Ombouwen naar sportstoelen

Voor alle technische vragen over de BMW X3
steef-e46
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 dec 2009, 09:55
Locatie: Gelderland

Ombouwen naar sportstoelen

Bericht door steef-e46 » 04 feb 2017, 09:36

Hallo,

Ben hier al een tijdje mee bezig om te kijken of dit mogelijk is. Vooral bij lange ritten merk ik aan me benen en rug dat deze standaard stoelen voor mij niet voldoende is. :)

Ik hem momenteel in mijn auto:

Leder
Standaard stoelen
Elektrisch + memory
Geen stoelverwarming
Geen Lumbar

Nu heb ik een setje gezien :

Leder
Sportstoelen
Handmatig
Wel Stoelverwarming
Wel lumbar

Nu heb ik hier al gezocht o.a. Info van Johnny dat mijn elektrisch onderstel kan gebruik om daar de sportstoelen om te monteren. Dus dat moet mogelijk zijn toch?

De lumbar functie zal een kwestie zijn van stroom voorzien.

Alleen hoe zal dit gaan met de stoelverwarming? Zal dit mogelijk zijn? Betekend natuurlijk wel dat ander kachelunit nodig heb. Maar is dit te coderen en zal ik hiervoor kabels moeten trekken?

Iemand een idee?

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2834
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Ombouwen naar sportstoelen

Bericht door Source » 05 feb 2017, 12:25

Als je onderstellen gaat uitwisselen succes er mee.
De stoelen aansluiten kan ik wel voor je doen.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Gebruikersavatar
Johnny
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:38
Locatie: Zuid Limburg

Re: Ombouwen naar sportstoelen

Bericht door Johnny » 06 feb 2017, 22:29

Ik had een heel verhaal getypt.... valt de connectie weg :bang:

Als ik de ETK zo bestudeer zijn de stoelen van je X3 F25 technisch vergelijkbaar met die van mijn E87 (volgens hetzelfde principe althans). De polstery van de zetel is zeker weten om te zetten, op ETK zie ik namelijk dezelfde opbouw als bij mijn stoel (E87 LCI). En het rugframe is waarschijnlijk net als bij mij geheel over te zetten.

Zoek voordat je koopt of begint uit op ETK wat de technische verschillen zijn tussen standaard en sport frame. Wees er zeker van dat de stoelen van dezelfde type zijn (pre-post LCI). En of het mogelijk is!!! Kijk heel goed de WDS na mbt modules en bedrading. Mijn donor stoelen hadden al stoelverwarming en ik heb onder de bestuurder stoel de uitgebreide memory + stoelverwarming module (dus geen andere modules). De passagiersstoel, zonder memory, heeft bij mij dezelfde opbouw voor de stoelverwarming als de handmatige. Voor mij was het plug and play, en moet enkel nog de kabelboom onder de stoelen uitbreiden/vervangen om de lordose te gebruiken. Dat is iets waar je ook rekening mee moet houden, zeker omdat je elektrische stoelen hebt zonder stoelverwarming en lordose aansluiting. Een kabelboom is iets van 20-30 euro per zetel (onder de stoel). Je kan ook zelf de stekkers en kabels los kopen en gaan solderen, maar OEM oplossing is netter. Wat er voor jou ook bij komt is de bedieningsknoppen voor de stoelverwarming. Ook daarvoor bedrading, misschien nieuw bedieningspaneel, misschien extra module?, en als je pech hebt een BMW dealer om vrij te schakelen (kans is klein, want je hebt al electrische stoelen). En daarna kan je iemand inschakelen om de nodige kabels te trekken naar de relaiskast en middelconsole ;) . Dus genoeg huiswerk (kost je 4 avonden) vooraf ;)

Ik zal proberen om die handleiding binnemkort af te ronden. Tot 18 februari heb ik echt geen tijd :)

OF ... koop een vol electrische set en verkoop jou set (of ruil in) , Op Ebay vind je vast wel wat :) Scheelt een hoop gedoe en je bent binnen 1 uur klaar met ombouwen ipv 3 dagen aan manuren, bloed, zweet en tranen ;)
The sheere pleasure of driving ... nothing compares to a BMW
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>

steef-e46
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 dec 2009, 09:55
Locatie: Gelderland

Re: Ombouwen naar sportstoelen

Bericht door steef-e46 » 07 feb 2017, 20:47

Ja via ETK moet ik nog gaan uitzoeken. Maar wat snel heb gezien moet onderstel het zelfde zijn.

De set staat in de buurt, en is niet duur. Vandaar verleidelijk is om voor deze set te kiezen.
Dus bij alleen uitwisselen van stoelen zou kunnen, maar heb al een paar gevraagd en hebben daar geen interesse is.

Graag wil ik ook alles oem.
Heb al ervaring met coderen en retrofitten.

Heb al oem lichtschakelaar geplaatst en coderen zodat licht automatisch aan gaan.
En oem trekhaak geplaatst + kabelboom en coderen gedaan.

Moet zeggen dat zo uitdaging altijd leuk is, en als werkt natuurlijk helemaal mooi.

Heb al gekeken en voor 75 euro bedieningspaneel.

Gebruikersavatar
Johnny
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:38
Locatie: Zuid Limburg

Re: Ombouwen naar sportstoelen

Bericht door Johnny » 08 feb 2017, 20:19

Ow, als je in de buurt woont en dat ook met E87 kan... bitte :whistle:
En anders heb ik wel een oud collega die wat kan coderen, als hij tijd kan vrijmaken :|
The sheere pleasure of driving ... nothing compares to a BMW
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>

steef-e46
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 dec 2009, 09:55
Locatie: Gelderland

Re: Ombouwen naar sportstoelen

Bericht door steef-e46 » 08 feb 2017, 23:04

Gelderland, heb zelf kabel gekocht en software erbij. Helaas alleen voor F-serie.

Moet zeggen erg leuk is.
Eerst uitzoeken wat je wil.
Dan met handleiding die aanpassingen toepassen.
Rondje rijden en kijken of alles werkt.

Heb bij mij gedaan o.a. : Km/h digitaal, dvd tijdens rijden, licht en regen sensor aangepast, handleidingen beschikbaar tijdens rijden, druk en temp van banden zichtbaar.

En later nog is de retrofit trekhaak gecodeerd.

Plaats reactie

Terug naar “BMW X3 (F25) Techniek”