Noodloop bij vol gas (kick down)

Voor alle technische vragen over de BMW X3
Spech00
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 dec 2016, 16:52

Noodloop bij vol gas (kick down)

Bericht door Spech00 » 03 apr 2017, 09:01

Als ik het gas vol in trap (kick down) dan spring na een paar seconden in een soort noodloop. Na stilstand loopt de motor onzettend slecht. De hele wagen schud er van.
De controle lampjes EML en 4X4 branden.
Zet je vervolgens de motor uit en start hem even later weer dan doet hij het gewoon weer.
Heb hem laten uitlezen bij de garage maar een echte oplossing is er niet.
Heeft iemand een idee in welke hoek ik zou moeten zoeken?

De auto is van 2004. Een X3 op benzine, 3L.
Laatst gewijzigd door Spech00 op 04 apr 2017, 07:22, 1 keer totaal gewijzigd.

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: Noodloop bij vol gas (kick down)

Bericht door h3b » 03 apr 2017, 09:44

Als eerste zul je het beste resultaat krijgen door de auto met specifieke BMW software op foutcodes uit te lezen om exact te weten te komen waar de oorzaak van de fout ligt.

Als je 4x4 lampjes branden dan vermoed ik dat je transfercase (tussenbak) problemen geeft. Ik vermoed dat de olie hiervan nog niet vervangen is aangezien dit volgens BMW life-time olie is. Dit is zeker niet life-time, die zul je elke 50.000km moeten vervangen om de bak in goede conditie te houden. Daarnaast is het zo dat op de eerste versies van de X3 het tandwiel in de stelmotor (om de 4x4 in en uit te schakelen) afslijt. Mogelijk kan dit ook jouw probleem veroorzaken. Hiervoor zijn nieuwe/revisie setjes beschikbaar.
Tandwiel reparatie setjes via bv Ebay
Video afgesleten tandwiel stelmotor

Begin sowieso maar eens met het vervangen van de olie. Oude aftappen, nieuwe olie erin totdat die overloopt. Je zou nu officieel ook de adaptiewaarden van de tussenbak moeten resetten maar probeer het eerst zo maar eens. Of dit het probleem nu wel of niet oplost, ik wil je in ieder geval aanraden om na een paar honderd kilometer de tussenbak olie nogmaals te vervangen. Daarna moet je er de nodige kilometers in ieder geval weer tegenaan kunnen.
Zelf vervang ik deze met elke oliebeurt van de motor, gezien de geringe kosten hiervan (+- 20 euro voor 1L )
Video transfer case olie vervangen

Hierna maar eens opnieuw testen met kick-down wat het resultaat is.

-edit-
Schudden van de motor staat uiteraard los van de 4x4 melding. Mogelijk bougies en/of bobines? Krijg je specifieke meldingen op bepaalde cilinders? Zo ja, dan eens de bobine wisselen met een andere om te kijken of het probleem meeverhuisd. Andere oorzaken durf ik zo niet te zeggen. Meten is weten dus oplossing zou zijn om eens live te meten wat er motorisch gebeurd.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

Spech00
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 dec 2016, 16:52

Re: Noodloop bij vol gas (kick down)

Bericht door Spech00 » 03 apr 2017, 15:11

Hoi H3b

Als eerste bedankt voor je snelle reactie en commentaar.

De olie van de bak is onlangs gebeurd. Hij is compleet gespoeld bij een Bosch garage.
Je hebt het ook over resetten van de adaptiewaarden van de tussenbak? Ik weet niet of dat is gebeurd. Hoe moet dat en kan ik dat zelf?
Nog ff ter info. Ik heb de auto sinds oktober vorig jaar en rijdt er niet veel mee. Alleen voor vakanties en als 2e auto.
Dat spoelen is in januari jl gebeurd. En toen ik hem net had werkte de kick down normaal.
De eerste keer dat ik problemen kreeg was op de wintersport in februari. Dus na het spoelen. Zou dat er ook nog mee te maken kunnen hebben gehad?

Het tandwiel van de stelmotor heb ik het ook over gehad met mn monteur van de BMW specialist. Daar hebben ze de foutcodes ook uitgelezen. Die gaf geen specifiek probleem aan. Ze gaven aan dat het "zoeken" wordt.

Ik heb dat tandwiel van de stelmotor maar ff besteld bij Amazon. Voor dat geld is het iig te proberen.

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: Noodloop bij vol gas (kick down)

Bericht door h3b » 03 apr 2017, 19:37

Resetten van de adaptiewaarden kan met in ieder geval met Rheingold. INPA kan het dacht ik niet.

Mocht je de foutcodes ergens hebben genoteerd, laat het dan weten. Dat zoekt altijd makkelijker dan zonder.
En gissen is missen ;) dus alle informatie is welkom.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: Noodloop bij vol gas (kick down)

Bericht door h3b » 03 apr 2017, 19:53

Auto van 2014??? Dan zit je in het verkeerde subforum. Jouw auto type is gezien het bouwjaar van het type F25 en niet E83
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

Spech00
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 dec 2016, 16:52

Re: Noodloop bij vol gas (kick down)

Bericht door Spech00 » 04 apr 2017, 07:20

Dat laatste heb je (denk ik) niet helemaal goed. Mijn X3 is toch echt een E83 type. Van 2003 tot 2010 zijn E83 types en geen F25.

Maar de foutcodes weet ik niet. Ik heb ze niet zelf gezien. De volgende keer als ze hem uitlezen zal ik ze allemaal ff noteren. Ik heb zelf wel een OB2 meter maar daar kan ik niet alle foutcodes mee uitlezen. Restten van alle codes is wel een mogelijkheid met dat kastje.

Dat resetten van de adaptiewaarden ga ik eens ff achteraan. Zal mijn garage eens bellen of ze dat al hebben gedaan en/of evt. kunnen doen.

Voorlopig bedankt voor je handige commentaar. Zodra ik meer weet laat ik het hier weten.

Spech00
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 dec 2016, 16:52

Re: Noodloop bij vol gas (kick down)

Bericht door Spech00 » 04 apr 2017, 07:22

Oeps, ik lees mijn eerste bericht nog ff. Ik had geschreven van 2014 maar hij is van 2004. Sorry voor de verwarring. Heb het aangepast.

Plaats reactie

Terug naar “BMW X3 (E83) Techniek”