Goedenavond,
Ik merk met mijn compact wat raars...
Toen ik hem kocht was deze niet verlaagd, en zwabberde hij nogal... aardig wat overstuur, en gewoon het gevoel dat als je op de snelweg heen en weer stuurde dat de achterkant nogal zwabberde...
Nu heb ik een tijdje geleden verlagingsveren eronder gezet, nog met de originele schokbrekers. Dacht dat het aardig weg was, echter lijkt het nu toch wel weer terug te zijn (of misschien dat het er gewoon steeds al was en had ik het niet echt in de gaten).
Ik vraag mij af of iemand van jullie een idee heeft wat dit zou kunnen zijn... ben al bij de garage geweest echter die kunnen niets vinden. Zouden het de schokbrekers kunnen zijn? (ze zijn niet lek in ieder geval)
Daarnaast had ik laatst dat ik op de snelweg vd ene naar de andere snelweg reed, dus zo'n bocht waar je mooi met 140 doorheen kunt, maar wel redelijk scherp is. Toen ik in die bocht zat, reed ik over zo'n hobbel heen, en voelde ik de ABS(?) ingrijpen linksvoor... het was een bocht naar rechts overigens. Vroeg mij af hoe dit kan...
Iemand enig idee? Wil mijn auto graag weer strak sturend hebben...
(heb overigens eerder een compact gehad, en bij deze had ik dit niet)
Alvast bedankt voor de info.
Mvg,
Bas
overstuur + abs ?
Re: overstuur + abs ?
Overstuur is alleen maar goed imo
wat je zou kunnen controleren zijn draagarmrubbers e.d. die kunnen wel een vaag gevoel geven als ze versleten zijn. Maar lijkt mij dat de garagist dit moet kunnen vinden. Hoe ver heb je hem verlaagt?
Wat betreft je 'abs' .... Heb je toevallig DTC? of alleen ABS met ASC..... is wel handig om te weten namelijk. Want de ABS hoort alleen in te grijpen als je remt. de ASC werkt alleen op de aangereven wielen (Achter dus.,..) DTC zou in hebben kunnen grijpen op het linker voor wiel. om te voorkomen dat de achterkant uitbreekt. dan verschijnt er een knipperend lampje in de vorm van een driehoekje met een circkelvormige pijl omheen recht voor je snuffert in het dashboard zoals hier in het midden te zien is (deze gaat ook aan als de ASC werkt overigens.)

Staat er voor de pook op het dashboard in deknoppenbalk een knop met ASC of DTC?
wat je zou kunnen controleren zijn draagarmrubbers e.d. die kunnen wel een vaag gevoel geven als ze versleten zijn. Maar lijkt mij dat de garagist dit moet kunnen vinden. Hoe ver heb je hem verlaagt?
Wat betreft je 'abs' .... Heb je toevallig DTC? of alleen ABS met ASC..... is wel handig om te weten namelijk. Want de ABS hoort alleen in te grijpen als je remt. de ASC werkt alleen op de aangereven wielen (Achter dus.,..) DTC zou in hebben kunnen grijpen op het linker voor wiel. om te voorkomen dat de achterkant uitbreekt. dan verschijnt er een knipperend lampje in de vorm van een driehoekje met een circkelvormige pijl omheen recht voor je snuffert in het dashboard zoals hier in het midden te zien is (deze gaat ook aan als de ASC werkt overigens.)

Staat er voor de pook op het dashboard in deknoppenbalk een knop met ASC of DTC?
-- Houdoe wanne --
Bedankt voor je reactie.
Draagarmrubbers zijn rondom reeds vervangen en is 50/35mm verlaagd.
Heb inderdaad zo'n ASC-knop en in het dashboard verschijnt dat lampje ja. Zal met uitbreken te maken hebben inderdaad.
Het gebeurt echt wanneer je op de snelweg over zo'n heuvel gaat zegmaar terwijl je in de bocht zit... dan voel je de achterkant beetje uitbreken,
al geef ik geen gas op dat moment.
Wanneer je dat zwabberen goed voelt, is bijvoorbeeld als je in een bocht zit met 120km/u, en vervolgens nog iets scherper stuurt... dan voel je echt die achterkant
er zo achteraan komen... alsof de voorkant echt eerder naar binnen gaat dan de achterkant.
Draagarmrubbers zijn rondom reeds vervangen en is 50/35mm verlaagd.
Heb inderdaad zo'n ASC-knop en in het dashboard verschijnt dat lampje ja. Zal met uitbreken te maken hebben inderdaad.
Het gebeurt echt wanneer je op de snelweg over zo'n heuvel gaat zegmaar terwijl je in de bocht zit... dan voel je de achterkant beetje uitbreken,
al geef ik geen gas op dat moment.
Wanneer je dat zwabberen goed voelt, is bijvoorbeeld als je in een bocht zit met 120km/u, en vervolgens nog iets scherper stuurt... dan voel je echt die achterkant
er zo achteraan komen... alsof de voorkant echt eerder naar binnen gaat dan de achterkant.
Bandenspanning is ook in orde? (liever ongeveer iets harder dan voorgeschreven bijv 0,2 - 0,3bar) En de stabilisatorstang en de koppelstangetjes die daarbij horen?
Als je hem zo ver verlaagd is dat niet echt super voor de originele schokdempers. ze komen dan ook in een bereik waar ze nooit geweest zijn, met dus meer kans op lekkage
Als je hem zo ver verlaagd is dat niet echt super voor de originele schokdempers. ze komen dan ook in een bereik waar ze nooit geweest zijn, met dus meer kans op lekkage
-- Houdoe wanne --
Ja allemaal in orde... ook de stab.stangen zijn vervangen.
Zou het kunnen dat schokbrekers minder goed in/uitveren in het geval van een dergelijke verlaging?
Zou het dus strakker kunnen worden met sport-schokbrekers? Vind ook dat ie erg stug is... wellicht dat
dit ook beter wordt met andere schokbrekers?
Zou het kunnen dat schokbrekers minder goed in/uitveren in het geval van een dergelijke verlaging?
Zou het dus strakker kunnen worden met sport-schokbrekers? Vind ook dat ie erg stug is... wellicht dat
dit ook beter wordt met andere schokbrekers?