X1 automaat schokvrij tot stilstand komen

Voor alle technische vragen over de BMW X1
bmwhans
Berichten: 537
Lid geworden op: 18 jan 2008, 15:24
Locatie: gelderland

X1 automaat schokvrij tot stilstand komen

Bericht door bmwhans » 03 jul 2017, 11:42

Na een poosje geen BMW te hebben gehad heb ik sinds 2 maanden een witte X1 2.0i automaat uit sept 2012 met 35.000 km gelopen.
Zoals de titel al aangeeft komt de auto altijd met een schok tot stilstand dus echt de laatste 10 cm voor het stilstaan grijpen de remmen heel abrupt aan.
Als ik de rem dan even iets loslaat tijdens het stilstaan gaat dan weer abrupt en met geknars van de remblokken op de schijven.
Ik heb jaren verschillende BMW automaat gereden maar nooit dit gehad.
Iemand een idee?
De remblokken misschien?

Arnaud ten Heuw
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 apr 2015, 15:03
Locatie: Westervoort

Re: X1 automaat schokvrij tot stilstand komen

Bericht door Arnaud ten Heuw » 04 jul 2017, 08:22

Hoi Hoi,

Heeft u toevallig vierwielaandrijving? Is het constant aanwezig?

Dit probleem had/ heb ik ook. Vorige jaar was er een nieuwe tussenbak geplaatst en 4 nieuwe banden gemonteerd. Dat was een zeer dure grap maar de garage beloofde me dat het opgelost was. Nou geen 4 maanden later was het terug...
Precies dezelfde euvel wat u omschrijft. Tevens heb ik er ook last van wanneer ik optrek (rustig). Het is alleen (gelukkig) niet constant aanwezig wat extra moeilijk maakt om het te omschrijven.

Paar tips om naar te kijken:
- Zijn de banden gelijkmatig versleten?
- Zijn alle banden op een gelijke spanning? Ik heb runflats en check elke week á twee weken op 2,8 bar.

Opmerkingen of vragen dan hoor ik het graag :duim:

Arnaud
- Daihatsu Sirion 2 sport (verkocht)
- BMW 116 EDE (verkocht)
- BMW X1 28i Xdrive (Huidig)
Showroom

bmwhans
Berichten: 537
Lid geworden op: 18 jan 2008, 15:24
Locatie: gelderland

Re: X1 automaat schokvrij tot stilstand komen

Bericht door bmwhans » 04 jul 2017, 14:10

Nee ik heb een S drive en het is altijd met het stoppen of het nou droog is of regent of koud of warm maakt niet uit.

HansR
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2017, 15:03

Re: X1 automaat schokvrij tot stilstand komen

Bericht door HansR » 03 aug 2017, 00:33

Ik ben sinds eind mei ook in het bezit van een X1 sDrive20i (achterwielaandrijving). De auto is van dec.2011 en heeft 82.500km gelopen.
Ik denk dat ik ook het zelfde probleem ondervind, wat jij beschrijft. Dit is naar mijn mening echt een rem probleem en geen automaat probleem. Bij mijn auto pakken de remmen ook zeer agressief op. Als je bijna stilstaat, dan wil je eigenlijk ook zonder abrupte 'eindstop', de auto tot stilstand brengen. Daartoe probeer je met het rempedaal, net voor je geheel tot stilstand komt, de remdruk iets te verminderen. Meestal lukt me dat dus niet. Alsof de remblokken blijven plakken.
Wat mij ook opvalt is dat tijdens het remmen, dit duidelijk hoorbaar is. Je zou bijna denken dat de remschijven verroest zijn. Dat is echter niet zo. Ik heb ook al gedacht dat er misschien niet de juiste remblokken gemonteerd zijn.
Wie heeft een oplossing. Wat is hier aan te doen?

groet Hans

bmwhans
Berichten: 537
Lid geworden op: 18 jan 2008, 15:24
Locatie: gelderland

Re: X1 automaat schokvrij tot stilstand komen

Bericht door bmwhans » 03 aug 2017, 07:34

Volgens mij ligt het aan de zachte originele remblokken die geven ook heel veel remstof af, ik heb nu ATE keramische remblokken besteld die zijn harder eens kijken of dat beter gaat.

Plaats reactie

Terug naar “BMW X1 (E84) Techniek”