Problemen nieuwe (2e hands) X1

Voor alle technische vragen over de BMW X1
paoel
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 okt 2020, 14:38

Problemen nieuwe (2e hands) X1

Bericht door paoel » 20 okt 2020, 12:26

Dag Allen,

Sinds enkele weken trotse eigenaar van een zwarte X1 met op de juiste plekken een zilveren trim (persoonlijk smaak uiteraard).

We hebben deze auto gekocht bij een Nissan dealer (het was een inruiler). Tijdens het rijden viel mij op dat er een schurend geluid onder de auto vandaan kwam. Alsof 2 metalen platen langs elkaar schuren. Daarnaast trilde het stuur lichtelijk bij het afremmen op hogere snelheden. De Nissan dealer zou dit oplossen bij levering.

Uiteraard voel je hem al aankomen. Dit is niet gebeurd. Dus nu zitten we een beetje in een "tango" en hebben ze het volgende aangeboden (er zit immers 6 maanden bovag garantie op):

- Schijfremmen voor afdraaien (waren rondom nog redelijk nieuw) + nieuwe remblokken om het trillen op te lossen - Dit gaat hoogstwaarschijnlijk het probleem oplossen.
- Het schurende geluid komt volgens de BMW dealer (hier hebben ze navraag bij gedaan) uit het differentieel. Dit is volgens hun een veel voorkomend probleem wat inherent aan het differentieel ontwerp is. Maw een nieuwe erin zetten gaat na 5-10k ook weer dit geluid maken. Oplossing: een dikkere Castrol olie in het differentieel gieten die vrijwel zeker het geluid opvangt aldus de monteur. - Kunnen mensen zich in dit voorstel vinden? of is er toch iets anders aan de hand. Ikzelf dacht altijd dat het geluid van de achter remmen kwam. Die maken ook een zelfde soort geluid als ik deze ronddraai (lopen wat aan).

Nu ben ik dus afgelopen weekend met een (zware) aanhanger aan het rijden en merk ik dat er soms bij het achteruit rijden een flinke blauwe wolk uit de uitlaat komt. Het lijkt wel een oude diesel. Dit verdwijnt overigens meteen erna en tijdens stationair draaien en normaal gebruik is er nauwelijks rook uitstoot, laat staan blauwe rook. Is dit normaal?

Uiteraard ben je na zo een aankoop altijd erg op je hoede aangezien je de vorige eigenaren niet kent. Maar mijn vorige e90 was ook een olie slurper die helaas best veel grote reparatie heeft gehad toen ik deze verkocht heb aan een vriend (notabene). Deze mogelijke kosten wil ik nu even voor zijn ;)

Overigens is de auto een 2 L benzine van het type N46B20

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje geruststellen!

Bedankt, Paul

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Problemen nieuwe (2e hands) X1

Bericht door Robin » 20 okt 2020, 17:17

Ai! Da’s niet goed.

Voor wat betreft je probleem met trillingen: dit kan meerdere oorzaken hebben, waarvan je remschijven er zo maar één van kunnen zijn. Het is heel aannemelijk dat bijvoorbeeld je stabilisatorstangen of draagarmrubbers gehemeld zijn. BMW’s zijn hier extreem gevoelig voor namelijk.

Probleem met je diff kan ik je geen antwoord op geven.

Maar dan komen we bij het grootste probleem: de rook na stationair draaien. Ik weet dat de N42b20 (die ik in m’n e46 heb zitten) een aantal veel voorkomende problemen heeft, die waarschijnlijk (ken verder de motor niet en ik neem aan dat je blauwe rook hebt) ook bij jouw motorisering aan de orde kunnen zijn, namelijk je carterventilatie en klepseals. Beide veroorzaken behoorlijke rookwolken door de olie die verbrand wordt. Beste is gewoon even een diagnose laten stellen door een specialist voordat er dingen afgesproken worden waar je achteraf niets aan hebt.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

paoel
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 okt 2020, 14:38

Re: Problemen nieuwe (2e hands) X1

Bericht door paoel » 20 okt 2020, 18:45

Bedankt voor je reactie en goed om te weten.

Blauwe rook is overigens niet tijdens stationair draaien of normaal gebruik zonder aanhanger (in ieder geval nog nooit opgevallen).

Maar met aanhanger dus 2x wel bij het achteruit rijden. Hij moet dan waarschijnlijk even door aanlooprem duwen.

Verder heb ik die dag wel vaak de motor uit en aangezet in de rij naar de afvalverwerking (man man man, dat was weer ellende afgelopen weekend).

Het probleem met naar de specialist gaan is dat ik het niet zomaar kan reproduceren.

Ik baal er wel een beetje van dat ik te weinig verstand heb en dan ze mij ook nog die andere 2 zaken moeten oplossen.. naja

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Problemen nieuwe (2e hands) X1

Bericht door Robin » 20 okt 2020, 21:39

Als het een probleem met je klepseals of je CV is, moet je hem een minuut of 5/10 stationair laten draaien en dan een flinke dot gas geven in zijn neutraal. Als je een blauwe walm ziet, kun je er vergif op innemen dat een van die twee de boosdoener is.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

paoel
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 okt 2020, 14:38

Re: Problemen nieuwe (2e hands) X1

Bericht door paoel » 21 okt 2020, 07:38

Gaan we proberen! Merci

paoel
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 okt 2020, 14:38

Re: Problemen nieuwe (2e hands) X1

Bericht door paoel » 02 nov 2020, 12:38

Robin schreef: 20 okt 2020, 21:39 Als het een probleem met je klepseals of je CV is, moet je hem een minuut of 5/10 stationair laten draaien en dan een flinke dot gas geven in zijn neutraal. Als je een blauwe walm ziet, kun je er vergif op innemen dat een van die twee de boosdoener is.
Gelukkig geen blauwe rook. Ik ruik af en toe wel verbrande olie als de motor warm wordt, nagoed misschien zie ik spoken en ben ik alles enorm onder een vergrootglas aan het leggen. Maar mijn vrouw rook het ook toen ik het opmerkte :ja:

Morgen gaat hij naar de dealer voor het uitvoeren van de werkzaamheden en ik zal het even aan ze voorleggen. Feest :gekdoen:

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Problemen nieuwe (2e hands) X1

Bericht door Robin » 04 nov 2020, 12:30

Verbrande olielucht kan bij de E46 ook wijzen op versleten o-ringen van de vacuümpomp. Weet niet of dat bij de X1 ook van toepassing is, daar kan een van de andere forumleden wellicht antwoord op geven.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Plaats reactie

Terug naar “BMW X1 (E84) Techniek”