Stationair draaien, vermogenverlies, etc.
Stationair draaien, vermogenverlies, etc.
Hoi, ik weet dat er hier al enkele topics staan met gelijkaardige problemen maar ik heb tot nu toe niet echt een toereikend antwoord of oplossing op mijn problemen gelezen, daarom doe ik mijn eigen verhaal eventjes:
Eerst en vooral rijd ik met een E46 320d bj 2001 (de 136pk dus), hij is gechip'et naar om en bij 160pk, (door vorige eigenaar gedaan) ik heb de wagen ondertussen al een klein half jaar in mijn bezit.
In het begin liep alles wonderwel, fantastisch vermogen had hij, gemakkelijk 220cdi's en dergelijke kunnen bijhouden zonder flat out te gaan, mijn verbruik lag om en bij de 6l/100km.
Na een tijdje begonnen de problemen, soms leek het of ie zomaar 100pk had ingeboet maar dit verdween even snel als het kwam dus stond ik er niet echt bij stil (niet echt slim, ik weet het).
Een tweetal maand later was het jammer genoeg meer regel dan uitzondering. Kwam er ook nog eens bij dat hij bij hernemingen effe leek stil te vallen om dan toch maar door te gaan. Ook begon hij bij stationair draaien (koud of warm, maakt niet uit) erg onregelmatig te draaien. Op de koop toe kwam er verschrikkelijk veel rook uit men uitlaat (en stonken dat het deed..) en kwam er erg ongezonde lucht uit men airco.
Ik heb dan maar mijn wagen binnen gedaan bij de bmw-dealer in mijn buurt, zijn bevindingen waren volgende:
-LMM kapot
-Katalysator gescheurd (?)
-Flexibel kapot
-Thermostaat kapot
Momenteel zijn mijn katalysator, flexibel en thermostaat gefixt, en komt er geen giftige lucht meer uit m'n airco, ook het "stilvallen" bij hernemingen lijkt weg. M'n LMM heb ik bewust nog niet laten vervangen want hij wou enkel de standaard Bosch steken, aan een Pierburg wou hij niet beginnen (Bosch is het beste, blabla, typische dealerpraat).
Mijn wagen is nu nog altijd mega loom (had ik ook niet anders verwacht), en stationair draaiend is hij nog altijd een ramp. Mijn dealer vermoedt dat het of met de injectiepomp, of met één van de injectoren te maken heeft (vandaar ook het vermogenverlies volgens hem).
Dus daarom heb ik volgende vragen:
- is er ook maar 1 reden waarom ik een Bosch lmm boven een Pierburg zou moeten verkiezen
- is er een mogelijkheid dat het stationair onregelmatig draaien wordt opgelost door nieuwe lmm
-heb ik een software update nodig bij een nieuwe lmm
-als ik nieuwe lmm laat steken met update, ben ik mijn 160pk kwijt
-is het volgens jullie waarschijnlijk dat als er een injector (of god behoed mij, de injectiepomp) brak is, ik geen andere problemen krijg behalve het stationair onregelmatig draaien en het vermogenverlies (dat evengoed helemaal aan de lmm te wijten is)
Alleszins bedankt voor jullie tijd en sorry voor de lange uitleg, maar liever een complete uitleg dan een halve, niet?
Eerst en vooral rijd ik met een E46 320d bj 2001 (de 136pk dus), hij is gechip'et naar om en bij 160pk, (door vorige eigenaar gedaan) ik heb de wagen ondertussen al een klein half jaar in mijn bezit.
In het begin liep alles wonderwel, fantastisch vermogen had hij, gemakkelijk 220cdi's en dergelijke kunnen bijhouden zonder flat out te gaan, mijn verbruik lag om en bij de 6l/100km.
Na een tijdje begonnen de problemen, soms leek het of ie zomaar 100pk had ingeboet maar dit verdween even snel als het kwam dus stond ik er niet echt bij stil (niet echt slim, ik weet het).
Een tweetal maand later was het jammer genoeg meer regel dan uitzondering. Kwam er ook nog eens bij dat hij bij hernemingen effe leek stil te vallen om dan toch maar door te gaan. Ook begon hij bij stationair draaien (koud of warm, maakt niet uit) erg onregelmatig te draaien. Op de koop toe kwam er verschrikkelijk veel rook uit men uitlaat (en stonken dat het deed..) en kwam er erg ongezonde lucht uit men airco.
Ik heb dan maar mijn wagen binnen gedaan bij de bmw-dealer in mijn buurt, zijn bevindingen waren volgende:
-LMM kapot
-Katalysator gescheurd (?)
-Flexibel kapot
-Thermostaat kapot
Momenteel zijn mijn katalysator, flexibel en thermostaat gefixt, en komt er geen giftige lucht meer uit m'n airco, ook het "stilvallen" bij hernemingen lijkt weg. M'n LMM heb ik bewust nog niet laten vervangen want hij wou enkel de standaard Bosch steken, aan een Pierburg wou hij niet beginnen (Bosch is het beste, blabla, typische dealerpraat).
Mijn wagen is nu nog altijd mega loom (had ik ook niet anders verwacht), en stationair draaiend is hij nog altijd een ramp. Mijn dealer vermoedt dat het of met de injectiepomp, of met één van de injectoren te maken heeft (vandaar ook het vermogenverlies volgens hem).
Dus daarom heb ik volgende vragen:
- is er ook maar 1 reden waarom ik een Bosch lmm boven een Pierburg zou moeten verkiezen
- is er een mogelijkheid dat het stationair onregelmatig draaien wordt opgelost door nieuwe lmm
-heb ik een software update nodig bij een nieuwe lmm
-als ik nieuwe lmm laat steken met update, ben ik mijn 160pk kwijt
-is het volgens jullie waarschijnlijk dat als er een injector (of god behoed mij, de injectiepomp) brak is, ik geen andere problemen krijg behalve het stationair onregelmatig draaien en het vermogenverlies (dat evengoed helemaal aan de lmm te wijten is)
Alleszins bedankt voor jullie tijd en sorry voor de lange uitleg, maar liever een complete uitleg dan een halve, niet?
-
Griffendahl
Re: Stationair draaien, vermogenverlies, etc.
Bij een Bosch krijg je een nieuwe behuizing, de Pierburg wordt in de oude behuizing geplaatst. De behuizing is juist het probleem van het relatief snel bezwijken van je LMM, vandaar dat je beter een Bosch kunt plaatsen. DIe hebben een vernieuwde behuizing. Het probleem los je dus wat duurzamer op door een Bosch te plaatsen.TimBE schreef:- is er ook maar 1 reden waarom ik een Bosch lmm boven een Pierburg zou moeten verkiezen
LMM's worden minder doordat ze vuil worden, in de huidige behuizing zitten ze vol in een slecht gefilterde luchtstroom en worden ze dus snel vies. Bij de vernieuwde versie zitten ze wat minder in wat beter gefilterde luchtstroom, kortom een veel betere oplossing dan een nieuwe Pierburg in die slecht gefilterde luchtstroom plaatsen die het probleem dat je nu hebt ook veroorzaakt heeft.
Ligt er aan, bij een Pierburg niet, bij een nieuwe Bosch wel...TimBE schreef:-heb ik een software update nodig bij een nieuwe lmm
Met een software-update wel, maar een beetje chiptuner plaatst dit kostenloos of tegen zeer laag tarief weer terug. Je hebt er immers al eens voor betaald.TimBE schreef:-als ik nieuwe lmm laat steken met update, ben ik mijn 160pk kwijt
Mooie uitleg griff, sluit ik me bij aan
dat zou goed mogelijk zijn. Als toch al blijkt dat deze stuk is zou ik deze eerst vervangen voordat je aan injectoren en zo gaat sleutelen.
Als je binnenkoort in de buurt van amsterdam bent, ik heb er eventueel 1 liggen (als deze hetzelfde is als van een 330d, volgens mij wel) die mag je wel even komen testen om te proberen.
dat zou goed mogelijk zijn. Als toch al blijkt dat deze stuk is zou ik deze eerst vervangen voordat je aan injectoren en zo gaat sleutelen.
Als je binnenkoort in de buurt van amsterdam bent, ik heb er eventueel 1 liggen (als deze hetzelfde is als van een 330d, volgens mij wel) die mag je wel even komen testen om te proberen.
Duidelijk verhaal 
Bij mij was het onregelmatig stationair draaien in ieder geval wel opgelost na het plaatsen van een nieuwe (Bosch) lmm maar er moesten ook nog twee lambdasondes vervangen worden.
Bij mij was het onregelmatig stationair draaien in ieder geval wel opgelost na het plaatsen van een nieuwe (Bosch) lmm maar er moesten ook nog twee lambdasondes vervangen worden.
Oké, is duidelijk, zal eens bij mijn garagist langs gaan om te zien hoeveel die vraagt om een Bosch lmm te steken. Onder mijn motorkap zit het ook vol met roet (komt door de kapotte katalysator volgens bmw-dealer) dus zal ik dat ook effe best laten reinigen.Griffendahl schreef:Bij een Bosch krijg je een nieuwe behuizing, de Pierburg wordt in de oude behuizing geplaatst. De behuizing is juist het probleem van het relatief snel bezwijken van je LMM, vandaar dat je beter een Bosch kunt plaatsen. DIe hebben een vernieuwde behuizing. Het probleem los je dus wat duurzamer op door een Bosch te plaatsen.TimBE schreef:- is er ook maar 1 reden waarom ik een Bosch lmm boven een Pierburg zou moeten verkiezen
LMM's worden minder doordat ze vuil worden, in de huidige behuizing zitten ze vol in een slecht gefilterde luchtstroom en worden ze dus snel vies. Bij de vernieuwde versie zitten ze wat minder in wat beter gefilterde luchtstroom, kortom een veel betere oplossing dan een nieuwe Pierburg in die slecht gefilterde luchtstroom plaatsen die het probleem dat je nu hebt ook veroorzaakt heeft.
Ligt er aan, bij een Pierburg niet, bij een nieuwe Bosch wel...TimBE schreef:-heb ik een software update nodig bij een nieuwe lmm
Met een software-update wel, maar een beetje chiptuner plaatst dit kostenloos of tegen zeer laag tarief weer terug. Je hebt er immers al eens voor betaald.TimBE schreef:-als ik nieuwe lmm laat steken met update, ben ik mijn 160pk kwijt
Probleem van die chiptuning is zoals ik zei, dat de vorige eigenaar dit laten doen heeft, en ik heb er ook geen factuur oid van, hopelijk houden ze dat bij met chassis nummer ofzo.
Alleszins bedankt voor de snelle, goede uitleg!
Oké, laat ik eerst m'n lmm vervangen en zullen dan wel weer zien.Fabian79 schreef:Mooie uitleg griff, sluit ik me bij aan![]()
Ik ben Belg dus ik kom amper in Nederland, laat staan Amsterdam. Tenzij je die lmm verkoopt ben ik er jammer genoeg niet veel mee. ;(
Bedankt voor de uitleg.
Was dat onregelmatig draaien bij jou, enkel bij koude motor of ook bij warme? Bij mij is het bij beide.320driver schreef:Duidelijk verhaal
Als ik lambdasonde opzoek kom ik bij benzinewagens terecht, ik weet niet of een diesel dit ook heeft?
Bedankt om uw ervaring te delen.
Bij koude en warme motor, soms stond ie gewoon te schudden bij het stoplicht, ook als de motor warm was.
Hoe dat zit met lambdasondes voor diesel dat weet ik niet maar het zou kunnen dat dit iets is voor benzine-auto's inderdaad.
Hoe dat zit met lambdasondes voor diesel dat weet ik niet maar het zou kunnen dat dit iets is voor benzine-auto's inderdaad.
Ik kan bij jouw bouwjaar en type blok geen lambdasondes ontdekken in de onderdelenlijsten, waarschijnlijk zit deze er ook niet, omdat je een diesel hebt. Er zijn wel diesels van VW die ze hebben, maar bij bmw heb ik ze nog nooit gezien
LMM verkoop ik niet, is mijn reserve
Je hebt trouwens ook nog een MAP sensor, die kan ook we es aan de haal gaan. Google daar maar eens op.
LMM verkoop ik niet, is mijn reserve
Je hebt trouwens ook nog een MAP sensor, die kan ook we es aan de haal gaan. Google daar maar eens op.
Klinkt net zoals het bij mij is, hopelijk ben ik er met een nieuwe lmm gelijk van af.320driver schreef:Bij koude en warme motor, soms stond ie gewoon te schudden bij het stoplicht, ook als de motor warm was.
Altijd handig, een reserve lmm.Fabian79 schreef:Ik kan bij jouw bouwjaar en type blok geen lambdasondes ontdekken in de onderdelenlijsten, waarschijnlijk zit deze er ook niet, omdat je een diesel hebt. Er zijn wel diesels van VW die ze hebben, maar bij bmw heb ik ze nog nooit gezien
LMM verkoop ik niet, is mijn reserve![]()
Zal die MAP sensor eens vermelden bij mijn garagist.
Een update ivm het onregelmatig draaien bij stationair, ik merk dat als mijn motor lekker warm gedraaid is dat als ik mijn airco afzet, hij helemaal niet onregelmatig gaat draaien, en als ik mijn airco weer aanzet dat ie gelijk weer onregelmatig draait.
Iemand hier met dezelfde ervaring?
Iemand hier met dezelfde ervaring?