Motor Flush
Motor Flush
Vraag: Wie heeft hier ervaringen met hun motor Flushen????
Ik heb momenteel last van tikkende klepstoters en vroeg mij af of een flush aan of af te raden is!?
Is het reel om te zeggen dat dit verstoppingen kan veroorzaken of niet?
Heb vorigjaar olie 3x achterelkaar olie+filter vernieuwd maar bleef gelijk (na 20min) weer git zwart worden.
Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om er een halfsyntheet(10w40.maximaledikte voor deze motor) in te doen vanwege de reinigende werking van een volsynthetische olie. Ik was namelijk bang voor een eventuele verstopping.
Hierna bleef de olie wel behoorlijk schoon ook na 6000k.
maar nu sinds 2 dagen 1 of 2 klepstoters lawaai maken, zou misschien flushen en daarna weer overstappen op volsynthetische 5w30 olie de oplossing kunnen zijn.
Kortom: Kan het kwaad of niet? graag jullie ERVARINGEN hierover!
Alvast Bedankt!
Ik heb momenteel last van tikkende klepstoters en vroeg mij af of een flush aan of af te raden is!?
Is het reel om te zeggen dat dit verstoppingen kan veroorzaken of niet?
Heb vorigjaar olie 3x achterelkaar olie+filter vernieuwd maar bleef gelijk (na 20min) weer git zwart worden.
Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om er een halfsyntheet(10w40.maximaledikte voor deze motor) in te doen vanwege de reinigende werking van een volsynthetische olie. Ik was namelijk bang voor een eventuele verstopping.
Hierna bleef de olie wel behoorlijk schoon ook na 6000k.
maar nu sinds 2 dagen 1 of 2 klepstoters lawaai maken, zou misschien flushen en daarna weer overstappen op volsynthetische 5w30 olie de oplossing kunnen zijn.
Kortom: Kan het kwaad of niet? graag jullie ERVARINGEN hierover!
Alvast Bedankt!
Laatst gewijzigd door 318ci bos op 30 mar 2010, 21:23, 2 keer totaal gewijzigd.
-
luitenjan
Re: Motor Flush
3 weken geleden is mijn 320d (bj2000) geflushed. KM stand nu 308.000. De auto "stinkt" minder als hij stationair draait.
Motor loopt voor mijn gevoel mooier rond. ik had overigens geen olieverbruik, het leek me verstandig na 300/k gereden te hebben het blok eens te spoelen.

Motor loopt voor mijn gevoel mooier rond. ik had overigens geen olieverbruik, het leek me verstandig na 300/k gereden te hebben het blok eens te spoelen.
Je hebt speciale flesjes hier voor. bijv. Forte en Tunap maken deze.
Haal ze dan niet van halfords ofzow, maar ga naar een echte automaterialenzaak. Rijsbergen is een goed voorbeeld.
Volg dan ook de aanwijzing op het flesje. Meestal is het bij de olie gooien en dan de motor 5 minuten stationair laten draaien.
Daarna olie en filter vernieuwen.
Dit is dus een voorbeeld, maar volg dus de gebruiksaanwijzing goed op.
Op zich moet het geen kwaad kunnen. Deze middelen zijn er voor gemaakt en worden ook vaker bij garages gebruikt.
Ook zijn er toevoegingen die bij je brandstof kunnen om het brandstofsysteem te reinigen. Ik zou moeteen een combinatie van beiden gebruiken om meteen maar alles aan te pakken.
Wissel dan meteen ook je luchtfilter en eventueel de bougies (bij benzine auto), dan weet je in ieder geval dat dat ook weer goed zit en daar geen problemen meer vandaan komen. (bougies niet te vast zetten max 25nm)
Haal ze dan niet van halfords ofzow, maar ga naar een echte automaterialenzaak. Rijsbergen is een goed voorbeeld.
Volg dan ook de aanwijzing op het flesje. Meestal is het bij de olie gooien en dan de motor 5 minuten stationair laten draaien.
Daarna olie en filter vernieuwen.
Dit is dus een voorbeeld, maar volg dus de gebruiksaanwijzing goed op.
Op zich moet het geen kwaad kunnen. Deze middelen zijn er voor gemaakt en worden ook vaker bij garages gebruikt.
Ook zijn er toevoegingen die bij je brandstof kunnen om het brandstofsysteem te reinigen. Ik zou moeteen een combinatie van beiden gebruiken om meteen maar alles aan te pakken.
Wissel dan meteen ook je luchtfilter en eventueel de bougies (bij benzine auto), dan weet je in ieder geval dat dat ook weer goed zit en daar geen problemen meer vandaan komen. (bougies niet te vast zetten max 25nm)
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Ga er maar van uit dat die prut behoorlijk aggressief is.
Ik zou er niet op tegen zijn om het te gebruiken, maar hooguit 1x per 2 jaar ofzo.
Als je vaker moet flushen, is er iets anders aan de hand met je motor. Dat zou ik dan eerst eens oplossen.
Ik heb mijn eerste diesel eens laten spoelen, en merkte eigenlijk geen verschil...
Maar die auto liep (toen) nog goed. (paar duizend km's trappen later natuurlijk niet meer...)
Ik zou er niet op tegen zijn om het te gebruiken, maar hooguit 1x per 2 jaar ofzo.
Als je vaker moet flushen, is er iets anders aan de hand met je motor. Dat zou ik dan eerst eens oplossen.
Ik heb mijn eerste diesel eens laten spoelen, en merkte eigenlijk geen verschil...
Maar die auto liep (toen) nog goed. (paar duizend km's trappen later natuurlijk niet meer...)
Ok dank voor jullie reacties.
Toch twijfel ik nog steeds of ik dit zal doen.
Misschien is het wel verstandiger om gewoon de huidige olie te vervangen voor 5w30 of 5w40 zonder flush??
Toch twijfel ik nog steeds of ik dit zal doen.
Misschien is het wel verstandiger om gewoon de huidige olie te vervangen voor 5w30 of 5w40 zonder flush??
BMW zelf raad het ten zeerste af om apdaptieven toe te voegen aan zowel olie en brandstof, staat ook in je handleiding.
Mijn buurman is werkzaam bij de BMW dealer als monteur en die zegt ook absoluut niet doen.
is inderdaad vrij agresief spul.
Mijn buurman is werkzaam bij de BMW dealer als monteur en die zegt ook absoluut niet doen.
is inderdaad vrij agresief spul.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
-
Stamp-CTRL
BMW heeft laatst zelf bij mijn 330i voorgesteld om een flush met Forte uit te voeren.
Gezien de prijs (c.a. E450,- voor flushen + olie & filter) heb ik hiervan af gezien en eerst het carterventilatie/klep laten vervangen. Probleem was hierna ook weg.
De dealer zou Forte gebruipt hebben en dan de motor eerst c.a. 1 uur stationair laten draaien en vervolgens op steeds andere toerentallen. Hierna zou de olie en het filter vervangen worden. Mede omdat mijn olie nog maar 5000km oud was heb ik hier niet voor gekozen.
Gezien de prijs (c.a. E450,- voor flushen + olie & filter) heb ik hiervan af gezien en eerst het carterventilatie/klep laten vervangen. Probleem was hierna ook weg.
De dealer zou Forte gebruipt hebben en dan de motor eerst c.a. 1 uur stationair laten draaien en vervolgens op steeds andere toerentallen. Hierna zou de olie en het filter vervangen worden. Mede omdat mijn olie nog maar 5000km oud was heb ik hier niet voor gekozen.
330i is the way to go
-
Alex_
450 euro?!!! Een flesje van dat spul kost nog geen 2 tientjes en de olie en het filter zijn ook de kosten niet. Overigens lees ik in het startbericht dat de motor tikt. Wynn's heeft een speciaal goedje dat specifieker op de Hydraulische klepstoters werkt. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ben werkzaam bij een automaterialenzaak en wij verkopen het vrij vaak aan garage's! Ben overigens niet van mening dat zoiets kwaad kan, anders zouden wij er klachten over moeten hebben en dat gebeurt niet. Dat BMW meldt dat je niks mag toevoegen en/of mengen kan ook zijn om zichzelf in te dekken bij bijv een nieuwe auto met garantie.
EDIT: linkje naar het product: http://wynns.nl/Index.php/nl/x/30?cId=2&bId=768
Gr
Alex
EDIT: linkje naar het product: http://wynns.nl/Index.php/nl/x/30?cId=2&bId=768
Gr
Alex
Laatst gewijzigd door Alex_ op 31 mar 2010, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
EDWIN G.
Ik heb 2x Wynn's dieseladditief toegevoegd bij het tanken omdat mijn 525 nogal een (hele grote) roetwolk uitbraakte tijdens wat voller optrekken....
En het kan aan mij liggen, maar..... ik krijg het idee dat hij wat mooier loopt en van de roetwolken is bijna geen spoor meer te bekennen.
Dit is natuurlijk niet te vergelijken met flushen, maar toch.....
En het kan aan mij liggen, maar..... ik krijg het idee dat hij wat mooier loopt en van de roetwolken is bijna geen spoor meer te bekennen.
Dit is natuurlijk niet te vergelijken met flushen, maar toch.....
Das dus het reinigen van je brandsofsysteem 
-
EDWIN G.
Eeeeeh, Ja .... 8P
Maarre ik wilde ook even een duit in het zakje doen
en het opnemen voor dit soort spul
Ik wilde alleen melden dat de additieven blijkbaar werken (met de uiterst gelimiteerde ervaring die ik heb)
Ik vond het vroeger ook bullsh.... maar daar kom ik nu toch een klein beetje van terug...
Maarre ik wilde ook even een duit in het zakje doen
Ik wilde alleen melden dat de additieven blijkbaar werken (met de uiterst gelimiteerde ervaring die ik heb)
Ik vond het vroeger ook bullsh.... maar daar kom ik nu toch een klein beetje van terug...
Dan moet je eens producten van tunap of forte proberen, die werken nog een stuk beter 
-
EDWIN G.
Die kende ik nog niet
Ben gewoon gegaan voor de bekendste naam (dan zal het wel goed zijn), zoals gezegd : ik had er geen ervaring mee...
Is dat gewoon algemeen verkrijgbaar ?
Ben gewoon gegaan voor de bekendste naam (dan zal het wel goed zijn), zoals gezegd : ik had er geen ervaring mee...
Is dat gewoon algemeen verkrijgbaar ?
Is een motor flush ook aan te raden op een KM stand van 245.XXX? Heb gehoord dat je blok hierdoor kan gaan zweten :? Omdat; mochten er scheurtjes in je blok zitten, die nu natuurlijk met vuil verstopt zitten dan schoon geflushd worden en daardoor je blok mogelijk kan gaan zweten?
Increase the Peace!