Pagina 2 van 2

Re: 318i Turbo M43b18

Geplaatst: 09 jan 2018, 16:25
door Kevinio
Ik zou het op een simpele logstyle houden gezien het vermogen. Hoe korter hoe beter, totdat de flow een issue wordt. Je kan het in CAD nog zo mooi tekenen, maar je met wel met je lastoorts erbij kunnen om te lassen. Hou daar rekening mee. Daarnaast scheuren eigen creaties vaak.

Onder boost moet je je ontsteking gaan verlaten, je dynamische compressie stijgt. Als het OEM management van nature al belachelijk laat staat kan het goed gaan. Maar je monteert een turbo voor vermogen, niet voor de show (althans, ik niet, laat staan alle ellende die je wellicht moet doorstaan) dus ik zou het maximaal uitgenut willen hebben. Een EGT sensor is ook een must, wel 1 van max 1mm dikte overigens.

Re: 318i Turbo M43b18

Geplaatst: 09 jan 2018, 16:51
door DuctapeTuning
aan het spruitstuk zelf lassen is al geen optie, want die is gegoten. Dus ga vanaf de dubbelpijpsflens een 45° samen een 30° bocht de turbo naar voo toe brengen. en bovenlangs een downpipe terug, redelijk bolt on houden.

ik snap je redenatie met de EGT sensor (ontsteking timing) tevens kan je er je afr uit opmaken, maar wat is de reden om niet dikker te gaan dan 1mm?

ik ga niet continu stoempen en er proberen 500pk uit te halen uit eindelijke, dan neem ik aan dat de standaard EMS toch ook wel het een en andere kan regelen uit z'n lambda waardes?!

Re: 318i Turbo M43b18

Geplaatst: 09 jan 2018, 17:19
door Dutchie
0,5 bar max gaat prima op stock ecu. verwacht geen 180 pk, verre van, maar met een brandstofdruk regelaar kom je een heel eind.

maatje van mij had een 325i met mosselman kit, stock ecu en alleen een brandstofdruk regelaar en wideband sensor. draaide 245pk.

Re: 318i Turbo M43b18

Geplaatst: 10 jan 2018, 11:52
door Kevinio
Ah oke! Kan je overigens de uitlaatflens niet in CAD zetten? Dat is commercieel gezien ook wel interessant.

EGT is om het gedrag van je ontsteking te monitoren. Dikker dan 1mm reageert te traag, het enige nut het dan heeft dat je dan kan zien dat enkele seconde geleden je turbo overleden is.

Moet mij toch eens gaan verdiepen hoe de OEM ECU regelt. Ikzelf wil graag weten hoe het systeem zich regelt, ipv 'het pleisters plakken' om het draaiend te krijgen.

Re: 318i Turbo M43b18

Geplaatst: 10 jan 2018, 12:18
door Dutchie
belangrijkste is dat de basis (de motor) gezond is als je vermogen eruit wil halen. als de motor 100% (of in de buurt daarvan) is dan kun je er het meest uithalen.

Re: 318i Turbo M43b18

Geplaatst: 10 jan 2018, 20:11
door DuctapeTuning
@Kevinio heb de flens al in CAD, complete pijpen met aansluitingen ook!

@Dutchie heb je zeker punt, als de fundering goed is kan je er op bouwen! Was ook de reden dat ik voor deze auto ben gegaan 180k gelopen en van de eerste eigenaar over gekocht altijd keurig onderhoud gehad, geen lekken, ratels of gekkigheden

Re: [E36] 318i Turbo M43b18

Geplaatst: 06 mar 2018, 18:00
door DuctapeTuning
Korte Update:

Binnen/Gedaan:
Turbo schoongemaakt X
nieuwe Olieleidingen + Nippels X
Intercooler X
Intercooler Buizen X
Blow Off Valve X
AFR meter X
Boost meter X

Nog te doen:
Wastegate afstellen dmv trekveer
Uitlaatpijp naar de turbo toe vouwen
Bouwen
BRaaaaP BraaPPP PssssT

Re: [E36] 318i Turbo M43b18

Geplaatst: 08 mei 2018, 16:17
door michel3171
Keep us posted!

Re: [E36] 318i Turbo M43b18

Geplaatst: 26 jun 2018, 10:43
door DuctapeTuning
Het ligt heel even op z'n gat ivm school, maar met de vakantie voor de deur gaat daar snel verandering in komen!!

Re: [E36] 318i Turbo M43b18

Geplaatst: 20 aug 2018, 23:50
door michel3171
De vakantie is inmiddels bijna om, wat heb je allemaal gedaan?

Re: [E36] 318i Turbo M43b18

Geplaatst: 03 okt 2018, 12:34
door DuctapeTuning
Spruitstuk is eindelijk af, mooi projectje om te leren lassen. In principe alleen nog alles erop bouwen. Echter is de E36 niet door de APK gekomen (Hardy Schijf te gaar) dus die gaat eerst vervangen worden en dan een zondag reserveren voor de boost!