318i M43 Motor wil soms niet aanslaan

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
slaxxx

318i M43 Motor wil soms niet aanslaan

Bericht door slaxxx » 10 aug 2010, 21:07

Beste forumleden/BMW liefhebbers,

Ik bezit nu sinds twee maanden een 318i met een M43 motor bj '99. In deze tijd heb ik drie keer problemen gehad met starten (heel wisselvallig), waarbij de motor niet wou aanslaan:

1. koude start, sloeg niet direct aan en toerenteller beweegde zich in eerste instantie ook niet. Pas na 2, 3 keer startenbewoog de toerenteller zich weer en sloeg de motor aan.
2. na korte rit en korte rust, bij op contact zetten sloeg de toerenteller op hol, daarna met starten hetzelfde als bij punt 1
3. koude start, hetzelfde als bij punt 2, dus ook hier sloeg eerst bij alleen contact de toerenteller op hol.

Het motorstoringslampje ging hierbij niet branden. Zelf verdenk ik de krukas- en/of nokkenassensor als mogelijke oorzaak. Het grote probleem is dat deze storing niet te reproduceren is.

Heeft iemand een idee of een tip of misschien iemand die hetzelfde heeft gehad?
Laatst gewijzigd door slaxxx op 13 aug 2010, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Marc 320d

Re: 318i M43 Motor wil soms niet aanslaan

Bericht door Marc 320d » 10 aug 2010, 22:03

Iemand een idee hoe dit bij de E46 met het motormanagement zit? Bij de E36 lag deze mooi in een vakje aan de bijrijderskant. Probleem was dat bij hevige regenval (of wasstraat) en verstopte afvoer er water bij kwam. Dit geeft dezelfde perikelen, iig de toerenteller die helemaal de weg kwijt was.

Bekende kwaal bij de E36, maar ik moet zeggen dat ik dit bij de E46 nog niet heb gehoord...

slaxxx

Re: 318i M43 Motor wil soms niet aanslaan

Bericht door slaxxx » 13 aug 2010, 15:56

Heb de auto laten uitlezen en er zat een storing van de nokkenassensor in het geheugen. Maar meteen een nieuwe gehaald en erin gezet. De defecte was nog een oud type (oud type is niet over de gehele lengte even dik, de nieuwe wel).

In ieder gval bedankt voor het meedenken en ik hoop met mijn ervaring iemand anders te kunnen helpen!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”