sproeiers bij xenon-lampen?
- darkdriver
sproeiers bij xenon-lampen?
hallo
ik had laatst een discussie met men vader over xenon-lampen.
Hij zei dat je bij xenon standaard ook koplampsproeiers hebt.
Ik geloof dit niet, maar wie heeft gelijk?
grtz
ik had laatst een discussie met men vader over xenon-lampen.
Hij zei dat je bij xenon standaard ook koplampsproeiers hebt.
Ik geloof dit niet, maar wie heeft gelijk?
grtz

Re: sproeiers bij xenon-lampen?
Enige wat ik je zou kan vertellen is dat vanaf een bepaald bouwjaar koplampsproeiers verplicht zijn bij xenon, meende 2006.
Bij origineel xenon zitten de afgelopen jaren idd standaard sproeiers.
Ik dacht dat dit verplicht is vanaf bwjr 2007. (dus ook voor aftermarket spul)
Mijn vorige e46's hadden beide oem xenon en ook beide een sproei-installatie.
bwjr 2000 en 2001
Ik dacht dat dit verplicht is vanaf bwjr 2007. (dus ook voor aftermarket spul)
Mijn vorige e46's hadden beide oem xenon en ook beide een sproei-installatie.
bwjr 2000 en 2001
MIjn coupe van 2000 heeft orgineel xenon en ook sproeiers.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
- largeproject
- Contacteer:
Afwerk is het verplicht.sproeiers en automatische hoogteregeling.
Later inbouw niet,hoewel de regels wel vaak veranderen en soms ook weer terug gedraait worden hoef je bij mijn weten bij aftersales niet aan die verplichting te voldoen.
Hoewel een overijverig apk keurmeester de meeste auto's van "ons" zou kunnen afkeuren, omdat "we" oem xenon hebben ingebouwd en hij dus dit kunnen zien als af fabriek gemonteerd.
Later inbouw niet,hoewel de regels wel vaak veranderen en soms ook weer terug gedraait worden hoef je bij mijn weten bij aftersales niet aan die verplichting te voldoen.
Hoewel een overijverig apk keurmeester de meeste auto's van "ons" zou kunnen afkeuren, omdat "we" oem xenon hebben ingebouwd en hij dus dit kunnen zien als af fabriek gemonteerd.
Je vader heeft gelijk. Op jou FL horen ook sproeiers te zitten. Haal die lijsten onder je koplampen er maar eens af. Misschien zit de sproei-installatie er nog wel onder.
- largeproject
- Contacteer:
Ja hoor,BMW gaat zijn sproeiers verstopelen...........
Als ze af werk gemonteerd zijn,dan zitten ze gewoon zichtbaar gemonteerd achter de uitsparing onder de koplampen, krijgt echt nix cadeau bij BMW.
Denk dat de lampen naderhand zijn ingebouwd.
Al hoewel ik niet weet hoe de wetgeving in Belgie daar over is,hier is af fabriek xenon,dan auto.hoogteversteling en reining inst.verplicht.
Als ze af werk gemonteerd zijn,dan zitten ze gewoon zichtbaar gemonteerd achter de uitsparing onder de koplampen, krijgt echt nix cadeau bij BMW.
Denk dat de lampen naderhand zijn ingebouwd.
Al hoewel ik niet weet hoe de wetgeving in Belgie daar over is,hier is af fabriek xenon,dan auto.hoogteversteling en reining inst.verplicht.
@largeproject.
Was bij mij toch ook zo! Misschien heeft deze auto ook wel eens een tikje gehad en is het op deze manier gefixed.
Er is niemand die dat jou verteld bij aankoop. En als je niet zeker weet of het er wel of niet op hoort, dan kijk je er dus ook niet van op als het er niet op zit.
Snelste manier om te kijken of het er op zit, of heeft gezeten, is even je tank van je ruitenwisservloeistof bekijken. Zit daar een tweede pompje op met leidingen die naar voor lopen dan weet je genoeg.
Grt, René
Was bij mij toch ook zo! Misschien heeft deze auto ook wel eens een tikje gehad en is het op deze manier gefixed.
Er is niemand die dat jou verteld bij aankoop. En als je niet zeker weet of het er wel of niet op hoort, dan kijk je er dus ook niet van op als het er niet op zit.
Snelste manier om te kijken of het er op zit, of heeft gezeten, is even je tank van je ruitenwisservloeistof bekijken. Zit daar een tweede pompje op met leidingen die naar voor lopen dan weet je genoeg.
Grt, René
- Edit:
- Maar ik zie dat ze bij darkdriver gewoon op de auto zitten. Dus het zal wel om het feit gaan. Ja, bij originele xenon of fabriek horen koplampsproeiers.
-
Griffendahl
Koplampsproeiers zijn idd standaard bij xenon af-fabriek. Omdat het in verschillende landen (volgens mij oa. België en Duitsland) gewoon wettelijk verplicht is icm met xenon, dit is vanwege het feit dat je met vuil besmeurde xenon koplampen een diffuser licht geven en hierdoor is er meer risico dat je je tegenligger verblindt.
Wetgeving omtrent Xenon verlichting
Auto's die af fabriek met Xenon verlichting geleverd worden dienen te zijn uitgerust met automatische niveau regeling en een wis/was installatie op de koplampen. Echter voor de Xenon conversiesets voor de aftermarket geldt dit niet. De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft te kennen gegeven dat bij de APK keuring alleen gelet wordt op het lichtbeeld. Dit lichtbeeld veranderd na de Xenonconversie niet omdat het brandpunt van de Xenonlamp in de bestaande reflector hetzelfde blijft. Hierdoor is het tevens mogelijk geworden om ook nieuwe auto's met Xenon conversie sets uit te rusten.
Topkwaliteit met de juiste brandpuntafstand
AEMW levert alleen topkwaliteit Xenon verlichting , dus geen conversie ringen om de lampen "pas" te maken waardoor de brandpuntafstand niet goed is. Welke later bij de APK weer problemen opleveren.
Voertuigen na 31 december 2006
Voor personenauto's en bedrijfsauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 2006 en die zijn voorzien van dimlichten met gasontladingslicht-bronnen geldt dat deze dimlichten :
Voorzien moeten zijn van een koplampreinigings installatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd
Ingeschakeld moeten blijven wanneer het groot-licht brandt
Voorzien moeten zijn van een niveauregeling die de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig. Dit is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale afstelling van de lichtbundel op andere wijze wordt aangepast aan de beladingstoestand van het voertuig.
Voor auto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2007 en die voorzien zijn van xenon-verlichting gelden deze eisen dus niet.
APK Keuring Voor de APK hebben deze nieuwe regels geen gevolgen, omdat daar bij de APK niet op getoetst wordt. Voor de APK geldt dat het juiste lichtbeeld van de verplichte verlichting vooralsnog bepalend is
Auto's die af fabriek met Xenon verlichting geleverd worden dienen te zijn uitgerust met automatische niveau regeling en een wis/was installatie op de koplampen. Echter voor de Xenon conversiesets voor de aftermarket geldt dit niet. De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft te kennen gegeven dat bij de APK keuring alleen gelet wordt op het lichtbeeld. Dit lichtbeeld veranderd na de Xenonconversie niet omdat het brandpunt van de Xenonlamp in de bestaande reflector hetzelfde blijft. Hierdoor is het tevens mogelijk geworden om ook nieuwe auto's met Xenon conversie sets uit te rusten.
Topkwaliteit met de juiste brandpuntafstand
AEMW levert alleen topkwaliteit Xenon verlichting , dus geen conversie ringen om de lampen "pas" te maken waardoor de brandpuntafstand niet goed is. Welke later bij de APK weer problemen opleveren.
Voertuigen na 31 december 2006
Voor personenauto's en bedrijfsauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 2006 en die zijn voorzien van dimlichten met gasontladingslicht-bronnen geldt dat deze dimlichten :
Voorzien moeten zijn van een koplampreinigings installatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd
Ingeschakeld moeten blijven wanneer het groot-licht brandt
Voorzien moeten zijn van een niveauregeling die de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig. Dit is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale afstelling van de lichtbundel op andere wijze wordt aangepast aan de beladingstoestand van het voertuig.
Voor auto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2007 en die voorzien zijn van xenon-verlichting gelden deze eisen dus niet.
APK Keuring Voor de APK hebben deze nieuwe regels geen gevolgen, omdat daar bij de APK niet op getoetst wordt. Voor de APK geldt dat het juiste lichtbeeld van de verplichte verlichting vooralsnog bepalend is
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
- darkdriver
Ik heb ook oem Xenon met dus sproeiers.
Ik werd er gek van, met dit weer gebruik je ze nogal vaak, mijn motorkap zat iedere keer onder (slecht voor waxlaag)..en (winter)ruiterwisservloeistof ging snel. Uiteindelijk worden mijn koplampen ook niet echt schoner, dat houd ik zelf wel bij....tevens krijg je een soort aanslag op de lampen.
Dus ik heb de pomp naar de koplamp geblokkerd en alles netjes ingepakt met vochtbestendig tape.
Veel beter, geen spul over motorkap, doe al 3 maanden met 1 tank sproeiervloeistof...
alleen, zat ik met de APK eis, moet ik alles weer uitpakken en aansluiten....want de BMW dealer zegt dat ze verplicht zijn.....maar hier wordt het weer ontkend...??? :?
Ik werd er gek van, met dit weer gebruik je ze nogal vaak, mijn motorkap zat iedere keer onder (slecht voor waxlaag)..en (winter)ruiterwisservloeistof ging snel. Uiteindelijk worden mijn koplampen ook niet echt schoner, dat houd ik zelf wel bij....tevens krijg je een soort aanslag op de lampen.
Dus ik heb de pomp naar de koplamp geblokkerd en alles netjes ingepakt met vochtbestendig tape.
Veel beter, geen spul over motorkap, doe al 3 maanden met 1 tank sproeiervloeistof...
alleen, zat ik met de APK eis, moet ik alles weer uitpakken en aansluiten....want de BMW dealer zegt dat ze verplicht zijn.....maar hier wordt het weer ontkend...??? :?
BMW e91 LCI 320da Individual
zijn verplicht.
enne als je sproeit met korte stootjes sproeien de lampen niet
enne als je sproeit met korte stootjes sproeien de lampen niet
Ja probeer dat maar eens als je met ruim 130 over de duitse autobahn dendert terwijl alle pekel zooi en gesmolten sneeuw resten tegen je ruit aan spatten
Als je je lichten uit doet sproeien de lampen ook niet...maar ook dat is niet verstandig midden in de nacht...
Maar dus verplicht? dan spreek je hierboven weer tegen
Als je je lichten uit doet sproeien de lampen ook niet...maar ook dat is niet verstandig midden in de nacht...
Maar dus verplicht? dan spreek je hierboven weer tegen
BMW e91 LCI 320da Individual
Bij een APK moeten bij mijn wetende dingen werken die op de auto zitten. En aangezien ze er bij jou opzitten zouden je sproeiers dus moeten werken. Kwestie van alleen je stekkertje weer even aansluiten toch. Lijkt me niet heel veel werk.
Grt, René
Grt, René