Schokbrekers 'voor' vervangen.
- robertrobert
Re: Schokbrekers 'voor' vervangen.
-
Griffendahl
Je zet er dempers op dit nooit exact even stug zijn als de dempers die je had, je rust positie is dus soms anders, zeker omdat je alles ook nooit exact op dezelfde plek en evenvast terug kan zetten. Feitelijk krijg je dezelfde situatie als bij verlagen. Daarbij is alles los geweest en je zet het nooit exact zo vast... Ik zou sowieso even uitlijnen na zoiets.
Maar goed, ik ben sowieso niet vies van goed uitlijnen... Een nieuwe band is in mijn geval al flink duurder als een keertje uitlijnen.
Maar goed, ik ben sowieso niet vies van goed uitlijnen... Een nieuwe band is in mijn geval al flink duurder als een keertje uitlijnen.
-
Marc 320d
Rust positie mag niet echt bepaald worden door de dempers. Het beetje verende kracht dat in je demper zit zou toch weg moeten vallen tegen de veerkracht van je daadwerkelijke veren.
Ik zou ook niet perse uit gaan lijnen na vervangen van de dempers, maar meer om eerder genoemde reden dat het verstandig is dit eens in de zoveel tijd te laten doen. Het kan nu eenmaal verlopen door slijtage, maar ook door domweg rijden.
Ik zou ook niet perse uit gaan lijnen na vervangen van de dempers, maar meer om eerder genoemde reden dat het verstandig is dit eens in de zoveel tijd te laten doen. Het kan nu eenmaal verlopen door slijtage, maar ook door domweg rijden.
de dempers hebben in principe totaal geen invloed op de rijhoogte idd. Dempers bepalen alleen hoe snel de onafgeveerde massa verplaatst, niet hoe ver die verplaatst.
De ruststand wordt dus eigenlijk alleen bepaald door de veer, d8 ik, toch
?
De ruststand wordt dus eigenlijk alleen bepaald door de veer, d8 ik, toch
_______________________________Showroom________________________________

Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV

-
Griffendahl
Door dat die de snelheid dempt, dempt die ook de amplitude van de beweging, en daar mee dempt die dus niet alleen hoe snel maar ook hoe ver die verplaatst hoorRobbel schreef:de dempers hebben in principe totaal geen invloed op de rijhoogte idd. Dempers bepalen alleen hoe snel de onafgeveerde massa verplaatst, niet hoe ver die verplaatst.
Ik heb het ook niet over centimeters ofzo hoorMarc 320d schreef:Rust positie mag niet echt bepaald worden door de dempers. Het beetje verende kracht dat in je demper zit zou toch weg moeten vallen tegen de veerkracht van je daadwerkelijke veren.
nog even over de veerspanners.
bij de E46 haalde ik de hele demper+veer uit de auto en ging deze dan lekker op de werkbank in de bankschroef samendrukken met de veerspanners.
nu zag ik hier een handige tip:
wiel eraf, met een krik je vooras omhoog drukken en dan met de hand al meteen de veerspanners monteren als de veer al samengedrukt is!
bij de E46 haalde ik de hele demper+veer uit de auto en ging deze dan lekker op de werkbank in de bankschroef samendrukken met de veerspanners.
nu zag ik hier een handige tip:
wiel eraf, met een krik je vooras omhoog drukken en dan met de hand al meteen de veerspanners monteren als de veer al samengedrukt is!
Goeie tip 
@ Griff: ja klopt wat je zegt, dat ontbrak nog aan t verhaal
Maar ik doelde op de rijhoogte, die wordt in principe niet door de dempers bepaald.

- robertrobert
Monroe voor 129,00 stuk, niet t vergeten een rubbersetje voor de veren 15,00, en stofkappen 27,00
-
Griffendahl
Zo zie je maar weer... Goed gereedschap is het halve werk 
Bij ging alles overigens prima los...
Bij ging alles overigens prima los...
- robertrobert
Maar goed, ik zit er weer mee, die garageboy is op vakantie en kan pas 14 september bij hem terecht, 't moet worden uitgeboord of doorgeboord, dan kan je nl een lange bout er door duwen, of een nieuwe unit a 160euries, ben je gelijk overal van af....
balen zeg.. volgens mij kun je ze ook het beste met een (slag)luchtsleutel loshalen aangezien die de bout dan losschrikt zeg maar.. ging bij mij zodoende ook zonder problemen.
Magoed, hopen dat het allemaal weer op een fijne manier goedkomt iig dan maar

De demper bepaald nooit de rijhoogte van de auto, het is altijd de veer/veerspanning die bepaald hoe hoog de auto staat. De demping haalt wel de energie uit de de bewegingen van je ophanging waardoor je ophanging meer of minder inveert. Als je hele stugge veren monteert veert je auto tijdens het rijden bijna niet in terwijl als je hele slappe veren hebt de auto veel meer in kan veren tijdens het rijden of natuurlijk met een bepaalde belading. En dat kan allemaal met dezelfde dempers die volgens mij voornamelijk de uitgaande slag dempen. De ingaande slag wordt voornamelijk bepaald door de veren.Griffendahl schreef:Door dat die de snelheid dempt, dempt die ook de amplitude van de beweging, en daar mee dempt die dus niet alleen hoe snel maar ook hoe ver die verplaatst hoorHij haalt juist de pieken er op die manier ook uit. Een stuggere demper haalt meer snelheid uit de beweging, maar zorgt ook dat er minder ver ingeveerd wordt. De demper absorbeert namelijk energie, en een stuggere demper absorbeert meer energie.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
- robertrobert
Ja idd, dat was beter geweest, je loopt toch te ku&%#@ als je geen juiste spullen heb, ik was al op weg joh, had al het andere al los, moest enkel die ene bout nog losdraaienRobbel schreef:balen zeg.. volgens mij kun je ze ook het beste met een (slag)luchtsleutel loshalen aangezien die de bout dan losschrikt zeg maar.. ging bij mij zodoende ook zonder problemen.