Roest

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Robbedop

Roest

Bericht door Robbedop » 02 okt 2009, 10:31

Hoi
Ik ben nieuw hier en heb meteen al een vraagje......
Ik ben sinds kort in het bezit van een 316 (E46) van 2001.
Ik heb hem net 5 weken en zijn net terug van een vakantie in spanje.
Wat me verbaasd aan deze auto is de weg ligging.....het is net of de schokbrekers versleten zijn en de roest..........
Hij begint aan de binnenkant van de deuren ( dus als je de deur opendoet ) van binnen uit te roesten..... je ziet de spoortjes vanonder de kitrand weg komen.............Niet aan de onderkant van de deuren maar juist aan de bovenkant ter hoogte van de scharnieren en de deursloten.

De auto heeft pas 60 duizend kilometers en is van vrienden van ons geweest ze zijn er altijd erg zuinig opgeweest en heeft nooit schade af wat dan ook gehad......de kmstand is de juiste :-)
De auto is ook altijd bij de BMW dealer in onderhoud geweest.

Heeft iemand hier ervaring mee.......
De weg ligging is denk ik wel redelijk eenvoudig op te lossen alleen de roest zie ik toch wel als een serieus probleem....
Onze vorige auto was een Opel Calibra 4x4 turbo en hebben we weg gedaan omdat ik de roest echt helemaal zat was...........

Alvast bedankt

Rob.

Fabian79

Re: Roest

Bericht door Fabian79 » 02 okt 2009, 12:46

Schokkers versleten zou kunnen, maar dat kan je soimpelweg testen door even lekker de auto in te veren met de hand.
Het zou ook aan je draagarmrubbers kunnen liggen, daar kan je qua wegligging ook heel veel last mee hebben. De auto voelt dan heel zwabberig aan.

Roest tsjaa, het is geen nieuwe. Dat neemt alleen niet weg dat het eigenlijk niet zou mogen. MIsschien wat lichte krasschade gehad op de bewuste plek, waardoor dit ontstaan is??
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Robbedop

Bericht door Robbedop » 02 okt 2009, 14:10

De roest komt van uit de binnenkant van de deuren onder de kitrand.......

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 02 okt 2009, 16:56

Als een auto altijd op een bepaalde manier geparkeerd staat, kan het vocht dat zich in de deuren
verzameld niet goed weglopen.
Stond de auto bijvoorbeeld altijd voorover, of achterover op een scheve oprit?
Als het water niet goed wegloopt, zal dit ook vroegtijdig voor roest zorgen.

kees roeleveld

Bericht door kees roeleveld » 02 okt 2009, 18:56

De e46 heeft een goede wegligging maar die hangt en staat met goede banden,schokbrekers en wieluitlijning.
Veder zijn de voor en achter draagarmrubbers onderhoudsgevoelig.
Is alles goed en je bent nog niet tevreden dan doet een verenset van Eibach wonderen.

De roest die je bij je portieren hebt geconstateerd is heel bekend bij de E46.
Tijdens het fabricageproces van de portieren worden de felsranden afgekit, maar omdat de auto's de fabriek ivm. de
grote vraag snel moeten verlaten krijgt deze kit niet de tijd goed te drogen en krimpt nog als de lak er al op is gespoten.
Gevolg is dat de lak scheurtjes krijgt en het plaatwerk gaat roesten.
Oplossing is de kit vervangen en daarna opnieuw te spuiten.
Overigens is de e46 de meest roestgevoelige BMW ( niet zo erg als een Calibra hoor) maar met regelmatige inspectie is dit weer goed te voorkomen.
De carosserie is wel goed beschermd tegen doorroesten van binnenuit (gaten).

Robbedop

Bericht door Robbedop » 02 okt 2009, 19:13

Ok dan...dat klinkt hoopgevend.....niet dat dit model de meest roestgevoelige is maar dat er ( redelijk eenvoudig) wat aan te doen is wel/

Ik was bang dat de roest echt van binnenuit kwam en dan is er geen beginnen aan volgens mij.

Zijn er andere plekken waar ik zeker iets aan moet gaan doen voor het gaat roesten..........

De weg ligging...ja dat viel me echt tegen.
Ik ga maar eens bij het begin beginnen en dat zijn de achterschokbrekers die ga ik eerst eens demonteren en voelen of het nog wel iets doet......duwen op de kofferbak ( heb ik al gedaan ) zegt wel iets maar niet echt voldoende.

En Eibach ......is Koni niet voldoende..... 440 euro voor een set ( voor en achter) alleen schokbrekers. Ik ga zeker niet meer voor een verlaagde auto.......
Me calibra was verlaagd en stuurde natuurlijk als een kart maar had het comfort van een heftruck .......

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 02 okt 2009, 19:38

Ik heb ook van die plaatsen zitten bij de dorpels,heb de auto nu bijna 2 jaar en het word nix groter.
Spoiler: Laat zien
helaas ook niet kleiner

kees roeleveld

Bericht door kees roeleveld » 02 okt 2009, 20:01

Roestgevoelige plaatsen die mij bekend zijn :

Bij de sedan en de touring onder de plastic instaplijsten achter ivm.schuuren op dorpel.
Op de A-stijlen, heel gevoelig voor steenslag.
Steenslag plekjes gelijk bij tippen.
Felsranden portieren, motorkap en achterklep.
Bij coupe achter slotschoten op B-stijlen.
Bij touring onder rubberrand achterklep (onder de achterklepruit).

Let wel de e46 is ook weer geen roestbak hoor en is op diverse plekken verzinkt,
bekijk het filmpje op you tube: making of a e46.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”