olielampje nu soms ook rood?
-
Legend
olielampje nu soms ook rood?
Hallo,
In een eerder bericht heb ik gelezen over een olielampje (kannetje) wat oranje gaat branden. Bij mij is dit ook al een tijdje het geval, na het starten wordt hij even oranje en gaat dan weer uit. Tijdens de hele rit blijft het lampje gewoon uit, auto rijdt goed, oliepijl is ok.
Maar.... Alleen als ik de snelweg verlaat, de koppeling intrap en de snelheid laat terugzakken, wordt het lampje eventjes rood. Blijft gewoon weer uit als ik vervolgens 60 of 80 rij.
Het gaat om een 316I Sedan uit 2001 met 132000 km.
Help!!
In een eerder bericht heb ik gelezen over een olielampje (kannetje) wat oranje gaat branden. Bij mij is dit ook al een tijdje het geval, na het starten wordt hij even oranje en gaat dan weer uit. Tijdens de hele rit blijft het lampje gewoon uit, auto rijdt goed, oliepijl is ok.
Maar.... Alleen als ik de snelweg verlaat, de koppeling intrap en de snelheid laat terugzakken, wordt het lampje eventjes rood. Blijft gewoon weer uit als ik vervolgens 60 of 80 rij.
Het gaat om een 316I Sedan uit 2001 met 132000 km.
Help!!
Re: olielampje nu soms ook rood?
Als het oliepijl gewoon in orde is, dan zal het waarschijnlijk wel de sensor zijn.
Even langs de dealer zou uitsluitsel kunnen geven (of iemand die hem even kan uitlezen/verstand heeft van bmw's).
Even langs de dealer zou uitsluitsel kunnen geven (of iemand die hem even kan uitlezen/verstand heeft van bmw's).
Is idd olie peilsensor.
Gaat van elke E46 stuk op ten duur, kost 89 euro ex btw.
Gaat van elke E46 stuk op ten duur, kost 89 euro ex btw.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Ik heb weleens verhalen gelezen, dan wel in de luchtvaart, waarbij piloten een indicatie zagen dat er wat mis was maar omdat het vaak kapot ging en het eigenlijk niet zo kon zijn gingen ze er van uit dat het de sensor was die niet goed was. Uiteindelijk bleek het systeem gewoon echt niet goed te zijn en deed de sensor precies wat hij moest doen. Het vliegtuig is dan ook later neergestort..
Nu is het bij een auto natuurlijk niet zo extreem maar waarom zou de sensor kapot zijn? Het lijkt er wel op maar misschien is de oliepomp ook niet goed meer en komt dat tegelijk. Ik zou zo snel mogelijk de auto laten uitlezen of de sensor laten vervangen. Je weet het maar nooit, ik wil je ook niet bang maken hoor maar je moet alles wel serieus blijven nemen en niet klakkeloos iets aannemen. Al denk ik wel dat de sensor dus stuk is.
succes ermee!
Nu is het bij een auto natuurlijk niet zo extreem maar waarom zou de sensor kapot zijn? Het lijkt er wel op maar misschien is de oliepomp ook niet goed meer en komt dat tegelijk. Ik zou zo snel mogelijk de auto laten uitlezen of de sensor laten vervangen. Je weet het maar nooit, ik wil je ook niet bang maken hoor maar je moet alles wel serieus blijven nemen en niet klakkeloos iets aannemen. Al denk ik wel dat de sensor dus stuk is.
succes ermee!
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Gelukkig niet, moet er niet aan denken dat ik met mijn E46 neerstortMario TT schreef:...Nu is het bij een auto natuurlijk niet zo extreem...
Maar zoals Mario aangeeft,zou ik inderdaad uitsluitsel bij de dealer vragen.
-
Legend
Ik ga er maandag gelijk werk van maken, zou het ook een pakking kunnen zijn? Eerst maar eens uitlezen.... Thnx voor de reacties!
Nogmaals is de oliepeilsensor is een algemene kwaal van de E46, niks om druk over te maken als het peil ok is en de wagen rijdt verder goed.
Gewoon morgernvroeg even naar de dealer, en je weet gelijk meer.
Gewoon morgernvroeg even naar de dealer, en je weet gelijk meer.
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Na het rijden op de snelweg is de olie misschien heter dan normaal. Hierdoor wordt hij ook wat dunner.
Ga je dan in lage toeren rijden, draait de oliepomp minder hard en is er dus minder oliedruk.
Immers: het oranje lampje is voor oliepeil.
Het rode lampje is voor oliedruk.
Als je motor uitstaat is de oliedruk 0 en brand het rode lampje ook (bij alle auto's)
Oplossing: Dikkere olie. BMW schrijft longlife olie voor, meestal gebruikt men 0W30.
Daar jou motor warmer wordt, kun je 0W40 of 5W40 gaan proberen.
In race auto's zit ook olie met een dikkere (warme) viscositeit, omdat deze alleen erg hoge toeren draaien.
Ga je dan in lage toeren rijden, draait de oliepomp minder hard en is er dus minder oliedruk.
Immers: het oranje lampje is voor oliepeil.
Het rode lampje is voor oliedruk.
Als je motor uitstaat is de oliedruk 0 en brand het rode lampje ook (bij alle auto's)
Oplossing: Dikkere olie. BMW schrijft longlife olie voor, meestal gebruikt men 0W30.
Daar jou motor warmer wordt, kun je 0W40 of 5W40 gaan proberen.
In race auto's zit ook olie met een dikkere (warme) viscositeit, omdat deze alleen erg hoge toeren draaien.
REVIN short shifters! Voor bijna alle BMW's.
6-naar-4 of 8-naar-4 cilinder toerentalsignaal omvormers, voor als de codeerpluggen niet verkrijgbaar zijn.
De AutoFans.nl Trackday kalender!
6-naar-4 of 8-naar-4 cilinder toerentalsignaal omvormers, voor als de codeerpluggen niet verkrijgbaar zijn.
Opzich niks met deze bevinding Danpy,
Maar heeft niks te maken met de oliepeilsensor, of met lampjes die branden gaan.
Als het warmer en dunner wordt gaan er echt geen waarschuwingslampjes branden.
Deze gaan alleen branden als het peil te laag is of te weining oliedruk, dus te weining.
Zou dus beteken als jij gelijk hebt dat je na elke lange rit waar je veel lang hard rijdt de lampjes zou gaan branden.
Is dus niet het geval lijkt mij.
Maar heeft niks te maken met de oliepeilsensor, of met lampjes die branden gaan.
Deze gaan alleen branden als het peil te laag is of te weining oliedruk, dus te weining.
Zou dus beteken als jij gelijk hebt dat je na elke lange rit waar je veel lang hard rijdt de lampjes zou gaan branden.
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Ja maar bofkont wat hier gezegd wordt klopt wel. Oranje is voor de oliepeil en rood voor de oliedruk. Ik vind het echt niet slim van je om te zeggen dat het een kwaal is en dat er niks aan de hand is. Hij moet inderdaad zo snel mogelijk naar de dealer maar om te zeggen dat het een kwaal is en als het peil goed is er niets aan de hand is gewoon niet slim. Lees mijn eerste bericht maar en misschien dat je dan wel snapt wat ik bedoel.
En ik hou me nog een beetje in..
En ik hou me nog een beetje in..
Ik snap heel goed wat je bedoelt Mario, maar jij bent een beetje aan het bangpraten stel dit stel dat.
Eigenlijk moet jij geen auto rijden, stel je voor dat er wat stuk gaat
En inderdaad rood lampje is te weining druk, oorzaak te weining olie, geel lampje oliepeil te laag maar nog niet kritisch.
Algemeen bekend bosch probleem dat deze olie sensoren kapot, meerdere merken auto's hebben dit euvel.
Eigenlijk moet jij geen auto rijden, stel je voor dat er wat stuk gaat
En inderdaad rood lampje is te weining druk, oorzaak te weining olie, geel lampje oliepeil te laag maar nog niet kritisch.
Algemeen bekend bosch probleem dat deze olie sensoren kapot, meerdere merken auto's hebben dit euvel.
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
En dat zeg je tegen iemand die sinds september 2007 ( 20 maanden ), 72000km heeft gereden. Ik probeer niemand bang te maken, autorijden is duur zat. Voorkomen is beter dan genezen en zeker in dit geval. Misschien levert de oliepomp maar net genoeg om ervoor te zorgen dat het lampje niet aangaat. Ik snap je aan een kant wel want ik denk niet dat er superveel aan de hand is maar je moet je wel bewust zijn van het feit dat je op moet passen met dit soort dingen.
bofkont schreef:Opzich niks met deze bevinding Danpy,
Nog een keer waar het om draait:
Hij trapt de koppeling in, dus de motor draait dan nog maar 800 rpm stationair. De oliepomp werkt pas voldoende bij 2000rpm. De olie is warm en mogelijk zit er iets te weinig in, dus de oliedruk wordt te laag en het rode lampje gaat aan.Alleen als ik de snelweg verlaat, de koppeling intrap en de snelheid laat terugzakken, wordt het lampje eventjes rood. Blijft gewoon weer uit als ik vervolgens 60 of 80 rij.
Vervolgens gaat hij weer een bepaalde snelheid rijden (60/80), in een versnelling dus. De motor zal tussen 2 en 3 duizend toeren maken en de oliepomp draait weer goed. Het lampje gaat weer uit.
Dit is een vrij normale situatie, er is geen lampje of sensor stuk oid, wat jij suggereert en dat het maar normaal is.
Echter wordt de auto op momenten dat hij warm is (lange snelweg rit met 3000rpm +) onvoldoende gesmeerd bij het uitrijden!!
Het lijkt me dus raadzaam dat de TS een oplossing gaat zoeken.
Het is sowieso veel slimmer om in de versnelling uit te rijden en gebruik te maken van de motorrem. Dit scheelt je weer remblokken en de stabiliteit van de auto is veel beter als je in de versnelling een bocht neemt ipv met de koppeling in. Ook draait de motor dan nog steeds meer toeren en blijft de oliepomp dus goed werken.
Hiernaast lijkt het er sterk op dat de olie te dun is dus moet er andere olie in. Ik zou eens 5W40 oid proberen. Misschien 0W40, je kan het ook bij de dealer navragen.
REVIN short shifters! Voor bijna alle BMW's.
Zou je niet eerst beginnen met peilen? Ik kan nergens terug lezen dat jeLegend schreef:Ik ga er maandag gelijk werk van maken, zou het ook een pakking kunnen zijn? Eerst maar eens uitlezen.... Thnx voor de reacties!
dat gedaan hebt.
Het zou de pakking kunnen zijn (lekkage) kleppendekselpakking (bekende kwaal),
valt optische te controleren. Of de oliehuispakking kan ook lekken.
Suc6
-
Legend
Zo, auto "aan de computer gehad". Motormanagement gaf geen storingen. Ik ga (tip van monteur) de volgende drie akties uitvoeren:
1. Olie eraf
2. Sensor vervangen
3. Oliefilter PLUS DE BIJGELEVERDE RINGETJES vervangen. Het kan zijn dat deze niet goed meer afsluiten, waardoor de druk soms te laag wordt (zoals omschreven)
Ik zal gaan plaatsen of dit resultaat heeft gehad.
M.v.g.
Anne
1. Olie eraf
2. Sensor vervangen
3. Oliefilter PLUS DE BIJGELEVERDE RINGETJES vervangen. Het kan zijn dat deze niet goed meer afsluiten, waardoor de druk soms te laag wordt (zoals omschreven)
Ik zal gaan plaatsen of dit resultaat heeft gehad.
M.v.g.
Anne