Algemene E46 winterbanden Topic!

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Gebruikersavatar
Dnl
Berichten: 11231
Lid geworden op: 15 aug 2007, 18:21
Locatie: Drenthe

Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door Dnl » 23 dec 2009, 22:35

Ik zie steeds meer verschillende topics komen betreft winterbanden, vandaar dit algemene winterbanden topic op E46Forum! Dit topic is er natuurlijk niet alleen om te discusiëren over het nut van winterbanden, maar ook voor vragen over bijvoorbeeld welk merk winterbanden, welke maat, enz. Oftewel: een Algemeen winterbanden topic :!

Winterbanden bestellen? Doe het via deze link, en steun daarmee het BMWPortal!

Wat zijn winterbanden?
Veel mensen vragen zich af wat het verschil is tussen "normale" autobanden en winterbanden. In het kort komt het er op neer dat winterbanden beter presteren dan zomerbanden wanneer de temperatuur onder de 7 graden komt. Door de samenstelling van het rubber en profiel van de winterband, heeft deze aanzienlijk meer grip op een koud en sneeuwrijke wegdek.

Sneeuw
Bij een ondergesneeuwd wegdek komen winterbanden het beste tot hun recht. Door de andere opbouw van het profiel op deze banden, hebben zij veel meer grip dan zomerbanden. Deze laatste verliezen bij sneeuw al snel alle grip op de weg. Sneeuw is echter geen voorwaarde voor het gebruik van winterbanden, ook bij een schoon wegdek met lage temperaturen presteren winterbanden beter dan gewone autobanden.

Temperatuur
Het soort rubber dat voor winterbanden gebruikt wordt heeft echter tot gevolg dat dit type autobanden sneller slijt dan normale (zomer) autobanden wanneer de temperatuur boven de 7 graden celsius komt. Winterbanden dienen dan ook eigenlijk alleen gebruikt te worden wanneer de temperatuur dit toestaat. Overigens werken winterbanden prima bij deze hogere temperaturen, alleen is de slijtage hoger.

En nog even wat willekeurige winterbanden topics: Topics zijn gesloten, reacties kunnen hier geplaatst worden!

Gebruikersavatar
Robbel
Berichten: 3069
Lid geworden op: 27 okt 2008, 17:53
Locatie: Brabant

Re: Algemene winterbanden Topic!

Bericht door Robbel » 23 dec 2009, 23:02

hmm, ik voel weer wat discussies aankomen :P

bijvoorbeeld over dat de winterband wel slechter presteert bij hogere temperaturen, en dat zomerbanden beter presteren onder de 7 graden, mits het droog is op de weg (dus geen ijzel/sneeuw oid)

Dat is iig wat ik uiteindelijk zo uit al die verschillende topics heb opgemaakt

maar wel goed dat er nu één algemeen topic over is :duim:
_______________________________Showroom________________________________
Afbeelding
Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV

Gebruikersavatar
PIR3lly
Berichten: 1786
Lid geworden op: 11 feb 2008, 23:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Algemene winterbanden Topic!

Bericht door PIR3lly » 24 dec 2009, 11:28

Misschien interessant om de links naar vorige topics met discussies over winterbanden hierbij te plaatsen? Zodat vragen die daarin staan niet nogmaals gesteld worden?

Gebruikersavatar
Dnl
Berichten: 11231
Lid geworden op: 15 aug 2007, 18:21
Locatie: Drenthe

Re: Algemene winterbanden Topic!

Bericht door Dnl » 24 dec 2009, 18:55

Bedankt voor de tip Telly..
Gaan we doen :duim:

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Re: Algemene winterbanden Topic!

Bericht door DJLeonardo » 24 dec 2009, 21:25

Ik weet inmiddels voor mezelf allang hoe wat, waarom, winterbanden.... Maar zo af en toe wordt je weer met je neus op de feiten gedrukt.
Ik heb inmiddels eindelijk de beloofde 1 van de zaak. (118i) met van die 4 seizoensbanden (ik dacht conti)
Laatst was ik met de 330 (met Dunlop winterbanden) en reed ik voor de grap eens over de ondergesneeuwde parkeerplaats. Dat ging bijna foutloos. Slechts op 1 punt kwam ik even vast te zitten in de maagdelijke sneeuw. Even wat sneeuw weggeveegt met de schoen en ik kon weer verder.
Devolgende dag was ik weer met de 1 en probeerde ik hetzelfde. 1 groot drama. Ik kwam niet meer weg zodra ik stilstond Het duurde uberhaupt bijna een half uur voor ik weg was en dat alleen met behulp van een schep en veel ploeteren.
De verschillen:
e46 met 205-50-17 winterbanden.
e87 met 205-55-16 vierseizoens banden.
Inmiddels weet ik wel uit ervaring dat een 4 seizoensband een mooi alternatief is als je geen banden wil wisselen. In de zomer presteert hij redelijk en in de winter ook. het zal alleen nooit een topband zijn.
Ook ooit mooi het verschil kunnen zien in remweg tussen 2 identieke auto's op een slip cursus bij 2 graden (boven nul)
Een BMW Z3 met zomerbanden had een 2x zo langen remweg dan een identieke Z3 met winterbanden. Dit hebben we getest op de baan van de slipschool. Tevens bleek dat een winterband veel gecontroleerder uitbreekt. Hij gaat geleideleijker over z'n limiet heen waardoor hij voorspelbaarder reageert. Een zomerband is met lage temperaturen ineens over z'n punt heen. Dit gaat zo plots dat je het uitbreken niet volet aankomen en dus te laat bent met reageren. Dit bleek mooi uit de slipcirkel waar je dit heel mooi zelf kunt ondervinden.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: Algemene winterbanden Topic!

Bericht door bjornc » 25 dec 2009, 11:53

Heb je op die 1-serie 4seizoensbanden zitten met het M+S keurmerk?
Ik heb op mijn cabrio 4 seizoensbanden zitten, met M+S en ook van die lamellen in het profiel.
Kan er alleen nog niets over zeggen, omdat ie lekker in de garage heeft gestaan de afgelopen week.

Gebruikersavatar
320driver
Berichten: 2789
Lid geworden op: 24 okt 2008, 14:49
Locatie: Brabant

Re: Algemene winterbanden Topic!

Bericht door 320driver » 26 dec 2009, 18:06

Bij mij liggen er sinds donderdag ook weer winterbanden op en ik merk onmiddelijk verschil, veel meer grip en geen ASC die voortdurend knippert op gladde stukken. :)

Gebruikersavatar
Yoshiii
Berichten: 203
Lid geworden op: 31 jul 2008, 10:59

Re: Algemene winterbanden Topic!

Bericht door Yoshiii » 28 dec 2009, 00:02

Ik geloof best dat het veel verschil maakt, maar die paar weken van het jaar rij ik wel even wat rustiger dan.

Gebruikersavatar
PIR3lly
Berichten: 1786
Lid geworden op: 11 feb 2008, 23:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Algemene winterbanden Topic!

Bericht door PIR3lly » 28 dec 2009, 08:33

Zo heb ik inderdaad ook een hele tijd gedacht.
Maar nu ik eindelijk op winterbanden sta, begrijp ik toch wel goed het voordeel ervan. Het rijdt gewoon een stuk veiliger. NIet alleen voor jezelf, maar ook voor je medeweggebruikers. Daarbij spaar je je zomerbanden (en velgen tegen pekel) voor een paar maandjes. Dus echt duurder hoeft het niet te zijn.

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Re: Algemene winterbanden Topic!

Bericht door DJLeonardo » 28 dec 2009, 08:53

Yoshiii schreef:Ik geloof best dat het veel verschil maakt, maar die paar weken van het jaar rij ik wel even wat rustiger dan.
Exact wat idereen zegt die nog nooit op winterbanden heeft gereden in de winter. Nog steeds denken veel mensen dat winterbanden alleen nodig zijn als er sneeuw ligt. He tis helaas wat langer dan een paar weken onder de 7 graden in NL. Precies de temperatuur waarbij het rubber van zomerbanden dus te hard is voor het goeie. Hard rubber geeft minder grip. Met name bij het remmen merkt je een groot verschil. Bij een graadje of 3 kan de remweg daardoor verdubbelen. Winterbanden hebben zachter rubber waardoor ze bij lage temperaturen ongeveer net zo zacht zijn als zomerbanden in de zomer.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Griffendahl

Re: Algemene winterbanden Topic!

Bericht door Griffendahl » 28 dec 2009, 09:10

Yoshiii schreef:Ik geloof best dat het veel verschil maakt, maar die paar weken van het jaar rij ik wel even wat rustiger dan.
Ik rijd die paar weken per jaar ook wel even wat rustiger, maar dan wel met winterbanden... Zoals eerder genoemd is, je merkt het vooral bij het remmen en als er een fietser onder je auto dreigt te komen ga je het doorgaans niet redden met 'even wat rustiger' remmen.

Niels
Berichten: 1099
Lid geworden op: 20 mei 2008, 12:24
Locatie: vlakbij Groningen

Re: Algemene winterbanden Topic!

Bericht door Niels » 29 dec 2009, 23:20

Yoshiii schreef:Ik geloof best dat het veel verschil maakt, maar die paar weken van het jaar rij ik wel even wat rustiger dan.
Afhankelijk van een aantal zaken zoals bandenmaat en profieldiepte kom je best een eind. Beter iemand zonder winterbanden die verstandig rijdt dan iemand op winterbanden die denkt dat alles mogelijk is met die dingen imho. Maar met met name op sneeuw ben je zonder winterbanden wel zwaar in het nadeel en het is gebleken dat het weer je toch wel aardig kan overvallen. Tot aan sneeuw hoeven de verschillen niet zo groot te zijn maar zoals gezegd hangt dat van een aantal zaken af.

Christiaan330d
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 dec 2009, 16:27

Re: Algemene winterbanden Topic!

Bericht door Christiaan330d » 31 dec 2009, 14:07

Op de vraag van lverstappen in een ander, inmiddels gesloten topic, betreffende 225 of 205 winterbanden, mijn opmerking.

Het enige wat ik in deze discussie mis is het wel of niet kunnen monteren van sneeuwkettingen. Rij zelf een 330d met :///m: -pakket en heb er nu 225 winterbanden op liggen rondom. In het instructieboekje wat ik heb staat dat er met deze combinatie montage van sneeuwkettingen niet mogelijk is. Hiervoor moet je een 205 band hebben.

Ik heb dit 'probleem' op gelost door Snowsocks aan te schaffen. heb ze alleen nog nooit gemonteerd dus ik heb geen ervaring over hoe deze zich verhouden tot monteren van kettingen.

Gebruikersavatar
Dnl
Berichten: 11231
Lid geworden op: 15 aug 2007, 18:21
Locatie: Drenthe

Re: Algemene winterbanden Topic!

Bericht door Dnl » 02 jan 2010, 22:17

Ik ben het zat! Ik kom nergens met de 330i!
Heb je een auto met achterwiel aandrijving, kun je er niet mee weg!

Ik heb de velgen al liggen (Sterspaken 137), de banden die er om heen kunnen zijn 225/45 R17W. Maar wat is nou een geschikte band? En dan goede prijs/kwaliteit verhouding? Zag een top 6 op Autobandenmarkt en daar kwamen Bridgestone Blizzak LM-30 en Vredestein Wintrac xtreme voorbij. Kleine 140 euro per band. Dat klinkt wel oké, maar zijn het ook geschikte banden?

Griffendahl

Re: Algemene winterbanden Topic!

Bericht door Griffendahl » 02 jan 2010, 22:32

Heb over beide banden goede dingen gehoord... Nokian schijnen ook goed(koop) te zijn, maar een beetje luidrichtig.

Ik heb zelf Michelin Alpin's en die bevallen ook erg goed, maar zullen niet de goedkoopste banden zijn, verder denk ik dat de Conti's ook een goede band zijn, zeker gezien prijs/kwaliteit.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”