Vreemd probleem climate control

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Tom_

Vreemd probleem climate control

Bericht door Tom_ » 02 jul 2011, 10:28

Ik heb vanaf de aankoop van mijn coupé al een vreemd reagerende climatecontrol, het is lastig uit te leggen wat nu het probleem is maar ik ga het maar proberen. :duim:

Zodra ik de auto op contact zet gaat hij netjes in de laatste stand waar hij op stond ingesteld. Bijvoorbeeld 19,5 graden en op de AUTO stand. Zodra ik dan de AUTO stand uitzet en hem handmatig uit de bovenste blowers zet, op bijvoorbeeld 18 graden en wat wat harder blazen gaat netjes het AUTO lampje uit en komt er dus koelere lucht uit de roosters.
Na een tijdje valt ineens de blower dan weg (display blijft gewoon aan) en dan gaat hij na +/- 2 seconden weer terug aan op de AUTO stand op 19,5 graden..

Het is net alsof ie heel even vergeet waar ik hem ook alweer op had ingesteld en daarom maar de laatste stand die hij nog kent weer aanhoudt. Ik had ook soms een 'pulserende' blower en daarom vermoedde ik dat de kachelweerstand vervangen (wat een &*#^$ karwei met grote handen :() het probleem zou oplossen, maar dit heeft voor het probleem niet geholpen.
Het pulseren is wel voorbij, dus misschien was hij toch ook defect :)

Misschien iemand hier die dit probleem herkend?

Gr Tom

TommyGun
Contacteer:

Re: Vreemd probleem climate control

Bericht door TommyGun » 04 jul 2011, 08:04

Hoe kan bij jou het lampje "AUTO" uit gaan? Als ik handmatig de blower verander dan gaat dat icoontje op het display (fannetje) weg maar het AUTO lampje blijft aan. Idem als ik de temperatuur verander... Als ik de AUTO knop in druk dan zet 'ie de blower op een stand gelijkwaardig aan de op dat moment ingestelde temperatuur. Of moet ik dan nog een keer op die knop drukken om 'm uit te schakelen?
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Tom_

Bericht door Tom_ » 04 jul 2011, 21:22

Bij mij gaat hij uit wanneer ik de blower handmatig op de voeten/voorruit/gezicht stand zet, of de 'ontwasem stand' gebruik. Voor de rest werkt 'ie precies zoals jij aangeeft. :)

Maar hij gaat bij mij natuurlijk na het uitvallen vd blower terug naar de laatste stand die hij van de sleutel leest, zou ik daar dan misschien ook het probleem moeten zoeken? Of zit er misschien een stervend relais ergens voor de climate die ik makkelijk zou kunnen controleren? Nogal vervelend als je de airco aanzet bij het wegrijden en na een tijdje pas weer merkt dat ie ineens is uitgevallen door zn eigen 'reset' -_-

retail

Bericht door retail » 11 jul 2011, 21:46

Beste Tom,

ik heb hetzelfde probleem in een van onze twee BMW's. de klacht bij ons is dat hij na 1uur uit gaat en wanneer ik de airco uit zet en na 1 min weer aanzet doet hij het weer voor een uur. ik heb de auto laten uitlezen, conclusie bij mij is dat de kachelpaneel van de climat control kapot is. (duur €550,-) heb dit ook niet later vervangen. ben op zoek naar een goed exemplaar van de sloop heb al 1 misser gehad maar ze kosten op de sloop zo'n €80,-

ik hoop dat je er wat aan hebt. vervelend in ieder geval.

E46Ramon

Bericht door E46Ramon » 11 jul 2011, 21:55

Molenaar bmw in heerhugowaard verkoopt tweede hands kachelpanelen.
Let er wel op dat er 2 types zijn. Pfl en fl model hebben allebei een ander paneel, en ik weet niet zeker of ze op beide modellen werken.

KJ_bmw

Bericht door KJ_bmw » 12 jul 2011, 16:22

Oude en nieuwe typen passen gewoon op elkaar hoor.. Maar ik snap niet hoe men aan 550 Euro komt... Nieuw kost ca 275 Eur plus de kosten van het inleren (half uurtje)..
BMW 318CI 2003 M-Technik II Afbeelding

Tom_

Bericht door Tom_ » 14 jul 2011, 15:50

Nog bedankt voor de reacties, dan ga ik idd maar op zoek naar een ander bedieningspaneel.

En dat inleren, valt dat ook te doen met hetzelfde programma waarmee je foutcodes uit kunt lezen en voorkeursinstellingen kunt veranderen? :)

KJ_bmw

Bericht door KJ_bmw » 14 jul 2011, 16:26

Inleren kan alleen bij de dealer, niet met de pc programma's.. Maar dit hoeft alleen bij een geheel nieuwe unit hoor!
Een gebruikte is plug en play...
BMW 318CI 2003 M-Technik II Afbeelding

TommyGun
Contacteer:

Bericht door TommyGun » 14 jul 2011, 16:32

Jup, heb de mijne onlangs ook vervangen. Niet hoeven inleren (2e hands)
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”