Verontrustend geluid rond de 2000 toeren
- Kingfisher
- Contacteer:
Verontrustend geluid rond de 2000 toeren
Sinds enige tijd maakt mijn 530d een piepend/schurend geluid wanneer de motor net rond de 2000 toeren draait.
Het vervelende is dat ie dit niet altijd doet, dus het is erg lastig om dit aan mijn dealer te laten horen, maar ik heb het nu even opgenomen in de hoop dat iemand het geluid kan plaatsen.
Zelf denk ik aan een riem die niet helemaal op spanning is, en hoop ik maar dat hiet niet de turbo is.
Het geluid ontstaat eigenlijk alleen als de motor echt goed op temperatuur is, dus na het rijden van lange afstanden.
Het geluidsfragment is hier te downloaden.
Vanaf 4-5 seconden hoor je het heel even, en dan weer van 16 tot 19 seconden.
Wie kan mij vertellen wat dit zou kunnen zijn, of het kwaad kan en wat er aan te doen is?
Het vervelende is dat ie dit niet altijd doet, dus het is erg lastig om dit aan mijn dealer te laten horen, maar ik heb het nu even opgenomen in de hoop dat iemand het geluid kan plaatsen.
Zelf denk ik aan een riem die niet helemaal op spanning is, en hoop ik maar dat hiet niet de turbo is.
Het geluid ontstaat eigenlijk alleen als de motor echt goed op temperatuur is, dus na het rijden van lange afstanden.
Het geluidsfragment is hier te downloaden.
Vanaf 4-5 seconden hoor je het heel even, en dan weer van 16 tot 19 seconden.
Wie kan mij vertellen wat dit zou kunnen zijn, of het kwaad kan en wat er aan te doen is?
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M
Re: Verontrustend geluid rond de 2000 toeren
Lijkt me geen turbo. Het lijk net of er even iets aanslaat.
Heb je misschien de climate control (airco) nog aanstaan? Zo ja probeer anders eens zonder airco. Komt het geluid echt voor vandaan of meer onder de auto?

After All It's Only A Weed That Turns To A Flower In Your Mind
- Kingfisher
- Contacteer:
Airco stond uit bij de opname. Het geluid lijkt van rechtsvoor te komen (vanuit de bestuurdersplaats gezien).
Sta ik vóór de auto met de kap open, dan lijkt het geluid van linksonder te komen maar het is dan lastiger te traceren dan van binnenuit. Overigens hoor je het geluid ook met de automaat in N.
Sta ik vóór de auto met de kap open, dan lijkt het geluid van linksonder te komen maar het is dan lastiger te traceren dan van binnenuit. Overigens hoor je het geluid ook met de automaat in N.
-
Fransosowitz
Persoonlijk kan ik het moeilijk horen op de opname. Maar het klinkt uit je omschrijving wel een beetje zoals ik ook een geluidje heb die uit de motor ruimte komt: ook als je in de auto zit aan de rechter kant. Ik heb natuurlijk wel een hele andere motor dan jij (op benzine).
Het is alleen hoorbaar als de motor echt goed op temperatuur is. Met het koudere weer van afgelopen tijd (zeg net onder 0) moet ik ca een half uur rijden voordat het hoorbaar is. Het geluidje klinkt bij mij als een soort trillinkje of krekel die onder de motorkap zit. Het is er een paar seconden, dan is het weer weg en dan komt het weer voor een paar seconden enz. Het is zeker geen hard geluid, maar doordat de auto verder erg stil is kun je het wel horen. Ik het het idee dat het bij mij niet toerental afhankelijk is: ik hoor het bij diverse snelheden (50,60,80 km/h) in diverse versnellingen.
Afgelopen vrijdag moest ik bij de garage zijn voor de winterbanden en heb de monteur naar dit geluid laten luisteren. Helaas moest ik even wachten op de monteur en was de motor al weer dusdanig afgekoeld dat het slecht hoorbaar was. Een echte diagnose kon dus niet gesteld worden alhoewel hij wel dacht te horen wat ik ook hoorde. Hij dacht dat het misschien iets met de verstuivers ofzo te maken kon hebben.
Misschien hebben "onze geluiden" niets met elkaar te maken, maar de momenten waarop het bij jou voorkomt en de plaats waar vandaan het komt lijken wel dezelfde te zijn.
Ben benieuwd of je er nog wat meer over kunt vertellen.
Het is alleen hoorbaar als de motor echt goed op temperatuur is. Met het koudere weer van afgelopen tijd (zeg net onder 0) moet ik ca een half uur rijden voordat het hoorbaar is. Het geluidje klinkt bij mij als een soort trillinkje of krekel die onder de motorkap zit. Het is er een paar seconden, dan is het weer weg en dan komt het weer voor een paar seconden enz. Het is zeker geen hard geluid, maar doordat de auto verder erg stil is kun je het wel horen. Ik het het idee dat het bij mij niet toerental afhankelijk is: ik hoor het bij diverse snelheden (50,60,80 km/h) in diverse versnellingen.
Afgelopen vrijdag moest ik bij de garage zijn voor de winterbanden en heb de monteur naar dit geluid laten luisteren. Helaas moest ik even wachten op de monteur en was de motor al weer dusdanig afgekoeld dat het slecht hoorbaar was. Een echte diagnose kon dus niet gesteld worden alhoewel hij wel dacht te horen wat ik ook hoorde. Hij dacht dat het misschien iets met de verstuivers ofzo te maken kon hebben.
Misschien hebben "onze geluiden" niets met elkaar te maken, maar de momenten waarop het bij jou voorkomt en de plaats waar vandaan het komt lijken wel dezelfde te zijn.
Ben benieuwd of je er nog wat meer over kunt vertellen.
- Kingfisher
- Contacteer:
Het lijkt er inderdaad op dat de momenten en locatie overeenkomen. Maar bij mij is het echt toerentalafhankelijk, en eigenlijk is het alleen waar te nemen bij lage snelheden. Dat zal echter te maken hebben met de rijgeluiden.
Het geluid is op zich (binnen in de auto) al behoorlijk op de achtergrond en een ander zou het misschien helemaal niet opgemerkt hebben, maar ik ben allergisch voor bijgeluiden, trillinkjes en krekels.
Met de kap open is het ook best lastig te localiseren, omdat de herrie van het blok dan weer overstemt. Het is het best te beschrijven als een sjieieieuieieieuieieie-geluid en ik geef toe dat de opname niet ideaal is, maar vooral vanaf 14 seconden (tot 19 sec) is het geluid met koptelefoon of volume wat hoger goed te horen.
Volgende week komt een monteur mijn auto ophalen als hij voor zijn €€€€-beurt naar de dealer moet, ik zal hem dan mijn opname eens voorleggen, misschien kan hij er wat mee.
Het is zo lastig om een goede diagnose te stellen met geluiden die er dan wel en dan weer niet zijn....
Het geluid is op zich (binnen in de auto) al behoorlijk op de achtergrond en een ander zou het misschien helemaal niet opgemerkt hebben, maar ik ben allergisch voor bijgeluiden, trillinkjes en krekels.
Met de kap open is het ook best lastig te localiseren, omdat de herrie van het blok dan weer overstemt. Het is het best te beschrijven als een sjieieieuieieieuieieie-geluid en ik geef toe dat de opname niet ideaal is, maar vooral vanaf 14 seconden (tot 19 sec) is het geluid met koptelefoon of volume wat hoger goed te horen.
Volgende week komt een monteur mijn auto ophalen als hij voor zijn €€€€-beurt naar de dealer moet, ik zal hem dan mijn opname eens voorleggen, misschien kan hij er wat mee.
Het is zo lastig om een goede diagnose te stellen met geluiden die er dan wel en dan weer niet zijn....
-
Fransosowitz
Wat betreft het allergisch zijn voor bijgeluiden etc: ik ken dat, ik heb die afwijking ook...
Mocht je wat meer info hebben, dan lezen we dat natuurlijk graag!
Mocht je wat meer info hebben, dan lezen we dat natuurlijk graag!
Ik heb met een 525 TDS ook iets dergelijks gehad.
Raar trillend geluidje. Alleen bij warme motor en bepaald toerental.
telkens als ik naar de garage ging en het wilde laten horen deed die het niet.
Kwam er later achter dat een slang van de verwarming/koeling warm werd en iets uitzette en dan net wel/niet tegen een stuk plaatwerk "leunde". Nadat ik een stukje verwarmingsbuis isolatie (had toen niets beters bij de hand) er tussen had gepropt heb ik er 300.000 km niets meer van vernomen.
P.s.: er er hier meer met zo'n allergie. Ik kan ook niet tegen foutmeldingen of dito melding lampjes in het dashboard.
Raar trillend geluidje. Alleen bij warme motor en bepaald toerental.
telkens als ik naar de garage ging en het wilde laten horen deed die het niet.
Kwam er later achter dat een slang van de verwarming/koeling warm werd en iets uitzette en dan net wel/niet tegen een stuk plaatwerk "leunde". Nadat ik een stukje verwarmingsbuis isolatie (had toen niets beters bij de hand) er tussen had gepropt heb ik er 300.000 km niets meer van vernomen.
P.s.: er er hier meer met zo'n allergie. Ik kan ook niet tegen foutmeldingen of dito melding lampjes in het dashboard.
- lekkerwijf1
@ Fransosowitz
Ik denk dat jou flexibele uitlaatdeel kapot is.
Dit heb ik nu al twee keer met een e60 gehad.
En klinkt precies zoals je omschrijft.
@ kingfisher ikzelf kan het filmpje niet openen ik kan dus nie bedenken wat er mee zal zijn ?
Maar als het ook het krekel geluid is ga er dan ook maar van uit dat het flexibele uitlaatdeel kapot is.
Ik denk dat jou flexibele uitlaatdeel kapot is.
Dit heb ik nu al twee keer met een e60 gehad.
En klinkt precies zoals je omschrijft.
@ kingfisher ikzelf kan het filmpje niet openen ik kan dus nie bedenken wat er mee zal zijn ?
Maar als het ook het krekel geluid is ga er dan ook maar van uit dat het flexibele uitlaatdeel kapot is.
-
Fransosowitz
@lekkerwijf1: ik ben geen technicus, kun je me vertellen wat dat precies is en waar het zit? En sowieso: mijn auto is nu net 1 jaar oud met nog geen 20.000km op de teller: kan dat nu al kapot zijn?
- lekkerwijf1
Fransosowitz sorry Voor mijn conclusie.
Gezien de km-stand zoals je aangeeft zal dit niet het flexibele uitlaatstuk ziijn.
Vaak gaan ze schrapen/krekelen rond de 180.000/200.000 km.
Het flexibele uitlaat stuk zitten midden onder de auto bij de voordeuren.
Als je hieraan gaat duwen moet deze rammelen.
Mischien een hitteschild wat los zit ?
Gezien de km-stand zoals je aangeeft zal dit niet het flexibele uitlaatstuk ziijn.
Vaak gaan ze schrapen/krekelen rond de 180.000/200.000 km.
Het flexibele uitlaat stuk zitten midden onder de auto bij de voordeuren.
Als je hieraan gaat duwen moet deze rammelen.
Mischien een hitteschild wat los zit ?
-
Fransosowitz
Geen probleem hoor Lekkerwijf1!
Ben al lang blij dat je meedenkt!
Het is bij mij ook maar een heel subtiel geluidje/trillinkje... maar ik zal nog eens kijken als de motor warm is of ik het geluidje wat beter kan lokaliseren.
Het is bij mij ook maar een heel subtiel geluidje/trillinkje... maar ik zal nog eens kijken als de motor warm is of ik het geluidje wat beter kan lokaliseren.
F10 M5, E88 125i, E70 3.0d, R1150r
- Kingfisher
- Contacteer:
@a90: ik weet niet of je opmerking voor mij of Fransosowitz is, maar het geluid dat ik hoor is anders dan de fan noise waarop ze het op het bimmerfest forum hebben. Het klinkt echt als een slippende riem op een poelie.
- Kingfisher
- Contacteer:
Zojuist is mijn auto teruggebracht door de dealer na een flinke reparatiebeurt, waaronder niveauregeling, inlaatspruitstuk en een nieuw uitlaatspruitstuk aangezien mijn bange vermoeden klopte dat deze gescheurd was en dus lekte.
De monteur die de auto terugbracht zei al dat hij het geluid niet meer hoorde en ook ik heb tijdens een rondje van een paar kilometer het vreemde geluid niet meer gehoord. Het lijkt er op dat de lekken (of het lek) in het uitlaatsysteem de veroorzaker was van het fluitende geluid.
Hopelijk is dit probleem dus opgelost.
De monteur die de auto terugbracht zei al dat hij het geluid niet meer hoorde en ook ik heb tijdens een rondje van een paar kilometer het vreemde geluid niet meer gehoord. Het lijkt er op dat de lekken (of het lek) in het uitlaatsysteem de veroorzaker was van het fluitende geluid.
Hopelijk is dit probleem dus opgelost.