36 een preproductie wagen was en eigenlijk niet op de particuliere markt mocht zijn Het is echt een unieke e36 en daarom ook gehomologeerd als enig voertuig.
Hier van heb ik een officieel mail krijgen van Bmw wat dit verhaal bevestigd, zodat ik hiervan een bewijs heb.
Ook even gevraagd als ik sticker nog kon bestellen met de kleurcode voor aan de motorruimte te plakken,mits mijn weg bij het plaatsen van het plaatje van uniek voertuig. Dit moesten ze uitzoek bij Bmw Duitsland omdat deze kleur niet te verkrijgen was in België en ook zeer weinig of bijna niet verkocht is in Europa.
Dit heb ik dan verkregen door iets te activeren via mijn chasisnummer zodat ik dit kon bestellen via de dealer.
Dus ben zeer blij dat de wagen nog exclusiever is dan ik had verwacht
Op 26januari heb ik voor de eerste maal sinds deze in mijn bezit is, de e36 eens in de sneeuw buiten gehaald. Echter heb ik er maar enkele meters meegereden toen omdat hij nog op zomerbanden stond en dit was echt niet te rijden op de openbare weg. Maar toch snel enkel pics genomen toen.
Enkele dagen later hierna heb ik ook nog 4 zogoed als nieuwe zomerbanden gekocht, nl. Kuhmo ku36 banden. Ben zeer benieuwd naar hoe ze presteren, volgende maand of week worden ze gemonteerd (Huidige zijn nog eigenlijk nog niet versleten) Ook heb ik nog een setje oem m3 contours bijgekocht om te gebruiken in de winter met winterbanden. Eigenlijk had ik al wintervelgen (dubbelspaak 68m of 17 racing dynamics) gekocht ervoor maar in de winter heb ik liefst zo'n eenvoudig mogelijke velg en deze waren simpel en oem
Eerste grote exterieur verandering is de opfrissing dat deze gehad heeft. Alle minpuntjes aan de lak zijn weg een ook de bluts aan het achterwiel is weg. Alle roest dat er maar aan te vinden was , is ook ineens volledig verwijderd. Dus heeft bijna een volledige respray gekregen, zodat hij weer top stond in zijn lak
Enkele weken terug ook een update bestelt, een wiechers veerpootbrug en deze is ook reeds gemonteerd. Enkele dage later deze ook wat getest.
Hierna update gemonteerd. Ik heb de achterste demper vervangen door een eisenmann exemplaar met custom eindstukken (powered by Heinz). Niet helemaal mijn zin, ik vind ze eigenlijk iets te groot maar kan er met leven. Het geluid is echt wel tof als je er achter staat of hoort rijden. Binnenin de wagen vindt ik heel goed meevallen. Later zal er mss ook nog een ss x-pipe volgen , ben nog niet helemaal zeker.
Vorige zomer ook een extra oem grill gekocht om matzwart te spuiten, want de aftermarket grillen vindt ik ma .Door tijdgebrek heb ik deze nu pas gespoten , alles mooi terug ineens gestokken. Nu blijkt dat er een verschil is in prefacelift grillen , want de andere past niet. Dom van mij om ze niet eerst te passen voor ik het spoot. Maja heb het aangepast en de zwarte grill zit erin.
Ook heb ik de oranje knipperlichten terug vervangen door terug de orginele witte knipperlichten waarbij de wagen geleverd is uit het fabriek. Vooraan vond ik wel de witten knipperlichten echt niet passen, dus deze er terug uitgehaald en smoke exemplaren van depo geplaatst. Niet oem maar het is niet te voor me.
Mits de gt splitters ook niet volledig mijn ding waren, deze er terug onderuit gehaald en verkocht.
Zoals sommige gezien hebben als ze deze irl zagen, was er iets raar met mijn vooruit. Er was namelijk vocht gekomen tussen 2 lagen ervan. In het begin was dit maar +/- 1cm maar na een tijd werd dit groter aan de zijkant. Dus heb ik voorbije week maar een nieuwe vooruit geplaatst.
De achterste zal er binnekort ook uitgaan , zodat ik daar ook allemaal nieuwe rubbers kan rond plaatsen. Want die zien er nietmeer zo fris uit, net zoals andere rubbers aan de zijruiten. Deze zullen ook allemaal vervangen worden met nieuwe oem exemplaren. De stootlijsten zullen in de loop van volgende weken ook allemaal vervangen worden door nieuwe oem exemplaren.
Op deze manier wil ik bij het exterieur ook de puntjes op de I zetten en dan zal het interieur aan de beurt zijn

Zo staat hem er op dit moment bij, maar er zal wss binnen week of 2 weer iets veranderen aan het exterieur.
Ook waren er enkele downdates, maar op mechanisch vlak.
De vanos gearbox had het begeven en ook nog enkele rubbers van de ophanging hadden hun beste rijd gehad, dit meteen laten repareren.
Toen na een paar dagen weer iets nieuw gevonden.
Als je van 1ste naar 2de en van 2de naar 3de schakelt hoorde je een kleine tik achteraan. Bij psg alles laten controleren, maar alles zat achteraan perfect in elkaar en niets te zien. Buiten een zeer kleine spelling op de diff, deze is open gedaan en heeft men bij psg het probleem opgelost. Ook onderweg naar psg bleek de landasonde bank 2 het begeven te hebben, vond al dat de laatste naftbak er snel was doorgegaan.Maar bij de computer aan te hangen was de fout meteen zichtbaar. Deze is dan ook al meteen vervangen door een nieuw exemplaar.
Er is ook al een tijdje en probleem dat de wagen slecht draait bij het starten van de wagen. De toeren zakken wat hard terug naar +/- 500 toeren per minuut. Eerst was dit enkel bij koud starten, dit dachten we dat normaal was omdat er veel e36m3's slecht draaien bij koude motor. Maar na een tijdje begon hem dat ook te doen als de motor nog warm was en ik starte hem. Nu is dit zelfs nog wat erger geworden dat hem dat nu telkens doet als de wagen stil staat in neutraal.
Maar dit zal nu 1 van dees ook gemaakt worden, want ik wil dat hem mechanisch inorde voor ik ook maar iets anders nog doe aan de wagen.
Als dit gemaakt is zal er ook ineens een afspraak gemaakt worden om eens te banken, want ben toch benieuwd hoeveel hem nog paarden in leven zijn.
Zo een hele boterham van veranderingen , historiek en ook weer wat mechanische pech, maarja dat zal ooit wel stoppen zeker

Hopelijk veel leesplezier gehad en nu zal het topic wel vaker geupdate worden voor de geintreseerde.