Electrisch raam

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
ramio

Electrisch raam

Bericht door ramio » 25 dec 2007, 15:27

Hallo mensen,

Ik heb een probleem met mn electrisch raam aan bestuurderskant. Ik heb 'm open gestuurd bij een buitentemperatuur van -1
Moet lukken zou je zeggen.
Maar goed...... het gaf gekraak bij het openen, en het weer sluiten ging tergend langzaam. Ik gebruik 'm dus even niet meer.

Weet iemand wat er stuk zou kunnen zijn?
En voor het repareren moet uiteraard het deurpaneel er af. Maar kan dat zomaar, met het oog op de airbag die er in zit??
Ik had deze topic al gevonden, maar daar wordt geloof ik niet over de airbag gesproken.
viewtopic.php?f=33&t=373

Groet Ramio

Dnl

Re: Electrisch raam

Bericht door Dnl » 25 dec 2007, 20:36

Volgens mij moet je even de accu loskoppelen, dan moet het niks uit maken..

doezel
Contacteer:

Bericht door doezel » 02 jan 2008, 10:15

ramio schreef:Hallo mensen,

Ik heb een probleem met mn electrisch raam aan bestuurderskant. Ik heb 'm open gestuurd bij een buitentemperatuur van -1
Moet lukken zou je zeggen.
Maar goed...... het gaf gekraak bij het openen, en het weer sluiten ging tergend langzaam. Ik gebruik 'm dus even niet meer.

Weet iemand wat er stuk zou kunnen zijn?
En voor het repareren moet uiteraard het deurpaneel er af. Maar kan dat zomaar, met het oog op de airbag die er in zit??
Ik had deze topic al gevonden, maar daar wordt geloof ik niet over de airbag gesproken.
viewtopic.php?f=33&t=373

Groet Ramio
Hoi Ramio,

dit lijkt op het probleem wat ik had met mijn beide voorramen. Meestal is dit nog goed op te lossen met 4 tiewraps. Het kan voorkomen dat de nokjes die op de kabels zitten die de geleiders van de ramen op en neer laten gaan losschieten doordat die geleiders van redelijk goedkoop plastic zijn. Mijn linkerraam heb ik met deze methode kunnen repareren. Voor mijn rechter raam had ik een ander raammechanisme nodig (kostte me 45 euro en 15 euro verzendkosten)

Hier staat beschreven wat je moet doen. Ik heb alleen mijn accu niet losgekoppeld en ook de airbag niet losgekoppeld. Ging verder prima. Tevens heb ik niet eens het hele mechanisme eruit gehaald omdat ik de tiewraps kon monteren terwijl het hele gebeuren nog vastgeschroefd zat.

ramio

Bericht door ramio » 02 jan 2008, 16:46

doezel schreef:
Hoi Ramio,

dit lijkt op het probleem wat ik had met mijn beide voorramen. Meestal is dit nog goed op te lossen met 4 tiewraps. Het kan voorkomen dat de nokjes die op de kabels zitten die de geleiders van de ramen op en neer laten gaan losschieten doordat die geleiders van redelijk goedkoop plastic zijn. Mijn linkerraam heb ik met deze methode kunnen repareren. Voor mijn rechter raam had ik een ander raammechanisme nodig (kostte me 45 euro en 15 euro verzendkosten)

Hier staat beschreven wat je moet doen. Ik heb alleen mijn accu niet losgekoppeld en ook de airbag niet losgekoppeld. Ging verder prima. Tevens heb ik niet eens het hele mechanisme eruit gehaald omdat ik de tiewraps kon monteren terwijl het hele gebeuren nog vastgeschroefd zat.
Bedankt voor je reactie, en zeker bedankt voor de duidelijke handleiding !
Maar laat ik nou net vandaag een mechanisme besteld hebben bij de dealer......
Ik wil wel graag weten waar jij je onderdelen besteld, voor een eventuele volgende keer. Ik was nu 80 euro kwijt en ga m zelf ophalen.

Als die nokjes los schieten, waar je het over hebt, kan dat dan ook zo'n krakend geluid geven bij het bedienen?

doezel
Contacteer:

Bericht door doezel » 02 jan 2008, 16:57

Hallo, graag gedaan.

Ik heb mijn onderdelen via onderdelenzoeker.nl aangevraagd. Daarop reageren (meestal) een aantal autodemontagebedrijven met een prijsopgave. In het geval van het raammechanisme kreeg ik prijzen te horen van 45 tot 110 euro. Die van 45 euro heb ik besteld onder rembours. Werd 2 dagen later netjes thuis bezorgd.

Als zo'n nokje losschiet/afbreekt kàn het gaan kraken aangezien dan het mechanisme bij de motor scheef gaat trekken (was in ieder geval bij mij rechtsvoor het geval) Dan loopt er een stalen draad over een spoel niet meer soepel. Het kan ook zijn dat je hele raam niet meer op en neer gaat (was linkssvoor het geval bij mij; beide nokjes afgebroken. Hierdoor werd wel de rest van het mechanisme niet beschadigd en kon ik het dus oplossen door 4 tie-wraps.)

Hoe dan ook, als je het openschroeft kun je zien wat er aan de hand is.

ramio

Bericht door ramio » 02 jan 2008, 23:23

Zodra de vorst enigszins uit de lucht is ga ik de boel open schroeven.
Bedankt voor je hulp alvast, en zodra ik het heb opgelost laat ik het je weten.

Groet Mario

Mark

Bericht door Mark » 03 jan 2008, 08:30

Ik weet niet of je het van plan was,
maar ik zou toch sowieso maar even de accu loshalen..
Voor het geval dat!

doezel
Contacteer:

Bericht door doezel » 03 jan 2008, 09:58

Zorg er dan wel voor dat voordat je de accu aansluit (om bijv. het mechanisme te testen) dat je de airbag ook weer aansluit, anders gaat (blijkbaar) je airbag lampje branden en moet je alsnog naar de dealer.

Mark

Bericht door Mark » 03 jan 2008, 10:22

Haha ja dat lijkt me wel zo slim hé ;)

rood
Contacteer:

Bericht door rood » 03 jan 2008, 11:09

goeie topic dit. heb namelijk precies hetzelfde. raam kraakt bij het naar beneden gaan en komt tergend langzaam omhoog, moet hem echt omhoog helpen.
was al terug geweest bij de verkoper en die heeft hem er alleen even uitgehad en toen deed hij het weer een paar dagen, denk dat met deze handleiding het lekker zelf kan oplossen.

thanks!
Robot is Systematic

doezel
Contacteer:

Bericht door doezel » 03 jan 2008, 11:13

Succes! het is goed te doen (eerst wat ik gedaan heb aan m'n touring...)

Di_Luca88

Bericht door Di_Luca88 » 03 jan 2008, 11:23

ik heb t gehad bij mn e 36.. je bent ff bezig maar t was wel te doen..

ik heb zo'n idee dat mijn dakraam niet helemaal optimaal open en dicht gaat..
als je m open of dicht doet gaat ie eerst vrij normaal.. en dan steeds langzamer..
nou gaat ie wel altijd open en dicht..
maar ik ben bang dat er een tijd komt dat ie open blijft 8p
heeft iemand hier wel s last van gehad?
..Bmw Maakt RIjden Geweldig..

Mark

Bericht door Mark » 03 jan 2008, 11:49

Ik heb iig geen dakraam..
Maar dan hoop ik voor je dat hij het niet meer doet als hij in z'n dichte stand staat :p

Di_Luca88

Bericht door Di_Luca88 » 03 jan 2008, 11:55

haha ja.. als ie open staat word t zo kou en nattig binnen.. ik hou best van een nattig schatje..
maar dan wel mn andere.. en niet mn auto.. :kwijl:
..Bmw Maakt RIjden Geweldig..

Mark

Bericht door Mark » 03 jan 2008, 11:59

Ik begrijp je helemaal..
Maar dit is niet echt de bedoeling hier op het forum..

We willen het graag netjes houden ;)
Dus laten we hier verder niet op ingaan..

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”