M3 Differentieel vervangen ?

Specifieke vragen of gewoon praten over het E46 ///M3 model
Gebruikersavatar
willem-57
Berichten: 872
Lid geworden op: 12 aug 2009, 18:39
Locatie: Nederland

Re: M3 Differentieel vervangen ?

Bericht door willem-57 » 10 mei 2011, 08:21

Als jij maar niet in jouw vliegtuig een type foutje maak als ik erin zit, hehe :leip:

by the way, toch niet bij transavia ?

Gebruikersavatar
PIR3lly
Berichten: 1786
Lid geworden op: 11 feb 2008, 23:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: M3 Differentieel vervangen ?

Bericht door PIR3lly » 10 mei 2011, 08:28

Hahah, ik heb het gewoon geciteerd vanaf de amerikaanse forums. Nooit gelet op de beschrijving, maar altijd van het typenummer uitgegaan ;)
Nee, geen trans... de blauwe club.

Roderik_
Berichten: 798
Lid geworden op: 02 apr 2010, 17:08

Re: M3 Differentieel vervangen ?

Bericht door Roderik_ » 10 mei 2011, 17:53

Hmz, ik heb ook al twee flessen SAF-XJ 75W140 van castrol klaar staan, maar dat moet ik dus niet doen? Mijn differentieel is momenteel nog 100%. Totaal geen bijgeluiden.
Blijft het dan nog raadzaam om die speciale BMW olie te gebruiken?

Griffendahl

Re: M3 Differentieel vervangen ?

Bericht door Griffendahl » 10 mei 2011, 17:57

Zou ik wel doen, beter voorkomen als genezen in dit soort gevallen als je het mij vraagt...

Gebruikersavatar
PIR3lly
Berichten: 1786
Lid geworden op: 11 feb 2008, 23:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: M3 Differentieel vervangen ?

Bericht door PIR3lly » 10 mei 2011, 19:35

Ik heb geen idee of het mogelijk is, maar misschien is de FM booster wel los te krijgen?!?
Persoonlijk zou ik niet gaan knoeien en gewoon die originele van bmw erin gooien...

Roderik_
Berichten: 798
Lid geworden op: 02 apr 2010, 17:08

Re: M3 Differentieel vervangen ?

Bericht door Roderik_ » 10 mei 2011, 19:50

Nee ik hou ook zeker niet van knoeien, maar aangezien BMW enkel gebruik maakt van castrol producten (zie hun 10W60 edge) en ze mij verzekerd hebben dat de SAF-XJ 75W140 de juiste differentieel olie is voor mijn M3 ik toch even van andere mensen wil weten hoe ze er over denken.

Maar aangezien de SAF-XJ die toevoeging niet heeft zet ik die mooi terug in het magazijn.
Haal ik wel wat olie bij de dealer :ja:

Gebruikersavatar
willem-57
Berichten: 872
Lid geworden op: 12 aug 2009, 18:39
Locatie: Nederland

Re: M3 Differentieel vervangen ?

Bericht door willem-57 » 11 mei 2011, 07:04

Roderik_ schreef:Hmz, ik heb ook al twee flessen SAF-XJ 75W140 van castrol klaar staan, maar dat moet ik dus niet doen? Mijn differentieel is momenteel nog 100%. Totaal geen bijgeluiden.
Blijft het dan nog raadzaam om die speciale BMW olie te gebruiken?
Jouw M3 is uit 2005 en ik denk dat daar die SAF-XJ+FM Booster al inzit. ;)
Want de eerste klachten kwamen al snel toen de E46 M3 pas uitkwam in 2001.
Daarna heeft BMW dus die update uitgebracht. Op US sites hebben ze het al in 2004 over de nieuwe olie.
http://m3forum.net/m3forum/showthread.p ... AF+Booster
en http://m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=51973
Bij mij hebben ze er automatisch ook die SAF-XJ+FM Booster ingegooid toen ik een nieuwe diff kreeg.
Als je geen rare geluiden hoort, hoef je je diff olie niet te vervangen. Mag wel natuurlijk. 8)
Hier een stukje waaruit blijkt dat de update olie uit 2002 stampt en dat je zonder de FM Booster toevoeging het zgn 'grinding' geluid krijgt uit je differentieel : http://m3forum.net/m3forum/showthread.p ... 3B+Booster

DSport

Re: M3 Differentieel vervangen ?

Bericht door DSport » 11 mei 2011, 17:02

:duimen:

met FM daar gaat het om!

Roderik_
Berichten: 798
Lid geworden op: 02 apr 2010, 17:08

Re: M3 Differentieel vervangen ?

Bericht door Roderik_ » 11 mei 2011, 17:53

@willem: Ik laat uit voorzorg alle vloeistoffen maar vervangen. Dus ook de differentieel vloeistof. Kwaad kan het zowiezo niet ;)
Vrijdag gaat ie uit logeren voor de Inspection II :ja:

DSport

Re: M3 Differentieel vervangen ?

Bericht door DSport » 11 mei 2011, 22:12

Het gaat dus niet om kapot of niet, ook mijn diff. is 100% in orde.

De standaard olie zorgt dat de platen van sper beetje aan elkaar kleven aan/uit, als ze gewoon 'uit' moeten, dus zonder sperwerking. De olie met FM toevoeging zorgt dat de platen langs elkaar glijden wanneer ze niet moeten sperren.

Fero
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 jan 2011, 10:14

Re: M3 Differentieel vervangen ?

Bericht door Fero » 21 mei 2011, 10:11

Ik heb het zelfde probleem met me differentieel hij lekte bij mij olie ik heb de pakkingen laten veranderen. dat aanloop geluid heb ik wel bij de korte bochten kan dat wel worden verholpen met olie te vervangen?

Gebruikersavatar
PIR3lly
Berichten: 1786
Lid geworden op: 11 feb 2008, 23:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: M3 Differentieel vervangen ?

Bericht door PIR3lly » 21 mei 2011, 10:16

Heb je bij het vervangen van de pakkingen niet gelijk de olie vervangen?
Als dat niet is gedaan, dan kan vervangen inderdaad dat geluid verhelpen.

Is er wel die olie in gegaan (en is het pas gedaan), dan moet je even op een plein een paar hele korte bochtjes draaien met volle stuuruitslag. Doe dit beide kanten op. Bij mij was het geluid na 2 bochtjes helemaal weg.

Gebruikersavatar
willem-57
Berichten: 872
Lid geworden op: 12 aug 2009, 18:39
Locatie: Nederland

Re: M3 Differentieel vervangen ?

Bericht door willem-57 » 21 mei 2011, 10:17

Ja, zeker vervangen na een lekkage !
Afbeelding

Fero
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 jan 2011, 10:14

Re: M3 Differentieel vervangen ?

Bericht door Fero » 24 mei 2011, 18:20

willem-57 schreef:Ben bij de dealer langsgeweest i.v.m. mijn remschijven en dealer vertelde mij dat er ook speling zit op het differentieel.
Hij heeft een prijs afgegeven hiervoor.
Hij vertelde dat het niet gelijk kwaad kan maar dat dit in de nabije toekomst toch vervangen moet worden.
Kosten ongeveer 2300 euro inclusief BTW en arbeid
We praten dan over dit onderdeel: http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/C" onclick="window.open(this.href);return false; ... ve_output/
Ook zei de monteur 'Wanneer je korte bochten maakt en je hoort geluid onder je auto vandaankomen, dan wel langskomen bij ons ter controle' was zijn reactie.
Ook is het zo dat bij ongeveer 30000 km het differentieel bijgesteld moet worden.
'Alleen bijna niemand doet dit' zei de monteur.

Hebben jullie hier enige ervaring mee?
Of andere suggesties?

hey willem goeie dag

ik heb dat zelfde probleem bij korte bochte hoor ik een schavend aanlopend geluid het zijn niet de banden:S ik word er helemaal gek van.. heb jij je probleem al opgelost?

Fero
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 jan 2011, 10:14

Re: M3 Differentieel vervangen ?

Bericht door Fero » 24 mei 2011, 18:26

PIR3lly schreef:Heb je bij het vervangen van de pakkingen niet gelijk de olie vervangen?
Als dat niet is gedaan, dan kan vervangen inderdaad dat geluid verhelpen.

Is er wel die olie in gegaan (en is het pas gedaan), dan moet je even op een plein een paar hele korte bochtjes draaien met volle stuuruitslag. Doe dit beide kanten op. Bij mij was het geluid na 2 bochtjes helemaal weg.

hey pirely

ik heb de pakkingen veranderd en ik heb een olie gehaald van uit de dealer en nu hoor ik hem nog steeds aan beide kanten bij de korte bochten

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) ///M3”