Aangezien ik de auto ca. 2 maanden geleden zonder aankoopkeuring heb gekocht bij een particulier (overigens wel aantoonbaar volledig dealer-onderhouden) was ik toch eigenlijk wel erg benieuwd naar de staat van onderhoud van de wagen. Soort van aankoopkeuring dus, maar dan 2 maanden na de aankoop.
De specialist is 2 uurtjes bezig geweest en kwam met de volgende korte samenvatting.
STORING DSC + RICHTINGAANWIJZER
Bij het uitlezen van de bc kwamen deze fouten inderdaad naar voren. Heeft waarschijnlijk met de sensor van de stuurwielverdraaiing te maken. Iets vervangen bleek niet nodig. Vaak wil gewoon een reset al helpen, dus die is ook uitgevoerd. Mochten de meldingen vaker gaan voorkomen, dan kan er eventueel wat gedetailleerder naar gekeken worden. Kosten € 0,-
INLAATSPRUITSTUK
Is goed bekeken en bleek te lekken. Swirl flaps waren nog wel gewoon nog intact en zaten niet los. Vanwege het lekken en het blijvende toekomstige risico laat ik het hele spruitstuk nu toch definitief volledig vervangen (incl. vacuumslangen). Kosten € 660,-
Uitlaatspruitstuk heb ik niets over gehoord, dus die lekt gelukkig niet.
BONKJE VERSNELLINGSBAK + LICHT SCHUDDEN BIJ STATIONAIR DRAAIEN
In eerste instantie bemerkte de specialist het bonkje en schudden niet eens (ben dus geloof ik een beetje een piet-lut), maar nadat hij aan het einde van de dag naast me kwam zitten en ik goed uitlegde wat ik bedoelde voelde hij toch ook wel iets ‘anders dan anders’.
Het is alleen verder lastig te herleiden waar dat nou precies vandaan komt. Dempingsrubber (o.a. hardyschijf) zijn allemaal in orde. Motorsteunen zijn weliswaar iets versleten, maar kleine kans dat het daar nog mee maken kan hebben. En het heeft voor de rest gelukkig ook niet met de automaat zelf te maken (waar ik eigenlijk het meeste bang voor was). Dus conclusie is dat het gewoon iets met de krachtenoverbrenging te maken heeft. Advies is om er voorlopig gewoon mee door te blijven rijden en mocht het erger worden dan eventueel toch de motorsteunen vervangen. Eventuele kosten € 240,-
LEKKAGE AUTOMAAT
Na inspectie blijkt de automaat te lekken. Een of ander ‘rubber iets’ (kost maar € 9,-) sluit niet goed af en dat moet vervangen worden. Probleem is alleen dat je niet kan voorkomen dat er tijdens het vervangen olie verloren zal gaan die bijgevuld dient te worden. Hierdoor lopen de kosten toch nog aardig op. Kosten € 175,-
LEKKAGE TURBO
Na inspectie blijkt de turbo (vergeten te vragen welke) wat te lekken. Dit schijnt echter normaal te zijn (bij een droge turbo heb je een groter probleem), dus daar hoeft verder niest aan gedaan te worden. Kosten € 0,-
GLOEISPIRALEN
Twee van de zes gloeispiralen blijken niet meer te werken. Op zich had ik geen echte problemen met starten maar aangezien ze onder het inlaatspruitstuk gesitueerd zitten is het handig om die ook meteen alle zes mee te vervangen, dus dat ga ik dus ook laten doen. Kosten € 170,-.
‘FLAPPEN’ ACHTER GRILL
Om een of andere vreemde reden ontbreken bij mij de ‘flappen’ achter de grill. Deze schijnen er normaal wel te zitten en hebben invloed op de temperatuur van de motor. In warme landen worden ze standaard achterwege gelaten bij nieuwe levering, maar aangezien mijn wagen niet geïmporteerd is is dat wel wat vreemd. Blijkbaar heeft de vorige eigenaar ‘iets’ met zijn bumper gedaan of een ongeluk(je) gehad ... Bij de aankoop heb ik wel een online ‘schadecheck’ gedaan en daar kwam verder niets uit. Hoe dan ook, aangezien ik verder geen problemen heb met de temperatuur van de motor hoeft hier verder ook niets mee gedaan te worden. Kosten € 0,-
REMSCHIJVEN EN REMBLOKKEN VOOR
Deze zijn behoorlijk versleten en moeten binnenkort (nog ca. 15.000 km rijden) worden vervangen. Kosten t.z.t. ca. € 825,-
Samenvattend heb ik een nieuwe afspraak staan voor 20 januari en dan ga ik de volgende zaken laten aanpassen:
- spruitstuk € 660,-
- lekkage automaat € 175,-
- gloeispiralen € 170,-
Is aardig te overzien dus en ben nu in ieder geval wel een stukje wijzer geworden over mijn auto.
En ik moet ook niet vergeten dat ik mijn auto particulier heb gekocht (ca. 3 a 4 k goedkoper dan een soortgelijke wagen bij een BOVAG garage en ca. 5 a 6 k goedkoper dan bij de dealer), dus ik heb ook nog wel wat marge natuurlijk om af en toe een mini infuusje aan te sluiten.

