Radiovoorbeiding?
Radiovoorbeiding?
Sinds afgelopen week heb ik de auto van mijn ouders overgenomen, een BMW 316i Compact uit 1994. Zie ook mijn topic: even voorstellen.
Ik ben een totale nitwit op het gebied van auto-electronica, vandaar dient zich meteen het eerste probleem al aan.
Mijn 316 heeft geen radio aan boord. Sterker nog, de complete radiovoorbereiding (stroomvoorziening, luidsprekerkabels e.d.) ontbreekt. Nu loop ik met het idee om een autoradio aan te sluiten op bijv. de sigarettenaansteker of het digitale klokje naast het radiogat. Of zijn er wellicht handigere alternatieven? Wie kan mij helpen, hoe ik dit project het best kan aanpakken?
Alvast bedankt!
Ik ben een totale nitwit op het gebied van auto-electronica, vandaar dient zich meteen het eerste probleem al aan.
Mijn 316 heeft geen radio aan boord. Sterker nog, de complete radiovoorbereiding (stroomvoorziening, luidsprekerkabels e.d.) ontbreekt. Nu loop ik met het idee om een autoradio aan te sluiten op bijv. de sigarettenaansteker of het digitale klokje naast het radiogat. Of zijn er wellicht handigere alternatieven? Wie kan mij helpen, hoe ik dit project het best kan aanpakken?
Alvast bedankt!
Re: Radiovoorbeiding?
Die radio voorbereiding moet er liggen. Er zit immers standaard bij aflevering een radio in.
Wellicht kijk je niet goed genoeg ?
Er zat standaard zeker geen radio in deze compact! Hij is van juni 1994, destijds 1 van de eerst geleverde exemplaren in NL. De aankooppapieren zijn nog aanwezig en radiovoorbereiding was toen een optie tegen meerprijs. Niet eens zo raar, dit was in die tijd bij meerdere merken het geval. Mijn ouders waren eerste eigenaar, waardoor ik de hele achtergrond van de auto ken.
Gisteren heb ik het dashboardkastje + omliggende paneel losgeschroefd. Hierachter lag een dikke horizontale kabelboom en een zwarte 'stekkerdoos' met diverse stekkers erin en nog volop ruimte. Kan ik hier iets mee? Let wel, ik ben echt een leek op dit gebied.
Weet iemand hoe ik het verder kan aanpakken?
Gisteren heb ik het dashboardkastje + omliggende paneel losgeschroefd. Hierachter lag een dikke horizontale kabelboom en een zwarte 'stekkerdoos' met diverse stekkers erin en nog volop ruimte. Kan ik hier iets mee? Let wel, ik ben echt een leek op dit gebied.
Weet iemand hoe ik het verder kan aanpakken?
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Yves. schreef:Kan ik hier iets mee? Let wel, ik ben echt een leek op dit gebied.![]()
UitbestedenYves. schreef:Weet iemand hoe ik het verder kan aanpakken?
Zonder gekheid; de stroom voor de radio heeft zijn eigen plekkie in het zekeringskastje.
Ik zou de stroom in ieder geval daar weghalen, zodat het ook afgezekerd is.
Wellicht kan je een kabelboom bij BMW kopen?
als er helemaal niks voorbereid is kan ik het niet echt aanraden om het zelf te gaan proberen als leek.
al kan ik me haast niet voorstellen dat er niks voorbereid is. want dan zit er ook geen antenne in je achterruit verwerkt? of is dat zowiezo nooit bij een E36 compact?
al kan ik me haast niet voorstellen dat er niks voorbereid is. want dan zit er ook geen antenne in je achterruit verwerkt? of is dat zowiezo nooit bij een E36 compact?
-- Houdoe wanne --
Er is inderdaad geen antenne aanwezig, al dan niet verwerkt in de achterruit.
Ben inmiddels ook bij drie bedrijfjes langs geweest, maar die waren allen niet echt happig op dit klusje. Bovendien ook erg sceptisch over hoe het aan te pakken. Ik had vooraf niet verwacht dat het blijkbaar nogal een issue is om een radio in te laten bouwen. Als ik het uitbesteed, zal het in ieder geval flink in de papieren lopen, daar ben ik al wel achter... :?
Ben inmiddels ook bij drie bedrijfjes langs geweest, maar die waren allen niet echt happig op dit klusje. Bovendien ook erg sceptisch over hoe het aan te pakken. Ik had vooraf niet verwacht dat het blijkbaar nogal een issue is om een radio in te laten bouwen. Als ik het uitbesteed, zal het in ieder geval flink in de papieren lopen, daar ben ik al wel achter... :?
ja er komt stiekem heel wat bij kijken.
ervoor zorgen dat de radio kan werken is op zich natuurlijk niet zo'n probleem. maar wil je het echt hebben zoals het hoort..
contacttslot/schakelaar op stand 1 --> radio aan
contact in stand 2 --radio nog steeds aan
contact starten - > radio uit
contact weer in 2 - > radio aan
contact stand 1 - > radio aan
contact op 0 - > radio uit
je zou als antenne zo'n bumperantenne kunnen nemen die je bijvoorbeeld in de achterbumper plakt. maar dan moet je dus een antenne kabel naar voren toe trekken. ik neem aan dat die tegenwoordig ook wel goede kwaliteit signalen op kunnen vangen. anders zou je weer in het plaatwerk moeten boren om een antenne op het dak te zetten
en dan via de A-stijl bekleding naar beneden doen, maar om de antenne in het dak te monteren moet ook de hemelbekleding eruit
ipv het aan en uit zetten met het contactslot gewoon met de knoppen van de radio zou al heel wat bekabeling schelen
dan sluit je alles gewoon direct aan op de accu (uiteraard met een zekering er tussen, maar dan kan dat een losse zekeringhouder zijn en dus niet eentje van de zekering kast)
voor het leggen van de speakerkabels moeten de deurpanelen eraf, tenminste als daar de speakers in zitten bij een compact? bij mij zitten ze namelijk bij mij voeten net voor de deur ('95 sedan)
en dan ff een paar isostekkers halen. aan de bruine worden dan de speaker kabels gesoldeerd. en de zwarte voor de stroom aansluitingen (+ en -) welke kabel waaraan moet kun je wel op internet vinden
Dus enig ervaring met schroeven aan een auto, of gewoon wat handigheid is wel nodig. Hoe handig je bent kun je zelf dan het beste inschatten
ervoor zorgen dat de radio kan werken is op zich natuurlijk niet zo'n probleem. maar wil je het echt hebben zoals het hoort..
contacttslot/schakelaar op stand 1 --> radio aan
contact in stand 2 --radio nog steeds aan
contact starten - > radio uit
contact weer in 2 - > radio aan
contact stand 1 - > radio aan
contact op 0 - > radio uit
je zou als antenne zo'n bumperantenne kunnen nemen die je bijvoorbeeld in de achterbumper plakt. maar dan moet je dus een antenne kabel naar voren toe trekken. ik neem aan dat die tegenwoordig ook wel goede kwaliteit signalen op kunnen vangen. anders zou je weer in het plaatwerk moeten boren om een antenne op het dak te zetten
ipv het aan en uit zetten met het contactslot gewoon met de knoppen van de radio zou al heel wat bekabeling schelen
dan sluit je alles gewoon direct aan op de accu (uiteraard met een zekering er tussen, maar dan kan dat een losse zekeringhouder zijn en dus niet eentje van de zekering kast)
voor het leggen van de speakerkabels moeten de deurpanelen eraf, tenminste als daar de speakers in zitten bij een compact? bij mij zitten ze namelijk bij mij voeten net voor de deur ('95 sedan)
en dan ff een paar isostekkers halen. aan de bruine worden dan de speaker kabels gesoldeerd. en de zwarte voor de stroom aansluitingen (+ en -) welke kabel waaraan moet kun je wel op internet vinden
Dus enig ervaring met schroeven aan een auto, of gewoon wat handigheid is wel nodig. Hoe handig je bent kun je zelf dan het beste inschatten
-- Houdoe wanne --
Vergis je niet, er zijn daadwerkelijk (geloof het of niet) E36's geleverd zónder radiovoorbereiding (en dus ook zonder radio).Fabian79 schreef:Die radio voorbereiding moet er liggen. Er zit immers standaard bij aflevering een radio in.
Ben het al een aantal keren tegen gekomen
Trouwens, ik heb nog wel een aantal complete radio / audio kabelbomen liggen voor de E36, wegens ombouw van diverse circuit auto's (h)
www. M3 register .nl
wellicht kun je hem beter een PM sturen heb al ff niks meer van hem gehoord
-- Houdoe wanne --