Bouten voor wintervelgen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Morzail

Bouten voor wintervelgen

Bericht door Morzail » 22 dec 2010, 12:49

Zaterdag nacht een drama om thuis te komen vanaf Amsterdam naar Den Haag, was 1 witte sneeuwvlakte op de A4.
En met mijn zomerbandjes (pilots 255 en 225 breed) was het gewoon geen doen,auto nog net ergens voor een uitrit kunnen neerzetten (met 3 man duwen), maar de volgende dag niet voor of achteruit te krijgen, uiteindelijk met een schep wielen vrijgemaakt, en ergens anders kunnen parkeren.
Maar na 3 dagen zonder auto, toch maar besloten om een wintersetje aan te schaffen, zit dus met smacht te wachten tot ze bezorgd worden :roll:
Maar nu is mijn vraag: Heb er momenteel een breedset, orgineel Alpina opzitten, gaan mijn bouten ook op deze stalen velgen passen?
Heb er ff 1tje uitgedraaid, en er zitten nu Konische bouten met een schroefdraad van 24mm in.

MindWarp

Re: Bouten voor wintervelgen

Bericht door MindWarp » 22 dec 2010, 13:39

Garantie kan ik je niet geven maar ik kan voor beide, zomer 18" breedset en winter 17" (4 x style 89), dezelfde bouten gebruiken ... dus ja wie weet ...

Het kan natuurlijk voor een stalen velg anders zijn maar dat weet ik helaas niet.
Afbeelding
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer - Bruce Lee"

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 22 dec 2010, 13:51

Normaal gesproken heb je voor stalen velgen andere bouten nodig.

Echter als je OEM steelies hebt kan je normaal gesproken de bouten gebruiken die ook voor lichtmetaal gebruikt worden, deze boutgaten zijn zo gemaakt dat dit goed gaat. Die staan als je ware een beetje open zodat de konische bouten hier goed invallen en op aansluiten.

izzy

Bericht door izzy » 22 dec 2010, 14:02

Ik heb mijn oem bouten voor 17 inch lm gebruikt voor oem staal.....gaat gewoon goed...
Wel heb ik gelezen dat je "zwaardere" bouten moet hebben voor staal....? Maar de dealer zie ik dat ook niet doen....dus jah....

maar heb je voor je breedset je OEM bouten gebruikt? Als dat gaat, dan lijkt me die steelies ook geen probleem...ze zij kleiner met kleinere banden neem ik aan, dus ook lichter.....

Die imitatie velgen boutgaten zijn veelal hetzelfde als OEM velgen... net zoals de steek en ET...althans de Alcar 9960 wel....
BMW e91 LCI 320da Individual

Morzail

Bericht door Morzail » 22 dec 2010, 16:24

bedankt voor alle reacties tot zover, die breedset zat er al onder toen ik de auto kocht, maar zie ook geen andere bouten bij het reservewiel of in het gereedschapsbakje liggen.Had even een kennis gebeld die werkt bij een automatrialenhandel, en volgens hem (computer) geeft ie 22mm en 24mm (schroefdraadlengte) konisch aan.
Maar lijkt me sterk dat die ook op stalen velgen passen, aangezien die volgens mij minder dik zijn als lm velgen (of ze moeten een beetje open staan zoals grif schrijft), weet niet of 328ci standaard met lm werd geleverd?
Ik heb de velgen nog niet binnen, dus wacht daar wel eerst even op.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 22 dec 2010, 23:34

enige verschil met bouten is de lengte en de vorm van de kop.

Je hebt konische en bolkoppen. BMW gebruikt in principe maar 1 soort. Ik dacht bolkoppen, maar zal je net zien dat ik me vergis :P

Je kan het heel makkelijk aan de bouten zien welke je hebt en aan het boutgat van de velg ook. FF kijken dus.
Achter moet je even opletten met de lengte, omdat de remschijf tevens remtrommel is voor de handrem, te lange bouten kunnen problemen geven met de remschoen in de trommel.
FF checken, de bout moet minimaal 8x helemaal rond voordat deze vast zit en ik zou de max op 12 houden.

Dus ff proberen en kijken en je bent een heel eind verder.

bolkop= Afbeelding

conisch=Afbeelding

De kleur van de bouten, okay de zwarte zijn iets harder maar dat is dus echt crap.

Stalen wielen trek je namelijk minder hard aan dan lichtmetalen wielen ;)

staal is 115 nm
LM is 125-130 nm.

dus.............
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Morzail

Bericht door Morzail » 22 dec 2010, 23:51

kijk, hier heb ik wat aan :)
Die bouten die er nu inzitten zijn konisch, maar dat zijn Alpina's, en die kennis die in de computer had gekeken zei ook dat er standaard konische bouten inzaten, maar ik heb het idee, dat er bolkop in die stalen velgen moeten.
Misschien dat een 328 vanaf de fabriek altijd met LM velgen werd afgeleverd, en dat het daarom terug te vinden is, dat er standaard konische inzitten.
Maar dat met die slagen vast, ga ik zeker even bekijken, hij gaat zowiezo ff helemaal omhoog, dus dan staat alles vrij, en kan ik makkelijk zien of er ergens een bout aanloopt.
Eerst die velgjes maar ff binnenkomen, moet het weekend toch de verplichte kerstetentjes af ;)

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 23 dec 2010, 00:04

gewoon goed kijken of voelen, dan merk je het verschil wel tussen bol en konisch op de velgen.

Als er nu konisch op zit zal het metaal dat ook wel hebben. Wist het echt niet meer wat bij bmw standaard is, maar
als je het maar goed doet is er niks aan de hand.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Morzail

Bericht door Morzail » 27 dec 2010, 10:25

Griffendahl schreef:Normaal gesproken heb je voor stalen velgen andere bouten nodig.

Echter als je OEM steelies hebt kan je normaal gesproken de bouten gebruiken die ook voor lichtmetaal gebruikt worden, deze boutgaten zijn zo gemaakt dat dit goed gaat. Die staan als je ware een beetje open zodat de konische bouten hier goed invallen en op aansluiten.
Vandaag de stalen velgen eronder gezet, en idd de OEM stalen velgen staan iets naar buiten, zodat de bouten gewoon passen :)

PIR3lly

Bericht door PIR3lly » 27 dec 2010, 10:36

En? Rijdt lekker hè, zo in de sneeuw?!

Mikkie

Bericht door Mikkie » 27 dec 2010, 11:15

Ik wist niets van eventueel andere bouten, dus heb ook gewoon die van mijn 16" lichtmetaal gebruikt voor de 15" staal. Gaat prima tot nu toe.

MindWarp

Bericht door MindWarp » 27 dec 2010, 11:35

:driving:

Rijd toch wel beter he?! een setje winter rubber ...
Afbeelding
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer - Bruce Lee"

Morzail

Bericht door Morzail » 27 dec 2010, 12:53

heb pas 1 km gereden, en het is hier meer ijs als sneeuw op het moment, maar van de week ff naar de winterefteling, dus km's genoeg om het uit te proberen ;D

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”