ATM vs Heinz tuning
ATM vs Heinz tuning
Ben zo een beetje aan het uitkijken om mijn 520 te laten chiptunen, samen met een collega die zijn A6 zou willen laten chippen.
We hebben al prijs gevraagd bij Heinz (500 euro per wagen) en nu vandaag offerte binnengekregen van ATM (299,99 euro per wagen).
Nu is dit toch wel een aanzienlijk prijsverschil waarbij een mens zich toch vragen begint te stellen...
Is ATM minder goed of onbetrouwbaar? Slecht voor je auto op lange termijn? Vragen waarop ik geen antwoord vind al zoekend op het internet.
Is Heinz dan zoveel beter? Meer op maat gemaakt? Als Heinz toch beter zou zijn, is hij dan zoveel beter dat het prijsverschil hierdoor verantwoord is?
Wat zijn jullie bevindingen hierover?
We hebben al prijs gevraagd bij Heinz (500 euro per wagen) en nu vandaag offerte binnengekregen van ATM (299,99 euro per wagen).
Nu is dit toch wel een aanzienlijk prijsverschil waarbij een mens zich toch vragen begint te stellen...
Is ATM minder goed of onbetrouwbaar? Slecht voor je auto op lange termijn? Vragen waarop ik geen antwoord vind al zoekend op het internet.
Is Heinz dan zoveel beter? Meer op maat gemaakt? Als Heinz toch beter zou zijn, is hij dan zoveel beter dat het prijsverschil hierdoor verantwoord is?
Wat zijn jullie bevindingen hierover?
BMW 520d Touring (2008) - Als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi.
Re: ATM vs Heinz tuning
Ik heb heel lang nagedacht en gezocht op internet voordat ik mijn auto heb laten chippen. Voor mij was het belangrijkste dat de tuner bekend moest zijn met BMW's en dat er een test op de rollenbank werd gedaan zowel VOOR als NA de tuning. Pas dan weet je wat de 'winst' is.
Bij mij bleken er een drietal pk's weg te zijn t.o.v. de standaard, maar wel 31Nm meer aan boord te zijn (mede door automaat). Toen is besloten om het koppelwinst een beetje te beperken.
Tuner en jij maken kort proefritje om te kijken of het naar tevredenheid is. Tuning merk je echt (sneller, zuiniger en minder schakelen met cruisen). Toeval of niet, de turbo en uitlaatspruikstuk hielden het wel voor gezien 3 maanden later (kan ook door ouderdom zijn geweest, who knows....).
Mijn adviesals je gaat chippen: kies iemand met BMW ervaring en ga voor 2 tests op de rollenbank.
Bij mij bleken er een drietal pk's weg te zijn t.o.v. de standaard, maar wel 31Nm meer aan boord te zijn (mede door automaat). Toen is besloten om het koppelwinst een beetje te beperken.
Tuner en jij maken kort proefritje om te kijken of het naar tevredenheid is. Tuning merk je echt (sneller, zuiniger en minder schakelen met cruisen). Toeval of niet, de turbo en uitlaatspruikstuk hielden het wel voor gezien 3 maanden later (kan ook door ouderdom zijn geweest, who knows....).
Mijn adviesals je gaat chippen: kies iemand met BMW ervaring en ga voor 2 tests op de rollenbank.
Huidige: F11 535d M-sport APEC chipped 355PK / 740Nm
Vorige: E61 530dA M-tech PPE chipped 260PK / 583Nm
Vorige: E61 530dA M-tech PPE chipped 260PK / 583Nm
Re: ATM vs Heinz tuning
De mijne (E61 520D 2006)is nu precies 1 jaar (25000km) gedaan door ATM en ben nog zeer tevreden. Ik raad ze aan iedereen aan.
Ik kan echter niet vergelijken met ander chiptuners...
Ik kan echter niet vergelijken met ander chiptuners...
1990 Audi 90 2.3 20V > 1993 Toyota Corolla 1.6 16V > 1995 VW Golf 2 1.6D >1998 Audi 80 Avant 1.9 Tdi > 2002 Audi A6 Avant 1.9 Tdi > 2007 Audi A4 Avant 1.9Tdi >2011 BMW 520D E61 >2022 BMW F11 520D
Re: ATM vs Heinz tuning
@Tourer: dank je voor het advies! Wou eerst bij ATM in Brecht (België) gaan omdat die het dichtst bij huis is, maar daar hebben ze geen testbank. In Houthalen hebben ze die wel. Is ietsje verder en je betaalt er 75 euro voor, maar denk dat het dat wel waard is, dan weet je idd wat je voordien had en nadien hebt. Kan je bovendien ook makkelijker wijzigingen laten aanbrengen in de vermogens- of koppelcurve, zoals Davud gedaan heeft (in een ander topic hier).
BMW 520d Touring (2008) - Als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi.
Re: ATM vs Heinz tuning
@Broncky: ik lees soms over meer rookontwikkeling na het laten chippen bij ATM. Heb jij - of beter gezegd jouw auto - hier ook last van? Hoe zit het met je brandstofverbruik na het chippen?
BMW 520d Touring (2008) - Als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi.
Re: ATM vs Heinz tuning
Hi Kos,
ik heb geen last van rookontwikkeling na tuning. Als je in Belgie woont dat zit daar een bekende BMW tuner; ik zal geen reclame maken maar ik ben zelf naar Brussel gereden voor de tuning.
ik heb geen last van rookontwikkeling na tuning. Als je in Belgie woont dat zit daar een bekende BMW tuner; ik zal geen reclame maken maar ik ben zelf naar Brussel gereden voor de tuning.
Huidige: F11 535d M-sport APEC chipped 355PK / 740Nm
Vorige: E61 530dA M-tech PPE chipped 260PK / 583Nm
Vorige: E61 530dA M-tech PPE chipped 260PK / 583Nm
Re: ATM vs Heinz tuning
Totaal geen rookontwikkeling en ietsje minder verbruik voor het moment (16" winterbanden)
Hangt ook een beetje af van je hoe je de nieuwe pk's gebruikt... je hebt in het begin nogal de neiging om eens dieper op de gas te duwen omdat het zo lekker optrekt.
Het verschil zit 'm bij mij ook wel omdat ik in de zomer op 19" rij die breder zijn dan m'n winterbanden, dat scheelt ook wel.
Maar als het je lukt om precies dezelfde rijstijl aan te houden als voorheen gaat het verbuik (bij mij althans) ietsje omlaag omdat je minder volume gebruikt van de motor.
Hangt ook een beetje af van je hoe je de nieuwe pk's gebruikt... je hebt in het begin nogal de neiging om eens dieper op de gas te duwen omdat het zo lekker optrekt.
Het verschil zit 'm bij mij ook wel omdat ik in de zomer op 19" rij die breder zijn dan m'n winterbanden, dat scheelt ook wel.
Maar als het je lukt om precies dezelfde rijstijl aan te houden als voorheen gaat het verbuik (bij mij althans) ietsje omlaag omdat je minder volume gebruikt van de motor.
1990 Audi 90 2.3 20V > 1993 Toyota Corolla 1.6 16V > 1995 VW Golf 2 1.6D >1998 Audi 80 Avant 1.9 Tdi > 2002 Audi A6 Avant 1.9 Tdi > 2007 Audi A4 Avant 1.9Tdi >2011 BMW 520D E61 >2022 BMW F11 520D
Re: ATM vs Heinz tuning
Je computer laten herprogrammeren moet je laten doen door vakmensen.
Bovendien is een rollentestbankmeting VOOR en NA heel belangrijk, want dat is objectief. Uiteraard moet een tuner zijn testbank afschrijven, koken kost geld.
Ga niet voor de ultieme vermogenswinst, maar voor een bruikbare optimalisatie, het hogere koppel is plezierig.en vooral bruikbaar.
Roken doet een moderne diesel daarom niet meer (DPF) en een verhoogde slijtage heb je voor het grootste stuk zelf in de hand.
Verwacht alleen niet teveel verbruiksvermindering, die blijft eerder beperkt.
Have fun.

Bovendien is een rollentestbankmeting VOOR en NA heel belangrijk, want dat is objectief. Uiteraard moet een tuner zijn testbank afschrijven, koken kost geld.
Ga niet voor de ultieme vermogenswinst, maar voor een bruikbare optimalisatie, het hogere koppel is plezierig.en vooral bruikbaar.
Roken doet een moderne diesel daarom niet meer (DPF) en een verhoogde slijtage heb je voor het grootste stuk zelf in de hand.
Verwacht alleen niet teveel verbruiksvermindering, die blijft eerder beperkt.
Have fun.
Re: ATM vs Heinz tuning
Kos, heb je je auto al laten tunen?? Laat het ons weten.
Re: ATM vs Heinz tuning
Ik laat het je zeker weten als het zover is.
We hebben van ATM een goede prijs gekregen.
Nu nog mijn lieftallig vrouwtje overtuigd krijgen van het nut van chiptuning
We hebben van ATM een goede prijs gekregen.
Nu nog mijn lieftallig vrouwtje overtuigd krijgen van het nut van chiptuning
BMW 520d Touring (2008) - Als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi.

